سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سخنگوی دولت خبر داد:

تورم مهار شده است / افزایش حقوق کارمندان باید متناسب با نرخ تورم باشد

سخنگوی دولت از کاهش چهار دهم درصدی تورم دوازده ماهه منتهی به آذرماه خبر داد و گفت: نرخ تورم دوازده ماه منتهی به آذرماه از رقم 35.9 درصد آبان ماه به 35.5 درصد کاهش یافت.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران، محمدباقر نوبخت روز چهارشنبه ( 11 دي‌ماه) پس از پایان نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: براساس مطالعات مرکز آمار ایران روند تغییر نرخ تورم اعم از تورم نقطه به نقطه و تورم دوازده ماهه همچنان کاهنده است.

وی تصریح کرد: براساس گزارش مرکز ایران، تورم نقطه به نقطه از ماه آبان به پایان آذر ماه از 29.8 درصد به 28.8 درصد تقلیل پیدا کرد و به این ترتیب نرخ تورم نقطه به نقطه یک واحد درصد کاهش یافت.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری ادامه داد: تورم دوازده ماه منتهی به آذرماه هم که در آبان ماه 35.9 درصد بود به 35.5 درصد تقلیل یافت و این روند که از دو ماه پیش آغاز شد، حاکی از کاهش تورم مهار شده است.

نوبخت با بیان این که این ارقام به منزله کاهش قیمت‌ها نیست، تاکید کرد: روند افزایش قیمت در حال تغییر است؛ با این ارقام و اعداد مرکز آمار می‌توان انتظار داشت تا پایان سال جاری نرخ تورم که حدود 35 درصد پیش‌بینی شده بود از این رقم هم کمتر شود.

وي افزود: کارشناسان اقتصادی برای سال 1393 هم با عنایت به پیش‌بینی 25 درصد معتقدند قطعا نرخ تورم از 25 درصد هم کمتر می‌شود و اعلام 25 درصد، نوعی اعلام محتاطانه است.


**دولت همچنان معتقد به اجرای دقیق اصل 44 است

سخنگوی دولت همچنین درباره برنامه دولت برای خصوصی‌سازی گفت: دولت همچنان معتقد به اجرای دقیق اصل 44 قانون اساسی و سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب است اما خصوصی‌سازی باید به نحو واقعی انجام شود و نه فقط با هدف تامین منابع مالی باشد.

نوبخت با تاکید بر لزوم ارتقای کیفیت مدیریت بنگاه‌های دولتی، محقق شدن هشت هدف مندرج در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب از جمله رشد اقتصادی و نرخ بهره‌وری را از اهداف خصوصی‌سازی ذکر کرد.



** اختصاص یک هزار میلیارد ریال برای تردد امن شهروندان از محورهای ارتباطی در زمستان

وی همچنین از تصویب اختصاص یک هزار میلیارد ریال برای برقراری زمینه عبور و مرور امن شهروندان از محورهای ارتباطی کشور خبر داد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری گفت:این منابع به تفکیک استان ها در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می گیرد تا جاده ها در زمستان برای تردد مردم آماده شود.



**جهانگیری در حال فراهم کردن ساز و کارهای اجرایی دستور ویژه رییس جمهوری است

نوبخت درباره دستور ویژه رییس جمهوری برای شناسایی و برخورد با ویژه خواران نیز اظهارداشت: این مطالبه رییس جمهوری از معاون اول است که وی ابلاغیه را دریافت کرده و در حال فراهم کردن ساز و کارهای اجرایی شدن آن است.



**امکان افزایش 3 درصدی حقوق کارمندان از محل صرفه جویی دستگاه ها

نوبخت همچنین در بخش دیگر اظهاراتش درباره افزایش حقوق کارکنان دولت گفت: در لایحه بودجه 93 تصریح شده این رقم 18 درصد است و همانطور که در قانون پیش بینی شده افزایش حقوق کارکنان دولت در سال آینده باید متناسب با نرخ تورم باشد.

وی از برنامه های دولت برای حفظ قدرت خرید کارکنان دولت را کاهش نرخ تورم عنوان کرد و افزود: با کاهش نرخ تورم، قدرت خرید همه آحاد مردم حفظ می شود و از سوی دیگر دولت تلاش می کند با افزایش حقوق بخشی از کاهش قدرت خرید ناشی از تورم را جبران کند.

عضو دولت یازدهم دولت یادآور شد: دولت تلاش دارد با اجرای سیاست های پولی و مالی و تعادل بخشی به بودجه، تورم را مهار کند که در حال حاضر نرخ تورم کاهنده است و پیش بینی ما این است که می توان این رقم از 25 درصد هم تقلیل یابد.

نوبخت خاطرنشان کرد: دولت با امکانات مالی فراوانی مواجه نیست که بیش از حد معین اقدام کند و اگر بدون داشتن منبع افزایش حقوق اعمال کند، ممکن است از نظر اسمی عدد بالایی باشد ولی تورم ناشی از این سیاست، قدرت خرید کارکنان را تقلیل می دهد.

وی پیش بینی کرد: میزان نرخ تورم در سال آینده حتی به 21 تا 20 درصد هم کاهش یابد.

وی با یادآوری کاهش 7.3 درصدی بودجه 93 نسبت به سال 92گفت: دولت تلاش کرده حقوق کارکنان را 18 درصد افزایش دهد و افزایش بیش از این رقم در توان دولت نیست و از این بابت بسیار شرمنده هستیم.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری ادامه داد: گرچه مجری رسانه ملی این را به مسخره گرفت ولی ما همچنان خودمان را شرمنده مردم می دانیم و دلمان می خواهد، بتوانیم نسبت به افزایش واقعی قدرت خرید مردم اقدام کنیم.

نوبخت یادآور شد: باید قبول کنیم توانایی مالی ما این قدر است؛ در شرایطی که میزان منابع دولت کاهش یافته است امکان افزایش حقوق کارمندان بیش از 18 درصد وجود ندارد.

وی در عین حال گفت: بر اساس بند ب ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری دستگاه های دولتی می توانند علاوه بر افزایش سنواتی حقوق از سوی دولت، اگر صرفه جویی داشته باشند نسبت به افزایش آن اقدام کنند و انتظار مسوولان این است که همراه با افزایش حقوق، بهره وری هم افزایش یابد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری تاکید کرد دستگاه ها از محل صرفه جویی و ارتقای بهره وری می توانند حدود 2 تا 3 درصد حقوق کارکنان خود را افزایش دهند که بیش از تورم خواهد بود ولی این که همه نگاه ها معطوف باشد از محل بودجه اقدام کنیم.



**بهبود سازوکارهای اداری، باعث بهبود فضای کسب و کار می شود

در ادامه خبرنگاری پرسید: دولت اخیرا مصوبه ای به تصویب رسانده که بر اساس آن اخذ تعهدنامه خروج ارزی از صادرگنندگان هنگام صادرات کاملا منتفی می شود، اگر این موضوع صحت دارد، تا چه میزان به بهبود اقتصاد کشور کمک می کند؟

نوبخت نیز پاسخ داد:دولت هفدهم شهریور ماه گذشته، 35 مصوبه درجهت تسهیل واردات، صادرات و کالاهای اساسی که باید در اختیار مردم قرار گیرد، گمرک و اعطای تسهیلات به صورت ریالی و ارزی به نظام بانکی کشور داشت.

وی توضیح داد: در جلسه گذشته هیات دولت نیز وزارت امور اقتصادی و دارایی که مامور و مسوول پیگیری این مصوبات است، گزارش عملکردی ارایه کرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ما معتقدیم بسیاری از کارها را می توان در کشور بدون معونه مالی انجام داد، یعنی با بهبود ساز و کارهای اداری می توانیم باعث گشایش کار و بهبود فضای کسب و کار باشیم.



**صرفه جویی برق و گاز در دستگاه های دولتی

نوبخت درباره برنامه دولت برای صرفه جویی مصرف برق و گاز در دستگاه های دولتی نیز گفت: دولت با صدور بخشنامه های متعدد و اعلام سازوکارهایی به دستگاه های اجرایی، آنان را مکلف کرده که در استفاده از وسایل انرژی بری که در دستگاه ها وجود دارند با کیفیت بهتر میزان صرفه جویی را افزایش دهند.

وی ادامه داد: مجموعه این شرایط می تواند وضعیتی را به وجود آورد که همراه با انجام کار و کاهش نیافتن ساعات کار، مصرف انرژی کاهش یابد.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: متاسفانه در پاره ای از موارد عرفی ایجاد شده بود که اصلا صورت مساله پاک شود، یعنی کاری انجام نشود تا صرفه جویی الکتریکی یا سوخت در دستگاه ها انجام شود.

نوبخت تاکید کرد که ما مقید به این موضوع هستیم که در چارچوب ساعاتی که قانون تعیین کرده، همه اداره ها فعال باشند و خود را آماده خدمت به مردم کنند.

وی همچنین گفت: دستگاه ها باید بتوانند در کنار موارد ذکر شده با استفاده از دستورالعمل ها به گونه ای رفتار کنند که میزان مصرف انرژی کاهش یابد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درمورد برنامه های دولت در جهت صرفه جویی در مصرف آب و گاز اظهارداشت: دولت در این زمینه برنامه ها و سازوکارهای متعددی را ارایه کرده است.

نوبخت اظهارامیدواری کرد دستگاه ها در ساعاتی که کارمندان در محل کار حضور ندارند در زمینه صرفه جویی بهتر عمل کنند، البته نباید این به معنای کاهش کار مفید دولت باشد.

وی همچنین در پاسخ به دو سوال یکی از خبرنگاران درباره برقراری خط مستقیم پرواز تهران - واشنگتن و همچنین ارجاع لایحه حقوقی و قضایی که دولت قبل به مجلس فرستاده بود و مجلس برای اصلاح به دولت بازگرداند، گفت: هر دو سوال باید از کمیسیون مرتبط با هیات وزیران سوال کنم و خبر دقیق را به اطلاع شما برسانم.

انتهای پیام /
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
حسین
۱۱:۴۶ ۲۲ شهريور ۱۳۹۴
جلوی دزدی ها و اختلاسها و .... را بگیرید...
احمد
۲۰:۲۱ ۱۳ دی ۱۳۹۲
بانك مركزي امروز اعلام كرد تورم منتهي به آذرماه 39/3 است.
یعقوب
۰۷:۱۰ ۱۳ دی ۱۳۹۲
از دولت عزیز خواهش دارم که یه کم به فکر اونهایی باشن که دستشون به هیچ جا بند نیست. مثلا در مورد سبد کالایی که اعلام کردید اونهایی که آزادند و بیمه ندارن و دولتی هم نیستن و درآمد بخورنمیر دارن چیکار کنن.
من کارمند دولتم و با مدرک فوق لیسانس حدود 800 تومان حقوقم هست. درسته خیلی کمه ولی آخر ماه هست.
بیایید یه کم به فکر دیگران باشیم.
با تشکر
عزیزالله
۲۲:۴۰ ۱۲ دی ۱۳۹۲
سلام .ما نظام ،اسلام ، رهبری وشهداومسولین را دوست داریم و جانمان را فدای آنها می کنیم اما حقوقمان کم است وجوابگوی زندگیمان نیست
ناشناس
۱۰:۵۶ ۱۲ دی ۱۳۹۲
باز هم اجحافی دیگر به حقوق فرهنگیان
وزارتخانه ای مثل آموزش وپرورش که در تامین ضروری ترین نیازهای آموزشی شدیداً با کمبود بودجه مواجه است چگونه می تواند صرفه جویی کرده و3درصد حقوق کارمندانش را افزایش دهد
معلم
۱۵:۳۳ ۱۳ دی ۱۳۹۲
بنده هم موافقم .آموزش و پرورش در دخل و خرج خودش هم مانده چگونه می تواند صرفه جویی کند؟
k
۱۷:۰۶ ۱۴ دی ۱۳۹۲
موافقم
ناشناس
۱۰:۳۲ ۱۲ دی ۱۳۹۲
هنوز تورم دوربر 40 درصده من نمیدونم با چه حسابی میگین با 18 درصد افزایش حقوق ؛حقوق کارمندها متناسب با تورم میشه
رضوی
۰۹:۲۹ ۱۲ دی ۱۳۹۲
ما که احساسی در باره کاهش تورم نداریم دیگران را نمی دانم
امیر
۰۸:۱۸ ۱۲ دی ۱۳۹۲
شما خودتون میگی سعی میکنی تورم 30 درصدی رو تا پایان سال به 25 درصد برسونید، بعد افزایش رو 18 درصد اعلام می کنید، واقعاً چرا همیشه باید ما کارمندا ضعیف و ضعیف تر بشیم
سعید
۲۱:۱۲ ۱۱ دی ۱۳۹۲
آقا در کشوری که تورم هیچ وقت با گذشت زمان عدد معکوس نشده است در صورتی که اوایل مهر ماه ما تورم 38 درصدی را تورم کزدیم چطور امکان دارد که 6 ماه بعد تورم کمتر از 18 درصد بشه خدا کنه تورم تا 80 در صد نرودبه جای 18 در صد.ثابت بمونه خوبه
سعید
۲۱:۰۳ ۱۱ دی ۱۳۹۲
باسلام کسی نمیگه قیمت طلاوسکه و دلار نصف شده ولی قیمت لوازم خانگی که 4برابر شده ،هزارتومان هم پائین نیومده؟ فقط افزایش حقوق کارمند باعث تورم میشه
ای کاش امام زمان(عج) ظهورمیکرد!!!!!
ناشناس
۲۰:۲۷ ۱۱ دی ۱۳۹۲
نرخ تورمی که اعلام میکنید با بانک مرکزی مغایرت داره و نزدیک به 4 درصد کمتره !!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مهدی
۲۰:۲۴ ۱۱ دی ۱۳۹۲
اگه تورم مهار شده پس چرا مردم احساس نمیکنن
محمد
۱۹:۴۹ ۱۱ دی ۱۳۹۲
باسلام ؛ از مسئولین می خواهیم تورم مهارشود ؛ با این افزایش حقوق کارمندان ، مشکلات ما حل نمی شود .
علی
۱۹:۱۶ ۱۱ دی ۱۳۹۲
سلام علیکم همان طوری که مستحضرید چندین سال است که حقوق کارمندان وکارگران برابرنرخ تورم واقعی افزایش نیافته وقدرت خرید و حقوق آنان عملا به طور چشمگیری کاهش یافته ، بطوریکه آنان در تهیه مایحتاج اولیه زندگی (مسکن وغذا و... ) با مشکلات عدیده ای مواجه میباشند .
احمد
۱۹:۱۲ ۱۱ دی ۱۳۹۲
سلام
قشر فقيرجامعه ما افراد بيكار و كارگران روزمزدوخانواده هايي هستند كه فرد شاغلي ندارند ،اما متاسفانه بيشترين اجحاف و بي توجهي به اين خانواده ها ميشه ،اون از سهام عدالت و اين هم از سبد كالايي
آيا منصفانه است كاركنان دولت از سبد كالايي
برخوردار باشند و قشر فقير كه نه بيمه اي دارند و نه در جايي اسمشان ثبت شده از اين سبد محروم باشند؟
علی اصغر
۱۸:۵۷ ۱۱ دی ۱۳۹۲
کاهش تورمی که در سفره مردم اثر نداشته باشد چه کاهش تورمی است
reza
۱۸:۳۹ ۱۱ دی ۱۳۹۲
باسلام بیشتر به فکر کشاورزان و بیکاران وافراد بلا شغل باشید .کارمندان نان بخور نمیری دارن .تشکر
پارسا
۱۸:۳۹ ۱۱ دی ۱۳۹۲
با سلام. کارگران فصلی مثه پدر من چرا نباید سبد کالایی تعلق بگیره بقران زندگیشون خیلی سخته نه بیمه اند نه تحت پوشش نهادی هستن. مگه ایناآدم نیستن؟ مگه اینا خدا ندارن؟ شمارو خدا یه گزارشی تهیه کنید. کارگران فصلی
رضا
۱۷:۵۷ ۱۱ دی ۱۳۹۲
ما بالاخره نفهمیدیم اینا چطور تورم و اندازه میگیرن که هی واسشون پایین میاد واسه مردم همه چیز گرونتر میشه.
علیرضا
۱۵:۵۷ ۱۱ دی ۱۳۹۲
باسلام من کارمندرسمی هستم ولی بخدابیشتربایدبفکرافرادی باشیم که شغلشان آزاداست درست است حقوق ماهم کم است ولی هرچه هست سرماه پولی داریم ولی افرادی که کارگرآزادهستندچه بایدبکنند
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۱ دی ۱۳۹۲
با سلام
چرا در مورد اجحافی که در سبد کالایی برای بیکاران جامعه صورت گرفته گزارشی تهیه نمیکنید؟
مگر بیکاران جامعه جزو اقشار کم درآمد نیستند؟
الان بالای 80 درصد کارگران ما زیرپوشش تامین اجتماعی نیستند؟
پس چگونه به این افراد سبد کالایی تعلق می گیرد؟
همان طوری هم که در مصوبه دولت به چشم میخوره بیکاران و کارگرانی که تحت پوشش تامین اجتماعی نیستند مشمول سبد کالایی نمیشوند!!!!
خواهش میکنیم که در این زمینه اقدامی صورت گیرد و پیگیر مطالبات پابرهنگان جامعه باشید
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۱ دی ۱۳۹۲
خدا کنه که مهار شده باشد.
گل آقا
۱۴:۵۲ ۱۱ دی ۱۳۹۲
از عجایب دستگاه اندازه گیری تورم اینه که سنسورهای دستگاه زمان کاهش تورم با دقت نانومتری عمل میکند در حالیکه زمان رشد تورم آب از آب تکان نمیخورد!!!!!