سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از صرفه‌هاي اقتصادي لامپ‌هاي كم مصرف تا پيامدهاي گران سلامتي

صرفه‌هاي اقتصادي لامپهاي كم مصرف ما را از پيامدها از عوارض استفاده از آنها غافل نكند.

به گزارش  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران بيش از دو دهه است استفاده از لامپ‌هاي كم مصرف در دنيا متداول شده است اين لامپها چند سالي است كه در ايران نيز رواج يافته است تحقيقاتي در اين زمينه تاثير اين لامپ‌ها بر سلامتي و همچنين مصرف انرژي برق شده است از طرفي به دليل كم مصرف بودن آن طرفداران زيادي در بين مردم دارد اما با توجه به صرفه‌هاي اقتصادي آن نبايد از عوارض و مضرات آن غافل شد.
طالبي استاد دانشگاه محيط زيست كردج در اين خصوص گفت: لامپ هاي كم مصرف به دليل طول عمر طولاني مقرون به صرفه هستند به طوريكه 7 تا 10 برابر لامپ‌هاي معمولي و رشته‌اي طول عمر دارند اين لامپ‌ها 15000 تا 6000 ساعت نور مي‌دهند در حاليكه لامپ‌هاي رشته اي معمولي 1000 تا 750 ساعت نور مي‌دهند از نظر هزينه گذاري نيز قيمت آنها 10 برابر لامپ‌هاي معمولي است.
وي افزود: لامپهاي رشته اي به خاطر عمر كوتاه شان از لحاظ زيست محيطي انرژي بيشتري براي توليد شان مصرف مي شود در حاليكه لامپ هاي كم مصرف با توجه به مصرف انرژي كمتري كه دارند يك سوم تا يك هفتم لامپ‌هاي رشته اي co2 كمتر توليد مي كنند از طرف ديگر با توليد حرارت كمتر و نور بيشتر در آب و هواي گرم مثل تابستان مقرون به صرفه است و به طور كلي اگر لامپ هاي رشته اي با لامپ هاي كم مصرف معاوضه شوند به ميزان چندين برابر هزينه اوليه صرفه جويي خواهد شد كه كمتر از 10 تا 15 برابر هزينه اوليه نخواهد بود.
وي ادامه داد: خاموش و روشن كردن لامپ ها ي كم مصرف عمرشان را كم مي كند به همين دليل اگر از يك اتاق براي كمتر از 15 دقيقه بيرون مي‌رويم بهتر است لامپ را روشن بگذاريم .
طالبي تصريح كرد: تغيير ولتاژ برق به لامپ‌هاي كم مصرف آسيب مي‌رساند همچنين شوك الكتريكي شوك مكانيكي تغيير فركانس در شبكه و دماي محيطي در طول عمر آنها اثر دارد.
وي با اشاره به اينكه اين لامپ ها معمولا 3 تا 5 ميلي گرم جيوه دارند گفت: گاهي اوقات لامپ هايي وجود دارد كه علامت سازگار با محيط زيست دارند كه يك ميلي گرم جيوه دارند اين مقدار جيوه نسبت به سوخت هاي فسيلي و ذغال سنگ و ديگر سوختهاي كه براي توليد برق وجود دارد بسيار كمتر است.
همچنين سوزاندن ذغال سنگ براي توليد برق جدا از جيوه گوگرد و co2 و فلزات سنگين ديگر به محيط زيست منتشر مي‌كند.
وي اظهار داشت: نور لامپ هاي كم مصرف به دليل توليد uv يا فرابنفش براي پوستهاي حساس مضر است ولي چنانچه فاصله زياد باشد 50-30 سانتي متر مشكل چنداني ايجاد نمي كند.
اين استاد دانشگاه خاطر نشان كرد: بايد مراكز مخصوص جمع آوري لامپ‌هاي سوخته و مصرف شده ايجاد شود تا مردم اين لامپ‌ها را به آنها منتقل كنند چون شكستن آنها به دليل توليد بخار جيوه آلودگي ايجاد كرده و براي سالمتي انسان خطر ناك است.
انتهاي پيام/گزارش از هراتيان
برچسب ها: لامپ ، سوخته ، جیوه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.