سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اعتياد "عباس" به مذاکرات محرمانه با اسرائيلي ها

عباس به مذاکرات محرمانه با اسرائيل اعتياد پيدا کرد و بدون دستيابي به هيچ نتيجه اي جز ذلت، به آن ادامه مي دهد و معلوم نيست اين بيماري اعتياد وي تا چه وقت بايد ادامه داشته باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پايگاه خبري راي اليوم ؛ عبدالباري عطوان سردبير اين روزنامه به مذاکرات محرمانه محمود عباس رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين با رژيم صهيونيستي اشاره کرد و نوشت: عباس به مذاکرات و کانال هاي محرمانه خود با اسرائيل اعتياد پيدا کرده است از اين رو عجيب نيست که بار ديگر اسرائيلي ها مذاکرات محرمانه انجام شده در لندن بين "باسل عقل" از برجسته ترين مشاوران عباس و اسحاق مولخو دست راست بنيامين نتانياهو نخست وزير اين رژيم را افشا کردند.

عطوان افزود: تشکيلات خودگردان از زبان نبيل ابوردينه سخنگوي اين تشکيلات برپايي اين مذاکرات را تکذيب کرد، باسل عقل بازرگان فلسطيني و عضو مجلس ملي نيز همين کار را کرد، اما گزارش هاي اسرائيل از يک سو و استعفاي هيات مذاکره کننده فلسطيني در اعتراض به اين اقدام از سوي ديگر باعث شد تا اين تکذيبها موثر و قانع کننده نباشند؛ بويژه اينکه اين تکذيب ها ضعيف و بسيار جزئي بود و رسانه هاي اسرائيلي نيز دروغ بودن آنرا تاييد و ديدارهاي انجام شده ميان دو طرف در لندن را افشا کردند.

علت اين اقدام و شيوه "عباس" يعني گشودن يک کانال محرمانه و موازي گفتگو با اسرائيل را نمي توان درک و قبول کرد، بويژه اينکه در حال حاضر نزديکترين افراد به وي مانند صائب عريقات و همکارش محمد اشتيه به صورت علني با مولخو و تزيپي ليوني در حال مذاکره هستند و از تمام شروط خود در مورد آغاز مذاکرات عقب نشيني کرده اند؛ موضوعي که ما را به ياد سال 1992 مي اندازد که تشکيلات خودگردان وارد مذاکرات محرمانه در راهروهاي اوسلو با اسرائيل شده بود، در آن هنگام حيدر عبدالشافي رئيس هيئت مذاکره کننده فلسطين بود که در چارچوب کنفرانس صلح ژنو ميان  اسرائيلي ها و ديگر کشورهاي عربي، با اين رژيم مذاکره مي کرد.

سردبير روزنامه راي اليوم در ادامه افزود: عريقات و اشتيه در کميته اجرايي جنبش فتح حضور دارند و مورد اعتماد عباس هستند، اما بايد ديد چرا به اين صورت خفت بار ، دور زده شدند و به صورت يک زوج فريب خورده نشان داده شدند. اگر عباس به آنها اعتماد نداشت، بهتر بود آنها را مأمور گفتگوها نمي کرد. از سوي ديگر چرا و به چه علت ، عباس مشاور خود را براي مذاکرات محرمانه به لندن فرستاده است و سعي دارد از طريق آنها به يک چارچوب توافقي (با رژيم صهيونيستي) دست يابد، آنهم در زماني که مذاکره کننده هاي وي تاکيد کردند مذاکرات علني به بن بست خورده است و فايده اي در ادامه اين روند وجود ندارد. عباس در چند کيلومتري قدس اشغالي و تل آويو، در برابر اشغالگريهاي اسرائيلي ها تسليم مي شود و بدون اطلاع دستگاه امنيت اسرائيل اجازه تحرک ندارد و بايد از آنها اجازه بگيرد .

عطوان افزود: بيست سال است که  عباس به مذاکرات با اسرائيل ادامه مي دهد، و در اين مدت علاوه بر اينکه کوچکترين نتيجه اي را به دست نياورده، بلکه اهانتها و شهرک سازيها و شرط هاي غير ممکن و سنگين اسرائيلي ها نيز افزايش پيدا کرده است.

ما اعتقاد داشتيم که صائب عريقات با عبارت معروف خود مبني بر «زندگي و حيات در سايه مذاکرات است»، تنها فردي است که دچار اين بيماري (اعتياد به مذاکرات) شده است؛ اما اکنون به نظر مي رسد وي شاگرد کوچک دانشگاه اعتياد به مذاکرات عباس است.

در پايان سرمقاله راي اليوم آمده است: از ديدگاه ما مشکل تنها در  عباس و هيئت مذاکره کننده نيست، بلکه مشکل در ملت فلسطين است که اجازه ادامه اين سناريوي مسخره را مي دهند و با چشم باز به اين روند نگاه مي کنند. اين موضوع به ويژه در مورد جنبش ها و گروه هاي مبارز فلسطيني صدق مي کند.

انتهاي پيام / 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.