سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توطئه القاعده برای تجزیه عراق چیست؟

با نگاهي به حوادث داخلي و خارجي عراق،و نگرش مقامات آمريكايي، مي‌توان چنين استنباط كرد كه واحدهای نظامی و اطلاعاتی ایالات متحده به هيچ وجه حاضر به ترك عراق نيستند. با توافق اخیر پنتاگون در تحويل موشک‌های هل فاير و هواپیماهای بدون سرنشین به عراق چنين استدلالي دور از ذهن نمي‌باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، گروه القاعده، تامین شده مالي آمریکا، اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس است.تیم مدیریت جهان در حوزه رسانه‌ها سالهاست در پي گسترش "ترس جهاني" براي آغاز جنگ‌هاي مد نظر خود،فعاليت دارند. 

"سازمان اطلاعات مرکزی آمريكا در تكاپوي حمایت از واحدهاي ضد تروریستی عراق برای مبارزه با القاعده، با حمايت از شورشيان افراطي در سوريه نيز تناقض رفتار خود را نشان مي‌دهند! از طرفي مي‌توان چنين برداشت كرد كه وقايع سوريه و ترس از افراطيون شورشي،دليل خوبي براي حضور مجدد آمريكا در منطقه هم عراق و هم در مرزهاي سوريه -از طريق هواپيماهاي بدون سرنشين -باشد.

به گفته مقامات، در یک سری از تصمیمات سری اتخاذ شده از سال 2011 تا اواخر سال 2012، کاخ سفید سازمان سيا را به ارائه پشتیبانی به عراق برای مبارزه با تروریسم ملزم ساخته است، نیرویی که به طور مستقیم به نخست وزیر عراق نوری المالکی گزارش كار تحويل مي‌دهد.

سازمان سيا از زماني كه با اين واحد ضد تروريست عراق همكاري كرده است،كنترل اين ماموريت مشترك نظامي را تماما در اختيار داشته است. نیروهای ویژه عملیات ایالات متحده با سرويس ضدتروريسم عراق در جنگ علیه القاعده در عراق فعاليت ديرينه داشته است. اما نقش ارتش پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور در پایان سال 2011 كاهش چشمگيري داشته است.

یک مقام سابق آمریکا مي‌گويد:"این تغییر -ايجاد نفوذ و دادن اختيار به سيا- تلاش‌های دیگر ایالات متحده برای مقابله با القاعده ،النصره را تكميل خواهد كرد". در ترکیه، سازمان سيا، افسران خود را با گروه های شورشی مد نظر واشنگتن بسيج ساخته است.

در اردن نيز، نیروهای ویژه عملیات ایالات متحده براي آموزش نیروهای اردنی براي مقابله با سلاح‌های شیمیایی سوریه حضور دارند.  

گروه‌های افراطی سنی، از جمله دولت اسلامی عراق و سوریه، صراحتا بر اين امر تاكيد داشته‌اند كه در تلاش براي انضمام مناطق سنی‌نشين عراق به حوزه عمليات خود هستند! یکی از بزرگترین عملیات‌های نظامی عراق در سالهاي اخير ،عليه اين گروه‌ها اكنون آغاز شده است. اما به نظر مي‌رسد تاثير چنداني بر اين گروه‌ها به جاي نخواهد گذاشت.

چند هفته گذشته ،براي سازمان‌های افراط گرا، دولت اسلامی عراق و خاورمیانه هفته‌هاي خوبي بوده است. گروه‌های وابسته به القاعده موفق به حمله و کشتن شماری از مقامات عالی رتبه افسران ارتش عراق و پلیس در برخي استان‌ها، از جمله نینوا، دیالی، بغداد و انبار، شده‌اند. تمامي اين حوادث تروريستي در مناطقي روي داده است كه جمعیت اهل سنت آنها بيشترين تركيب جمعيتي را داشته است. القاعده یک سازمان افراطی سنی مذهب است كه اغلب مسلمانان شیعه را هدف قرار مي‌داد -به تازگی نیز مسلمانان سنی مذهب را كه با دولت عراق همكاري دارند،مورد هدف قرار داده است.

چند هفته پیش ، در ابتداي ماه دسامبر، گروه "دولت اسلامي عراق و سوريه" صراحتا به اين موضوع اذعان داشته است كه در تلاش است،استان الانبار ،استان هم مرز با سوريه را به مرزهاي خود (حوزه فعاليت هاي تروريستي‌اش) اضافه كند. گروه‌های افراطی پيشتر بر مناطق مختلفي از سوریه كنترل داشته‌اند و به نظر می‌رسد برای اضافه کردن بخش‌هاي از عراق برنامه‌هاي خاصي دارند.

حملات تروريستي در شهرهاي مختلف الانبار مانند فلوجه، القائم و الرطبة، تاکتیکی بوده‌اند چرا كه به خوبی برنامه ریزی شده است و پس از کشتن نیروهای امنیتی ، اشغال و تخریب پایگاه و مراکز فرماندهی نیروهای امنیتی نيز در دستور كار قرار داشت!. در اين حوادث،شهرها تا حدودي ارتباط با يكديگر را از دست داده‌اند.

استان الانبار یکی از بزرگترین استان‌هاي عراق است و حدود یک سوم از وسعت کشور عراق را تشكيل مي‌دهد. بیابان‌ها و چشم انداز کوهستانی ناهموار اين استان شرايط را برای حضور قوي نیروهای نظامی و كنترل منظم بر اين منطقه با مشكل مواجه ساخته است. مرزهای طولانی با سوریه- محل ورود افراط گرایان به سوريه- کنترل اين منطقه را نيز دشوار ساخته است. علاوه بر این اكثر جمعيت اين منطقه،قبایل سنی مذهب و یا قبیله‌هاي سني نسبتا محافظه کار به شمار مي‌آيند. 

حکیم بن جميلي، عضو کمیته پارلمانی در امنیت و دفاع مي گويد:"اين گروه تروريستي برای جدا کردن الانبار و ضمیمه كردن آن به مناطق تحت کنترل خود در شرق سوریه،برنامه هاي خاصي دارد" 
يكي از مهمترين مشكلات استان الانبار،وجود مرزهاي طولاني با سوريه، محل استقرار شورشيان، است و همين امر رفت و آمد شورشيان در اين مرزها را تسهيل ساخته است.
يكي از اين دلايل عملكرد ضعيف نيروهاي امنيتي الانبار ، شرايط جغرافيايي و كوهستاني منطقه است.

از آغاز موج فعالیت‌هاي تروريستي اين گروه در عراق،به نظر می‌رسد دو هدف عمده را دنبال مي‌كنند!

 هدف اول: بازسازی اردوگاه‌های نظامی در عراق در مناطقی مانند منطقه بياباني الانبار، شمال استان صلاح الدین، شرق موصل و شمال بابل است! گروه‌های افراطي پيشتر این اردوگاه ها را برپا ساخته بودند اما در طول دهه گذشته از منطقه اخراج شدند. اكنون اين استراتژي مجددا به مرحله اجرا درآمده است.

هدف دوم: این سازمان برای به راه انداختن یک جنگ چریکی در خیابان‌های عراق - همزمان با بمب گذاری‌های انتحاری - تلاش دارد.

به گزارش نيويورك تايمز،اين گروه در 30 ،40 ماه گذشته در اعزام بمب گذاران انتحاري به درون عراق-از همين مرز كنترل نشده- براي كشتن غير نظاميان مبادرت داشته است.

جنگ چريكي از اصول جهاني گروه تروريستي " دولت اسلامي عراق و سوريه" به شمار مي‌آيد. هدف قرار دادن روحيه مردم از طريق قتل و بمب‌گذاري براي مرحله اول (تضعيف نيروي انساني) و كنترل مناطق در صورت فراهم آمدن شرايط حضور فيزيكي در اين استان‌ها،از ابعاد اين استراتژي بشمار مي‌آيد.

عملیات استان الانبار بزرگترین تلاش نظامی در عراق پس از خروج نیروهای آمریکایی در سال 2011 تلقي مي‌گردد. به تازگی ایالات متحده با ارسال تجهیزات به دولت عراق برای مبارزه با افراط گرایان نقش آفريني جديدي را براي خود رقم زده است(اين در حاليست كه در درون مرزهاي سوريه آمريكا به شورشيان افراطي كمك مي‌كند!).

به گفته مقامات امنيتي عراق،اين گروه در عراق،11 كمپ برپا ساخته است.

یورش به یک کانال تلویزیونی در تکریت، پایتخت صلاح الدین، که پنج روزنامه نگار کشته شدند و همچنین حمله ابوغریب در نزدیکی بغداد که یک فرمانده و چند افسر و سرباز، کشته شدند،از اين دست حوادث بشمار مي‌آيند.

باوري كه اكنون در اذهان عمومي عراق شكل گرفته اين است كه، ارتش عراق به تنهایی نمی‌تواند با گروه های افراطی برخورد كند. بسیاری از سیاستمداران مخالف بر اين باورند كه با ارتش مسلح ، و كمك ایالات متحده قادر به مخالفت با گروه‌های افراطی سنی مذهب نخواهند بود مگر زمانی که مسلمانان سنی داوطلب وارد عمل شوند!

شوان محمد طاها، یکی از اعضای کمیته پارلمانی در امنیت و دفاع مي‌گويد: دولت باید براي به دست آوردن اعتماد مسلمانان سنی برای مبارزه با القاعده،وارد عمل گردد". 

پس از تظاهرات در نقاط سنی نشين عراق در اعتراض به سیاست‌های المالکی، حتی سیاستمداران آمریکايي نيز به نخست وزیر عراق،چنين پيشنهادي را داده بودند!

با این حال به نظر نمی‌رسد المالکی توجه زيادي به اين مشاوره آمريكايي بكند. 

اگر مالکی، سیاستمدار شیعه، ارتش را در برابر تظاهرکنندگان سنی قرار دهد، شعله‌ور شدن تنش‌های فرقه‌ای در عراق با دخالت عوامل ذي نفع به وقوع خواهد پيوست.

با این حال، کشور عراق خود را برای انتخابات عمومی اوایل سال 2014 آماده مي‌كند، با حضور تمام جناح‌ها، هم سیاسی و نظامی، در داخل و در خارج از مرزها، عراق در آستانه "چهار ماه" حساس و بحراني قرار گرفته است.


انتهای پیام/
 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.