سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تاریخچه ورزش سه‌گانه در ایران و جهان

یکی از رشته‌های المپیکی در جهان ورزش تری اتلون یا سه‌گانه نام دارد که ورزشی پرهزینه ولی دارای طرفداران بسیاری است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران؛ این رشته‌ی المپیکی شامل 1500 متر شنا، 40 کیلومتر دوچرخه سواری و 10 کیلومتر دو صحرانوردی است که این ورزش ما به صورت پی‌در‌پی انجام می‌شود.

از آنجا که علم روز ورزش در این سه رشته بسیار دخیل است و ورزشکاران باید تجهیزات سه رشته ورزشی را در اختیار داشته باشند این ورزش به این علت پرهزینه است.

نخستین مسابقه ورزشی سه‌گانه در سال 1921در کشور فرانسه برگزار شد و در نهایت در این مسابقه ورزشکاران 7 کیلومتر رکاب‌ زدند، 200 متر شنا کردند و 5 کیلومتر دویدند.

در سال 1972 این ورزش به شکل ورزش دوگانه در میان سایر ورزشکاران به چشم خورد که این مسابقات شامل شنا و دو بود.

در سال 1974 در آمریکا چند ورزشکار از سه رشته شنا، دو میدانی، دوچرخه‌سواری تصمیم به برگزاری مسابقاتی از ترکیب این سه رشته ورزشی کردند و در کمال ناباوری که شاید شرکت کنندگان به حد نصاب نرسد. 6 ورزشکار در خط شروع کنار یکدیگر قرار گرفتند تا به رقابت بپردازند.

در سال 1978 یک افسر نیروی دریایی آمریکایی زیر شاخه‌ای از ورزش‌های سه‌گانه را معرفی کرد که به مسابقات مردان آهنین مشهور شد و وی چون خود شناگر و دونده بود و اخبار مسابقات دوچرخه‌سواری را دنبال می‌کرد تصمیم گرفت نوع دشوارتری از ورزش سه‌گانه را ارائه دهد و 15 نفر در نخستین دوره این رقابت‌ها شرکت کردند که تنها 12 نفر موفق شدند به پایان خط برسند.

در ادامه گزارش به اتحادیه جهانی ورزش تری اتلون می‌پردازیم که این اتحادیه با نام ITU‌ در سال 1998 در فرانسه تأسیس شد و در حال حاضر 137 کشور عضو این اتحادیه هستند و ریاست این فدراسیون به عهده خانم ماریزول کاسادو اسپانیایی است اداره می‌شود.

کنفدراسیون سه گانه آسیا نیز در سال 1991 در کره جنوبی تاسیس شد و ریاست این کنفدراسیون بر عهده آقای یوکیون سان از کشور کره جنوبی است که 32 عضو نیز دارد. در سال 2000 ورزش سه‌گانه وارد المپیک شد.

در ابتدا اعضای اتحادیه جهانی 25 کشور بودند اما در حال حاضر بیش از 137 کشور در آن عضو هستند.

در حال حاضر سه شاخه از ورزش سه گانه با نام دوگانه زمینی، دوگانه آبی و سه گانه زمستانی است که مسابقات جهانی خود را با برنامه‌ریزی HTU انجام می‌دهند.

ورزش دوگانه زمینی شامل 2 بخش دو ویک بخش دوچرخه‌سواری است که شرکت کنندگان باید 10 کیلومتر بدوند و بعد 40 کیلومتر دوچرخه‌سواری کنند ومجدداً 5 کیلومتر درمسافت استاندارد بدوند.

** دوگانه آبی

شرکت کنندگان ابتدا 5 کیلومتر می‌دوند و پس از آن دو کیلومتر ؟؟ و در پایان مجدداً ن5 کیلومتر به صورت متوالی می‌دوند ودر آخر سه‌گانه زمستانی: که این رقابت شامل دو صحرانوردی، دوچرخه کوهستان و اسکی صحرانوردی است.

این سه ورزش شامل 7تا9 کیلومتر دویدن 12تا14 کیلومتر دوچرخه سواری کوهستان و 10 تا 12 کیلومتر اسکی صحرایی می‌شود.

انواع اصل مسافت‌ها در ورزش‌های سه‌گانه: 1- مسافت کوتاه که شامل 750 متر شنا، 20 کیلومتر دوچرخه‌سواری و 5 کیلومتر دو است ودر بازی‌های المپیک ورزشکاران باید 1500 متر شنا کنند و 40 کیلومتر رکاب بزنند ودر نهایت 10 کیلومتر بدوند.

و اما ورزش سه گانه ایران:

این رشته در سال 1380 توسط بهرام افشارزاده دبیرکل کمیته ملی المپیک شروع به فعالیت کرد ودر سال 1382 به عنوان انجمن ورزش سه گانه کشور هب کنفدراسیون سه گانه آسیا معرفی شد و در خرداد 1386 به عنوان بیست‌ویکمین عضو کنفدراسیون آسیا انتخاب شد واولین دوره لیگ ورزش سه گانه با باشگاه‌های کشور در سال 1387 با شرکت 21 تیم و بیش از 80 ورزشکار برگزار شد و در حال حاضر صمد علی صبور هدایت این فدراسیون را به عهده دارد و با توجه به مدت کوتاه فعالیت این فدراسیون عملکرد مناسبی داشته است.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۳۴ ۳۰ آذر ۱۳۹۴
با سلام
ورزش سه گانه توسط آقای نادر حکیم ایمانی و مهندس محمدرضا نانگیر وارد ایران شد. این دو نفر کلیه قوانین و مدارک مربوط به این رشته را با هزینه شخصی تهیه کردند و آقای کفاشیان یک اتاق به این گروه در کنار هیئت دومیدانی داد تا در انجا کار کنند. میتوانید از ایشان سوال کنید. اولین دوره مسابقات نیز در شمال کشور توسط این دو نفر برگزار شد. حتی اگر به مقالات دنیای ورزش اون زمان توجه کنید خواهید دید که این ورزش توسط این افراد وارد ایران شد و ارتباط ITU تا مدت ها پس از کنار گذاشتن این دو نفر هنوز با این افراد بود که کلیه ایمیل های ان در فدراسیون موجود است چون آن زمان فدراسیونی وجود نداشت. تاریخ را درست بنویسیم