سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارن پالسی: تلاش كور "کري" براي دستيابي به توافق اسراييل و فلسطين

فارن پالسي در تحليلي به قلم ارون ديويد ميلر نوشت، همزمان با سفر جان کري به بيت المقدس و رام الله براي دستيابي به توافق ميان اسراييل و فلسطين، همچنان ترديد هاي زيادي براي دستيابي به اين توافق وجود دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛ اختلافاتي که کري قصد فايق آمدن بر آنها را دارد بسيار قديمي هستند و حتي اگر وي بتواند به چهارچوب توافق در اين باره دست يابد اين بدان معني نيست که لزوما اين برگه کاغذ اجرايي خواهد شد. 

به رغم اينکه اين تحليل بسيار منفي است با اين حال به نظر مي رسد تجربيات سال 2013 راه پيش رو در سال 2014 ميلادي را روشن مي کند. البته اميدواريهاي زيادي درباره ديدگاههاي جان کري وجود دارد اما درست در همين جا است که نااميدي ها آغاز مي شود. اينکه يک وزير خارجه خواستار دستيابي به يک توافق است و بي وقفه براي دستيابي به آن تلاش مي کند هيچ تضميني براي موفقيت آن ايجاد نمي کند. به ويژه اينکه هنوز مشخص نيست آيا دو طرف اصلا خواستار توافق هستند يا خير و اينکه آيا رييس جمهور آمريکا نيز از اين توافق حمايت مي کند يا نه. 

با اين حال همزمان، اين حقيقت که کري در نظر دارد متن توافق را به دو طرف ارائه کند شديدا به اين معنا است که شکاف درباره مسايل کليدي در حال کاهش است و اينکه اين توافق بدون کري قابل دستيابي نبود. 

با توجه به اينکه در سياست و در زندگي عادي خط بسيار نازکي ميان خود فريبي، غرور کاذب  و موفقيت واقعي وجود دارد مي توان بخت زيادي براي اين توافق در نظر گرفت. اما از طرف ديگر کري  خود را در وسط مشکل قرار داده است و به نظر نمي رسد که قصد تسليم شدن را داشته باشد. 

اين نوع تعهد به شکلي عجيب موجب ايجاد واقعيتي شده است که به بازگشت طرفها به ميز مذاکره و  باور دو طرف به قابل دستيابي بودن اين توافق کمک کرده است. نه بنيامين نتانياهو نخست وزير اسراييل و نه محمد عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطيني نمي دانند چطور خود به اين توافق دست يابند و صريحا مي توان گفت اگر به خودشان واگذار مي شد هيچگاه چنين ابتکاري آغاز نمي کردند. 

کري با تلاش هاي خود منجر به جلوگيري از شکست کامل فرايند سازش شده است و بايد ديد آيا اين تلاش به وقفه مي مي تواند به دستيابي دو طرف به توافق کمک کند يا خير. 

نبايد دچار اشتباه شويم کري اگر در منطقه مجاز نتانياهو حرکت نکند هيچگاه قادر به دستيابي به اين توافق نخواهد بود. با اين حال اگر قرار باشد اين توافق دست يافتني باشد، همه بايد انعطاف پذيري از خود نشان دهند. تمايل نتانياهو براي ادامه حضور در مذاکرات تنها به اين دليل است که وي تصور مي کند مي تواند گفتمان خويش را در هر گونه توافق احتمالي پيش ببرد. در غير اين صورت درست مانند توافق ايران و پنج به علاوه يک، وي تلاشي گسترده و لفاظي هاي فزاينده در اين باره آغاز خواهد کرد.  

انتهاي پيام /
برچسب ها: کری ، تلاش ، فلسطین ، اسرائیل ، توافق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.