سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران در بازدید از سازمان آتش نشانی تاکید کرد:

الزام تصویب دستور العمل ایمنی برای ساختمان های زیر 6 طبقه / نیروهای اورژانس باید همزمان آتش نشانان به حادثه اعزام شوند

نادیده گرفتن اولویت های ایمنی سبب شده که امروز جامعه شهری با بحران های خود ساخته شهروندان مواجه باشد که برون رفت از این بحران ها وظیفه خطیری بر دوش مدیریت شهری نهاده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  معصومه آباد رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران در بازدید از سازمان آتش نشانی تهران با تاکید بر اینکه سازمان آتش نشانی تهران توانسته به سطح خوبی از توانمندی و کار آمدی دست یابد گفت: فرهنگ سازی ،تحقق مدیریت یکپارچه و همکاری بین بخشی و نیز تفویض قدرت به سازمان خدمات ایمنی در ساخت و ساز های شهری می تواند بسیاری از مشکلات پیش روی سازمان های خدمات ایمنی و آتش نشانی را حل کند. 

معصومه آباد در این بازدید بیان کرد: نکته ی نخستی که باید نسبت به آن تاکید کرد جانمایی ایستگاه های آتش نشانی است ،به گونه ای که تا امروز جایگاه هایی برای ایستگاه های آتش نشانی منظور شده اند  اما از کارایی مناسبی برخوردار نیستند. این در حالی است که یک سازمان خدمات ایمنی باید بتواند در هر لحظه نیروهایش را به محل حادثه اعزام کند حال آنکه برخی ایستگاه ها در تداخل با شبکه های حمل و نقلی و یا در مسیر های مناسب جانمایی شده اند.

 آباد ادامه داذ:  جانمایی ایستگاه های آتش نشانی باید در اختیار سازمان آتش نشانی باشد تا ایستگاه ها بر اساس شدت حوادث، درصد خطر پذیری و یا تراکم جمعیت یک محدوده جانمایی شوند.  

عضو شورای اسلامی شهر در ادامه بیان داشت: در وهله دوم باید گفت سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی توانسته به سطح مناسبی از توانمندی و کارآمدی در اجرای عملیات های نجات دست پیدا کند به گونه ای که فاصله زمانی رسیدن نیروهای امدادی به محل حادثه در حد استاندارد جهانی است.  

عضو کمیسیون سلامت ،محیط زیست و خدمات شهری همچنین تصریح کرد : در کنار توامندی های سازمان آتش نشانی باید گفت عامل مهمی که می تواند در خدمت رسانی به حادثه دیدگان موثر باشد تحقق مدریت یکپارچه و همکاری بین بخشی است. بدون تردید امدادرسانی زمانی که در یک نظام مدیریت یکپارچه صورت گیرد بهتر مدیریت خواهد شد.

وی یاد آور شد : در هر حادثه ای امکان بروز مجروحیت وجود دارد و یا در هر حادثه ای نیاز به تامین امنیت خواهد بود آیا در این هنگام نباید نیروهای اورژانس و پلیس به طور همزمان با آتش نشانان در محل حادثه حضور یابند. پر واضح است وقتی نیروهای سه گانه همزمان در محل حادثه باشند پیامد های آن هم کمتر خواهد بود.  

وی در ادامه با اشاره به لزوم اجرای دستور العمل ایمنی در ساختمان ها افزود: اولویت شورا باید تصویب دستور العمل ایمنی برای ساختمان های زیر 6 طبقه باشد ،امروزه مشاهده می کنیم نزدیک به 95 درصد از حریق های شهر تهران در این ساختمان ها صورت می گیرد. از اینرو باید نسبت به الزامات قانونی و نیز نظارت بر اجرای دستور العمل های ایمنی و نیز تفویض قدرت اجرایی به سازمان خدمات ایمنی اقدام شود. نظارت در قبل ،حین و بعد از اجرای پروژه باید در اختیار سازمان خدمات ایمنی  باشد و نیز این سازمان باید قدرت اجرایی توقف پروژه در صورت عدم رعایت نکات ایمنی را دارا باشد.  

در ادامه آباد از دانشگاه الزهرا بازدید کرد که چند روز پیش حادثه مسمویت چند کارگر ساختمانی با مونوکسید کربن در یکی از پروژه های ساختمانی این دانشگاه اتفاق افتاده بود.  

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران بعد از این بازدید اظهار کرد:  در طول شبانه روز حوادث و اتفاق هایی رخ می دهد که اگر تنها اندکی دقت  صرف رعایت نکات ایمنی می شد می توانست اتفاق نیافتد که این امر لزوم تحقق اقدامات پیشگیرانه را مشهود می کند، ولی با این حال متاسفانه از کنار این حوادث به راحتی گذر می کنیم. در یکی از ساختمان های نیمه ساز دانشگاه 3 نفر جان خود را از دست می دهند در حالی که ابتدایی ترین نکات ایمنی در اسکان کارگران رعایت نشده است. بدون شک اگر پیمانکار و یا ناظر نظارت بیشتری بر رعایت نکات ایمنی داشتند می شد از این اتفاق جلوگیری به عمل آورد.  

آباد با اشاره به موضع فرهنگ سازی عمومی خاطر نشان کرد: امروز آموزش فرهنگ ایمنی باید از سطح محلات صورت گیرد ،شهروندان باید درک کنند که رعایت نکات ایمنی می تواند ضامن سلامتی آنان باشد. متاسفانه نادیده گرفتن اولویت های ایمنی سبب شده که امروز جامعه شهری با بحران های خود ساخته شهروندان مواجه باشد که برون رفت از این بحران ها وظیفه خطیری بر دوش مدیریت شهری نهاده  است.

شایان ذکر است: در این بازدید آباد در نقش یک حادثه دیده با سامانه  125 تماس گرفت و محل حادثه را گزارش داد. در کمتر از2 دقیقه نیروهای امدادی از ایستگاه آتش نشانی خارج و به محل اعزام شدند که این امر مورد تقدیر رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفت.

انتهای‌پیام/

برچسب ها: کمیته ، ایمنی ، بحران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.