سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بحران‌هاي پيش روي جهان در سال 2014

با شعله‌ور شدن بحران انساني در قاره سياه،در سودان تازه تاسيس با پشتوانه غرب و كشور مالي با دخالت فرانسه،جنگ سوريه، ناآرامي هاي مدني عراق و تنش‌هاي فرقه‌اي اين كشور بحران زده عربي،درگيري‌هاي سودان و بحران‌هاي فعلي در سرتاسر جهان،اكنون شاخص "صلح و امنيت" جهاني در وضعيت نامناسبي قرار گرفته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از نشریه آتلانتیک، مركز اقدام پيشگيرانه، وابسته به شوراي روابط خارجي آمريكا، پيش بيني سالانه خود را با موضوع "درگيري‌ها و بحران‌هاي جهاني در سال 2014 "، در قالب يك گزارش ارائه داده است. 



در اين گزارش، از موضوع دخالت نظامي در ناآرامي هاي داخلي سوريه، تا تهديداتي مانند خيزش اجتماعي مردم بحرين تا تنش‌هاي فرقه‌اي و قومي عراق و هند،مناقشه چين و ژاپن، پوشش داده شده است.  

در اين گزارش بحران‌هاي سال 2014 به سه بخش مختلف تقسيم شده است.


منطقه اول: رنگ قرمز
 
مداخله نظامي محدود در موضوع بحران مدني سوريه؛ حمله سايبري به تاسيسات ايالات متحده (بخوانيد صرفا يك ادعاي آمريكايي براي توجيه اقدامات سايبري واشنگتن عليه ديگر كشورها)؛حمله نظامي به تاسيسات هسته‌اي ايران درصورت شكست مذاكرات (خواسته قلبي لابي‌هاي اسرائيل)؛ بحران كره شمالي و احتمال تشديد حمله نظامي يا بي‌ثباتي سياسي بين‌الملي در اين كشور؛ناآرامي‌هاي افغانستان و پاكستان و موضوع خروج كامل نيروهاي آمريكايي از منطقه همچنين انتخابات افغانستان،چالش‌هاي پيش روي اين منطقه قرمز رنگ مي‌باشد. 
در اين تقسيم بندي نام كشور اردن نيز به چشم مي‌خورد.اردن يكي از مهره‌هاي كليدي طرح براندازي بشار اسد است كه اكنون خيل كثيري از پناهدنگان سوري را در خور مي‌بيند.در حال حاضر اردن با توجه مشكلات سياسي و چالش‌هاي اقتصادي خود،به 32 ميليارد دلار كمك مالي براي مقابله با مشكلات ناشي از حضور پناهندگان نياز مبرم دارد. به بهانه حساس بودن اوضاع منطقه، پيشتر آمريكا به حفظ موشك‌هاي پاتريوت و جنگنده‌هاي اف 16 خود در اردن اصرار داشته است.

 بحران اقتصادی اردن با بیست میلیارد بدهی خارجی و کسر بودجه دو میلیارد دلاری سالانه، به همراه بحران سیاسي،اجتماعی ناشی از موج بیداری اسلامی در داخل این کشور به علاوه پیامدهای بحران سوریه و تعداد رو به افزایش آواره گان سوری از یک سو، مداخلات خارجی غربی و عربی برای استفاده از خاک اردن برای ضربه زدن به سوریه و جبهه مقاومت ضد امریکایی و صهیونیستی از سوی دیگر، اردن را در وضعيت بدي قرار داده است. 

یمن، چالش پيش روي ديگر ،تقويت و افزايش نفوذ القاعده در شبه جزيره عربستان است كه به بي‌ثباتي سياسي يمن و عمليات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكا منجر گرديده است.تنش قومي قبيله اي در عراق نيز با دخالت القاعده عراق ايجاد شده است.بي ثباتي سياسي و خشونت مدني در اردن و طرح چندمليتي "ناآرامي‌هاي سوريه" نيز از بحران‌هاي اين منطقه قرمز رنگ به شمار مي‌آيد.  


دومين منطقه:رنگ نارنجي
 
در دومين منطقه بحراني سال 2014 جهان كه با رنگ نارنجي نشان داده شده است، درگيري ديرينه هند و پاكستان در منطقه مورد مناقشه كشمير و همچنين افزايش خشونت‌ها و درگيريها در جمهوري آفريقاي مركزي(نيجريه، سومالي) پيش‌بيني شده است .در اين گزارش احتمال درگيري نظامي چين با همسايگان‌اش مانند ژاپن و فيليپين در پي اعلان منطقه شناسايي هوايي در شرق درياي چين دور از انتظار نخواهد بود.
بحران سياسي و انتخاباتي لبنان ،مصر بعد از محمد مرسي،در همسايگي سوريه و اسرائيل،اين دو كشور را در سال آتي با چالش‌هاي جدي مواجه خواهد ساخت. بحران سياسي اجتماعي فيليپين در پي طوفان سهمگين و حضور نيروهاي نظامي آمريكا در غالب نيروهاي امدادي، سال آتي اين كشور را در سايه ابهام قرار داده است.در اين منطقه نام كشور مكزيك نيز به چشم مي خورد اما در گزارش به جزئيات آن پرداخته نشده است.



منطقه سوم: رنگ زرد
 
منطقه سوم، مناطقي با درجه بحران كم هستند ،مانند احتمال درگيري چين و هند در مورد نواحي مورد مناقشه،بحران سياسي ونزوئلا پس از مرگ مشكوك هوگو چاوز،درگيري بوداييان و روهینگیا در ميانمار مي‌توان اشاره كرد.(مردمی مسلمان که در ایالت راخین در غرب میانمار زندگی می کنند. بنا بر گفته سازمان ملل روهینگیا جزو مظلوم‌ترین و تحت ستم‌ترین اقلیت‌ها در جهان است. این مردم ۴ درصد کل جمعیت میانمار را تشکیل می دهند.نصف دیگر روهینگیاها در بنگلادش، پاکستان، عربستان سعودی، تایلند، مالزی، اندونزی یا اروپا و استرالیا زندگی می‌کنند)

احتمال درگيري سودان جنوبي با سودان نيز در اين حوزه قرار دارد.

رسوايي مالي تركيه و درگيري احتمالي آذربايجان و ارمنستان دور از انتظار نخواهد بود (در تاريخ 26 اكتبر خبرهايي از تيراندازي مرزي نيروهاي ارمني به اهداف آذربايجان در نزديكي روستاي شورآباد،نروروزلو در منطقه اقدم،سيسولان در منطقه در منطقه تاتار و هوراديز در منطقه فيزولي در اين تاريخ،به وقوع پيوسته است)


انتهای پیام/ 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.