به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان، کارشناس توليد واحد گالوانيزه و ورق رنگي در این زمینه افزود: کوره حلّال سوز در خط ورق رنگی وظیفه سوزاندن حلالهای متصاعد شده از رنگ را بر عهده دارد . نسوختن کامل حلال ها باعث انتشار مقدار زیادی گاز می شود که با توجه به رعايت استانداردها در شرکت فولاد مبارکه اصفهان، ميزان خروج اين گاز در محدوده نزديک به حد استاندارد قرار داشت.
مسعود مسعودی گفت: با توجه به خط مشی زیست محیطی فولاد مبارکه و تعهدات این شرکت در قبال محیط زیست به محض کشف هرمغایرتي، تلاش های گسترده ای در جهت رفع آن صورت مي گيرد و راه حلهایی که در این طرح مطرح گردید عمده ترین آنها اعمال تغییرات کلي وتعويض کوره ، حلالها بجای سوزاندن آن و اصلاح عملکرد کوره با اعمال کمترین تغییرات در سامانه موجود بود.
وی خاطرنشان کرد: تحقيقات صورت گرفته در مراحل اوليه نشان داد ابعاد کوره، پايين بودن دماي مشعل و همچنين نحوه ورود و خروج سيال در کوره باعث سوخت ناقص مي شود به همين دليل قبل و بعد از مشعل قطعههاي فلزي تعبيه شد تا از طرفي حرکت سيال قبل از ورود به مشعل يکنواخت گردد و از طرفي بعد از مشعل اغتشاش لازم جهت سوختن تمام حلال ها ايجاد گردد. ضمن اينکه دماي مشعل از 680 به 780 افزايش يافت.
مسعود مسعودي گفت: پس از اجراي مرحله اول میزان گاز منواکسید کربن به حدود 350ppm رسید لیکن به دلیل نزدیک بودن این عدد به حد استاندارد یعنی 435ppm و همچنین تخريب زود هنگام قطعه طراحي شده در جلوي مشعل لازم بود هر ماه اين قطعه تعمير و بازسازي شود لذا نتايج حاصله از اجراي مرحله اول قابل اطمينان و رضایت بخش نبود. به همين دليل تلاشهايي جهت رسيدن به نتايج قطعي و قابل اطمينان آغاز گرديد ضمن اينکه در اين راستا مشاوره هاي مفيدي در رابطه با نحوه طراحي و عملکرد کوره هاي جديد، معيارهاي اندازه گيري سازمانهاي محيط زيست اروپا و همچنين امکان بازيابي حلال بجاي سوزاندن آن انجام شد.
کارشناس توليد واحد گالوانيزه و ورق رنگي خاطر نشان کرد: در طول مدت اجراي طرح با استفاده از تجارب کسب شده در مرحله اول و همچنين جمعآوري و پردازش اطلاعات کسب شده از منابع مختلف، در هر ماه تغييراتي در جنس و شکل قطعه ساخته شده جلوي مشعل اعمال و نتايج آن رديابي مي شد در نهايت با تلاش وکوشش کارشناسان و کارکنان توليد و تعميرات واحد در آبان ماه سال جاري قطعه اي متناسب با شرايط کار و در نظر گرفتن همه موارد طراحي و جلوي مشعل تعبيه شد ،نتايج حاصل از اين کار بسيار عالي بود بطوريکه ميزان co زير 50ppm گزارش شد و براي کسب اطمينان اندازه گيري ها چندين بار ديگر تکرار شد.
وي افزود: تکرار اندازه گيري ها با دستگاه ها و شرايط مختلف نتايج اوليه را تاييد مي نمود از طرفي نداشتن نوسان ميزان co و نيز تخريب نشدن قطعه طراحي شده مؤيد اين موضوع است که مشکل کوره زباله سوز رنگي بطور کامل مرتفع شده بطوريکه تمام معيارهاي مد نظر سازمان محيط زيست کشورمان رعايت شده است ضمن اينکه وجود عوامل ومعيارها مختلف باعث طولاني شدن اجراي طرح شد اما در اين بين اطلاعات فراواني را براي سازمان به همراه داشت که ارزش اين اطلاعات و خودباوري حاصل شده قابل توجه است./س