سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مطلب جنجالی «هافینگتون پست» درباره ایران

واکنش‌های یهودیان به مطلب اخیر «هافینگتون پست» درباره ایران، سریع و حاکی از خشم بود...

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه صهیونیستی "هاآرتص" در مقاله‌ای به قلم "شمی شالو" می‌نویسد: مطلبی که روزنامه "هافینگتون پست" در  19 دسامبر با عنوان "سناتور خرابکار، فشار برای جنگ را آغاز می‌کند"، و همچنین واکنش خشمگینانه صهیونیست‌ها به این موضوع، به دلیل نزدیک شدن به تعطیلات پایان سال میلادی و خلاصه سازی رسانه‌ها در این مقطع زمانی، از نگاه و بررسی دقیق و موشکافانه رسانه‌ها، جا ماند. با این وجود، این عنوان را می‌توان هشداری نسبت به گردباد خطرناکی تلقی کرد که می‌تواند دستگاه آمریکایی یهودی را در آستانه حمایت صریح و تقریبا متفق القول از اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، در خود گرفتار کند.

 *** مطلب جنجالی «هافینگتون پست»، سناتور آمریکایی را کارشکن نامید
زیر این عنوان، در وسط صفحه اول یکی از پرخواننده‌ترین پایگاه‌های خبری در دنیا، تصویری از «رابرت منندز»، سناتور اهل نیوجرسی، رئیس‌ کمیته روابط خارجی سنا، یکی از بزرگترین حامیان لایحه پیشنهادی «ایران عاری از سلاح‌های هسته‌ای 2013» به چاپ رسیده است. در این تصویر، وی از پشت تریبونی صحبت می‌کند که نام و نماد «آیپک»، به شکل درشت و خوانایی قابل رؤیت است. 
پیامی که عنوان و تصویر صفحه نخست این روزنامه به ما می‌رساند، نمی‌تواند واضح‌تر از این باشد که «منندز»، یک جنگ طلب است و کسانی که از وی حمایت می‌کنند و یا او را تحت فشار می‌گذارند، به «آیپک» و جامعه طرفدار اسرائیل تعلق دارند.

*** واکنش خشمگینانه یهودیان به مطلب اخیر «واشنگتن پست»
واکنش‌های یهودیان به مطلب اخیر «هافینگتون پست»، سریع و حاکی از خشم بود. «دیوید هاریس»، مدیر اجرایی کمیته یهودیان آمریکا، از حمله «هافینگتن پست» به «منندز»، وحشت‌زده شد. «ابی فاکسمن»، «رئیس اتحادیه رفع تهمت و افترا» نیز در نامه‌ای به سردبیر وب‌سایت «هافینگتن پست» نوشت که تصویر «منندز» که در حال سخنرانی در یکی از مراسم «آیپک» است، این مفهوم را می‌رساند که « او به دلایلی که مربوط به اسرائیل است و فشاری که از سوی یهودیان آمریکایی به وی وارد می‌شود، سعی دارد که در تلاش‌های دولت آمریکا در خصوص ایران، کارشکنی کند. ما از اینکه تفسیری با مضمون ضدیهودی، مبنی بر اینکه « دولت آمریکا به دست یهودیان اداره می‌شود»، در سایت شما به طور برجسته‌ای نشان داده شده است، متعجب شده‌ایم.»
«فاکسمن»، فرضیه اصلی این عنوان بحث‌ برانگیز را مردود شمرد و گفت: «ما و عده زیادی در آمریکا و در سراسر جهان، معتقدیم که در حال حاضر آماده کردن مقدمات تحریم‌های آتی علیه ایران، که در صورت شکست دیپلماسی در دستیابی به توافقی هسته‌ای به اجرا درخواهند آمد، احتمال دستیابی به توافقی که نیاز به اقدام نظامی را مرتفع می‌کند، افزایش می‌دهد.»

*** دولت آمریکا مخالفت خود را با لایحه تحریم‌ها اعلام کرده است
البته این با دیدگاه دولت آمریکا که به درجات مختلف هشدار داده است که لایحه تحریم‌ها مي‌تواند مذاکرات هسته‌ای با ایران را از خط خارج ساخته و در نتیجه موجب افزایش احتمال درگیری نظامی گردد، مغایرت دارد. رهبران یهودی آمریکا، در خلوت خود نگران این موضوع هستند که الهام‌بخش و مشوق چنین عنوان بحث برانگیزی که در «هافینگتن پست» به چاپ رسیده است، نتیجه مستقیم جلسات توجیهی و ترغیب مقامات دولت آمریکا باشد.

*** احتمال درگیری لابی‌ صهیونیستی با دولت آمریکا
این موضوع، حقیقت داشته باشد یا نه، در حالیکه نزاع بر سر لایحه تحریم‌ها، به محض تشکیل دومین جلسه صد و سیزدهمین کنگره آمریکا، افزایش پیدا می‌کند، مسئله‌ای است که گروه‌های یهودی، باید خود را بیشتر برای آن آماده کنند.
با توجه به اینکه تمام گروه‌های مهم یهودی ــ به استثنای «جی استریت» ــ به طور علنی و با صراحت تمام، در حمایت از موضعی که قاطعانه از سوی دولت آمریکا رد شده است، لب به اعتراض گشوده‌اند، می‌توان پیش‌بینی کرد که همانند موقعیت‌های مشابه گذشته، مانند درگیری و کشمکش یهودی‌ها با دولت ریگان در سال 1981 بر سر فروش هواپیماهای هشداردهنده آواکس به عربستان سعودی و رودررویی با جورج اچ. بوش بر سر شهرک‌ها و ضمانت‌های وام، رودررویی و برخورد دولت آمریکا و گروه‌‌های یهودی، در شرف وقوع است اما این بار، این درگیری، قابل توجیه‌تر است.

*** حتی رئیس‌جمهور آمریکا هم در صورت درگیری با این یهودیان قدرتمند و متحدان آن‌ها، کار خود را از دست خواهد داد
لابی‌ حامی اسرائیل در هر دوی این مبارزات مغلوب شد اما این شکست‌ها، نه تنها موجب نابودی آن نشد، بلکه این لابی را قوی‌تر کرد. همانطور که «جی.جی گلدبرگ» در کتاب خود با عنوان «قدرت یهود»، به آن‌ اشاره کرده است، مبارزه علیه فروش هواپیماهای آواکس به عربستان، یهودیان را آبدیده کرد و موجب تقویت موقعیت آیپک در واشنگتن شد و دولت ریگان را مجاب کرد که آیپک نیرویی است که می‌تواند روی آن حساب کند.
در سال 1992، ضمانت‌های وام برای جذب مهاجر متوقف شد؛ تا زمانیکه «ایزاک رابین»، به عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، جانشین «ایزاک شمیر» شود، اما این باعث شد که جرج بوش تا شکست در انتخابات ماه نوامبر پیش رود، در نتیجه این عقیده ناگفته شکل گرفت که حتی یک رئیس‌جمهور هم در صورت درگیری با این یهودیان قدرتمند و متحدان آن‌ها، کار خود را از دست خواهد داد.

*** درگیری نظامی با ایران، مسئله‌ای است که مردم آمریکا را نگران می‌کند
با این وجود، فرقی نمی‌کند که یهودی‌ها در این بازی برنده باشند یا بازنده، در اینجا بین آن دو مجادله معروف و شرایط حاضر با ایران، تفاوت بسیار آشکاری وجود دارد؛ افکار عمومی آمریکا، اهمیت چندانی به مسئله «آواکس» و یا ضمانت‌های وام نمی‌دادند اما درگیری نظامی با ایران، مسئله‌ای است که مردم آمریکا را نگران می‌کند و بیشتر آنها ــو  در بعضی مواقع به شدت ــ با آن مخالف هستند. کمپین حمایت از لایحه تحریم‌های سنا علیه ایران، دستگاه یهودی را نه تنها به جان دولت آمریکا می‌اندازد، بلکه آن را با برخورد شدید و خطرناک افکار عمومی و همینطور رسانه‌های آمریکا مواجه می‌کند.

اما در مقایسه با وضعیت بی‌سابقه و توجیه ناپذیری که رهبری یهود، می‌تواند درصورتیکه دولت آمریکا، به رغم وتوی رئیس‌جمهور، در مبارزه تحریم‌ها مغلوب گردد، با آن مواجه شود، و در صورتیکه بدترین سناریوها در مورد ترک مذاکرات توسط ایران و تشدید تنش‌های نظامی به حقیقت بپیوندند، حتی این مجادله نیز اهمیت خود را از دست می‌دهد.

*** استدلال فریبکارانه اسرائیل در مورد تحریم‌ها، آمریکا را به یک درگیری نظامی سوق می‌دهد
حامیان تحریم‌ها، از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و گروه‌های یهودی که در حال حاضر از لایحه کنونی سنا حمایت می‌کنند، ادعا می کنند که ایران در شرایط حساس و دشوار اقتصادی که ناشی از تحریم‌های فعلی است، قرار دارد و تهدید به اعمال تحریم‌های بیشتر، تنها باعث افزایش تمایل تهران به دادن امتیازات بیشتر هسته‌ای خواهد شد. 
برخی ــ از جمله سردبیران هافینگتن پست ــ علاوه بر این که این استدلال را فریبکارانه تلقی می‌کنند، معتقدند که این استدلال، آمریکا را به یک درگیری نظامی سوق می‌دهد. اما حتی اگر نسبت به این استدلال بدبین هم نباشیم، حامیان لایحه تحریم‌های سنا، نمی‌توانند این احتمال را که ممکن است ایران ناچار شود که در نتیجه فشار‌های داخلی، این مذاکرات را متوقف کند، نادیده بگیرند؛ یا اینکه حتی لایحه  تحریم‌های جدید را به عنوان فرصتی منحصر به فرد برای ایجاد شکافی بزرگ بین اسرائیل و لابی آن از سویی و دولت و بخش بزرگی از مردم آمریکا در سوی دیگر، نظاره نکرد.

*** احتمال ترک مذاکرات هسته‌ای توسط ایران
با این همه، در حال حاضر دولت آمریکا تقریبا مدعی شده است که قانون تحریم‌های جدید، حتی اگر آنها موقتی باشند و تنها در آینده اجرا شوند، به منزله نقض توافق موقت هسته‌ای است که در 24 نوامبر در ژنو به امضا رسید. در این صورت، این احتمال وجود دارد که ایران تصمیم بگیرد تا ادامه مذاکرات را متوقف کرده و انگشت سرزنش را به سمت کنگره و یهودیان نشانه بگیرد و با استناد به اظهارات خود دولت آمریکا، به عنوان شواهدی محکم استفاده کرده و کشورهای 1+5، سیاستمداران آن‌ها، و مردم آمریکا را در حالی که یکدیگر را متهم می‌کنند، ترک کند.

*** اسرائیل و یهودیان آمریکایی جناح راست، آمریکا را برای آغاز جنگ عراق، تحت فشار قرار دادند
شاید برخی این شرایط را با جنگ عراق در سال 2003 مقایسه کنند که در آن، اسرائیل و یهودیان آمریکایی جناح راست، آمریکا را برای آغاز این جنگ تحت فشار قرار دادند. در این مورد، با اینکه این جنگ، حداقل در ابتدای شروع آن، از حمایت قابل ملاحظه مردم برخوردار بود، اسرائیل و یهودیان سازمان یافته، از نظر عموم، تنها نقشی جزئی در ترغیب دولت آمریکا برای این کار داشتند و دولت آمریکا، خود هیچ سابقه بدگمانی و خصومت با اسرائیل و یا حامیان آن نداشت.
باید روشن شود که ایران، به هیچ وجه مانند عراق نیست. چشم‌انداز مذاکرات ایران هر چه که باشد و اینکه آیا تحریم‌های جدید علیه ایران عاقلانه و منطقی است یا نه، اصلا مهم نیست، آنچه که حائز اهمیت است، این است که نادیده گرفتن مخمصه پرمخاطره‌ای که احتمال دارد یهودیان آمریکایی خود را به زودی در آن گرفتار کنند، کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.