سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احتمال برگزاري انتخابات رياست جمهوري مصر قبل از انتخابات پارلمان

دو مقام مصري روز دوشنبه اعلام کردند دولت احتمالا انتخابات رياست جمهوري را قبل از انتخابات پارلماني برگزار خواهد کرد و جدول زماني سياسي را به نحوي تغيير خواهد داد که ممکن است منجر به انتخاب عبدالفتاح السيسي فرمانده ارتش به عنوان رئيس دولت تا ماه آوريل شود.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، به نقل از خبرگزاري رويترز از قاهره، بر اساس نقشه راهي که پس از برکناري محمد مرسي رئيس جمهور اسلام‌گراي مصر توسط ارتش در ماه ژوئيه ارائه شد، قرار بود انتخابات پارلماني نخست برگزار شود ولي برخي از شخصيت‌هاي سياسي سکولار و ديگر منتقدان براي تغيير اين طرح تلاش و اعلام کرده‌اند کشور به يک رهبر منتخب نياز دارد تا دولت را در بحبوحه بحران اقتصادي و سياسي هدايت کند و ائتلافي سياسي پيش از برگزاري انتخابات پارلماني، تشکيل دهد.

مقامات مطلع اعلام کردند شخصيت‌هاي سياسي حامي تغيير در چهار نشست اخير، عدلي منصور رئيس جمهور موقت را تحت فشار قرار داده‌اند.
يکي از اين مقامات اعلام کرد: «نيروهايي که در اين چهار نشست شرکت داشتند، با درصد بالايي، موافقت کردند انتخابات رياست جمهوري نخست برگزار شود و اين بدين معناست که انتخابات رياست جمهوري به احتمال قريب به يقين نخست برگزار خواهد شد».

يک مقام ارتش نيز اعلام کرد: «انتخابات رياست جمهوري به احتمال قريب به يقين نخست برگزار خواهد شد زيرا به نظر مي‌ايد اين مطالبه بيشتر طرفين باشد».

سيسي به طور گسترده به عنوان نامزد اصلي تصدي سمت رياست جمهوري قلمداد مي‌شود هر چند که وي هنوز نامزدي خود را اعلام نکرده است.

فرمانده ارتش مصر از سوي مخالفان اسلام‌گراي خود به عنوان فردي پشت پرده آن‌چيزي قلمداد مي‌شود که آنها به عنوان کودتا عليه نخستين رئيس جمهور به طور دموکراتيک انتخاب شده در اين کشور توصيف مي‌کنند.

از زمان برکناري مرسي، حکومت مصر، اخوان المسلمين را به شدت سرکوب کرده است؛ گروهي که در 5 انتخابات پس از سرنگوني حسني مبارک ديکتاتور سابق اين کشور در سال 2011 پيروز شده است.

دولت مصر هفته گذشته با تشديد فشار بر اخوان المسلمين، اين جنبش را يک گروه تروريستي دانست و ابعاد سرکوب اين گروه را گسترش داد.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.