سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

لاریجانی در نطق پیش از دستور:

9 دی ظهور شکوفایی اراده ملت در مقابل کج‌اندیشی و انحراف و سبک‌سری استکباری بود

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ملت ایران در چند برهه چنین نقش ستودنی و غیرتمندانه از خود نشان داد و برای همگان مشهور شد که با ملت غیور و آگاه مواجه هستند، ابتدا در پیروزی انقلاب اسلامی که علی رغم دسیسه‌های خارجی حتی کودتا و بحران و تفرقه افکنی داخلی با پیروی از ولایت امام و حضور جدی در صحنه ساختار نظام دیکتاتوری را برچیدند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق قبل از دستور امروز دوشنبه نهم دی ماه در آستانه رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) و حضرت امام رضا (ع) و سالروز حماسه ۹ دی گفت: امروز یادآور حرکت آگاهانه ملت پس از حوادث پر‌ماجرای سال ۸۸ می‌باشد که به درستی به عنوان روز بصیرت و میثاق با ولایت نام نهاده شد.  
 
وی افزود: همچنین در آستانه رحلت جانگداز پیامبر رحمت عالمیان محمد مصطفی (ص) و شهادت سرور جهان بهشت برین امام حسن مجتبی و شهادت امام رضا که وجود او همیشه روشنایی‌بخش ملت ایران و قبله آمال ایران است، می‌باشیم.  
 
لاریجانی تصریح کرد: پیامبر اعظم در طول ۲۳ سال پس از رسالت خود همه شئون زندگی بشری را تغییر داد و تفکر بشر را از زنجیرهای جهل آزاد کرد تا آدمی به عنوان خلیفه‌الله شأن خود را بازیابد.  
 
وی افزود: اصلاحات اجتماعی مکتب محمدی انقلابی بس عظیم ایجاد نمود و از کسانی که خلاف فطرت انسانی که افراد با کرامتی تربیت نمود که همه هستی خود را برای سعادت همنوعان خود به خطر می‌انداختند.  
 
رئیس مجلس ادامه داد: آیا حوادث پس از رحلت پیامبر نتیجه سوء تدبیر نبود، آیا شهادت امام علی(ع) و شهادت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نتیجه سوء تدبیر نبود که حقیقت مسلم رسالت با شهادت امام علی(ع) به مسلخ رفت و دو سرور جوانان جنت به شهادت رسیدند. آنهم با چنان وضع تأسف برانگیزی که بعد از ۱۴ قرن فریاد و فغان مسلمانان را در بردارد، آیا حکومت امویان که با سرعت نظام حکومتی اسلام را تبدیل به نظام سلطنتی دیکتاتوری نمودند نتیجه سوء تدبیر در امت اسلام نبود، آیا حکومت عباسیان که ابتدا به خونخواری و احقاق حق اهل بیت سرکار آمدند و بعد همان دستگاه سلطنتی و خونخوار را بوجود آوردند که ائمه اطهار را تحت فشار قرار دادند نتیجه سوء تدبیر در اسلام نبود.  
 
لاریجانی تصریح کرد: آیا در قرون اخیر که عثمانی‌ها با احیای خلیفه اسلامی سرکار آمدند اما با یک سیستم سلطنتی‌نژاد تبدیل شدند به دلیل سوء تدبیر در امت اسلامی نبود، آیا پان‌ترکیسم آتاتورک و پان‌عربیسم و پان‌ایرانیسم روزهای رضاخان و تفرقه بین مسلمانان و وابستگان آن‌ها به قدرت‌های نوظهور پس از جنگ جهانی و سلطنت‌های پوشالی نتیجه سوء تدبیر کشور‌های اسلامی نتیجه سوء تدبیر در امت‌های اسلامی نبود.  
 
*قدرت مسلمانان آلت دست قدرت‌های بزرگ شده است
 
دبیر اسبق شورای عالی در ادامه نطق خود یادآور شد: قدرت مسلمانان بیش از یک میلیارد نفر هستند به دلیل همین سوء تدبیر که نگرانی پیامبر اعظم بود آلت دست قدرت‌های بزرگ شده است و هویتی از خویش بروز نمی‌دهد و چه در فرهنگ و چه در اقتصاد و چه در سیاست.
 
وی افزود: در این میان گرچه تلاش‌هایی از سوی مصلحان اسلامی انجام شد نظیر سیدجمال اسدآبادی، مراجع تقلید مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و نظایر آن در برخی کشور‌ها، لیکن کمتر توانست تاب بیاورد و اکثر این ناکامی‌ها صرفا به خاطر ماجراجویی‌های قدرت‌های بزرگ نبود بلکه به دلیل تفرقه و بی‌توجه به مسائل مهم و وحدت مسلمانان بود که نمونه‌ای از سوء تدبیر را می‌توان در این حرکت‌های اسلامی مشاهده کرد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در سالروز حماسه ۹ دی گفت: یکی از مناظر بی‌پروایی آن دوره نوع موضع گیری‌های رئیس‌جمهور و کنگره و وزیر خارجه آمریکا و سردمداران رژیم صهیونیستی نسبت به شرایط فتنه در ایران بود آنان با ناشی‌گری بودجه تصویب کردند، حمایت سیاسی و رسانه‌ای کردند و بسیاری از غربی‌ها در رسانه‌های خود زبان به موعظه ایران گشودند، غافل از اینکه ملت ایران این ضرب‌المثل فرانسوی‌ها را به خوبی به خاطر دارند که اگر روباه موعظه می‌کند مواظب غاز‌های خود باشید.

*حکومت اسلامی سقل استواری نظام را بر رأی اعتقادی مردم قرار داد

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انقلاب اسلامی با رهبری امام(ره) مسیر جدیدی را ایجاد کرد که اصالت آن در احیای سنت نبوی و مکتب علوی در حکومت بود، به جای قرار گرفتن در زد و بندهای قدرت‌های جهانی ثقل استواری نظام را بر رأی اعتقادی ملت قرار داد و ستون این حاکمیت بر ولایت مستقر شد که مورد پذیرش قلبی ملت می‌باشد و استراتژی وحدت امت اسلامی پیگیری می‌شد. 

وی تصریح کرد: گرچه در این بین دولت‌های استکباری از یک طرف و مسئله‌سازی قدرت‌های بزرگ موانعی ایجاد کردند اما جاذبه این تفکر راه خود را در بین ملت مظلوم مسلمان باز کرد، در مورد فلسطین مسیر مقاومت را محقق نمود. در مقابل قلدوری‌های آمریکا و غرب با شجاعت ایستادگی کرد و این استراتژی عملا باعث هوشیاری ملت‌های مسلمان گردید. به طوری که در سیستم وحشیانه آمریکا در افغانستان و عراق و جنگ ۳۳ روزه جمهوری اسلامی به تنهایی مجبور شد در این راه گرچه هزینه‌هایی را متحمل شود اما نتیجه سرافرازی ملت ایران به عنوان ملت قدرتمند و صاحب ابتکار آزادی بخش بود. 

لاریجانی گفت: ملت‌های اسلامی در این حرکت به پیروزی رسیدند به طوری که آمریکا را از عراق اخراج کردند و در لبنان با شکست مفتضحانه مواجه شدند و عنقریب از افغانستان خارج خواهند شد.

دبیر اسبق شورای عالی ادامه داد: در مسئله هسته‌ای با همه فراز و فرودهای آن با ایستادگی در مقابل زیادی خواهی‌های غرب ملت ایران را صاحب دانش صلح آمیز هسته‌ای کرد، با تکیه بر استقلال علمی و تشویق دانشمندان داخلی در نصایح گسترده صاحب نفع شد و حتی در فناوری‌های نوین جایگاه قابل قبولی دست یافت. در حرکت اقتصادی کشور و آبادانی شهر‌ها و روستا‌ها گام‌های عدالت محور برداشت که در سطح زندگی مردم موثر بود گرچه در ابعاد اقتصادی به دلیل تغییر سیاست‌ها و‌ گاه چپ زدگی راست روی‌های بی‌جهت و‌ گاه با بی‌تدبیری دولت‌ها در بیشتر موارد با رفتار ستم‌کارانه غرب مشکلاتی پیدا کرد که برخی از مشکلات فعلی در حوزه اقتصاد نتیجه آن است. 

وی تأکید کرد: اما در کل حرکت به سوی استقلال اقتصادی و تحقق عدالت اجتماعی استراتژی سنجیده‌ای بود.

* نقش بی‌بدیل ولایت فقیه در پیمودن صراط مستقیم

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این دوره شکوه‌مند انقلاب اسلامی با یک ارزیابی کلان می‌توان متوجه شد که نقش ولایت فقیه در پیمودن صراط درست نظام مخصوصا موضوعات استراتژیک بی‌بدیل بوده است که در زمان امام و چه در زمان رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله خامنه‌ای. لذا افزایش توان ملی کشور و نقش آفرینی نظام در مسائل مهم منطقه که اکثرا بی‌نظیر است نتیجه راهبری ولایت فقیه بوده است. 

وی تأکید کرد: البته سهم بی‌تدبیری‌های دولت‌ها در مسائل اقتصادی گاه در نظام‌های دموکراتیک بروز پیدا می‌کند نمی‌توان نادیده گرفت. 

لاریجانی در ادامه سخنان خود گفت: موضوع فتنه سال ۸۸ را باید در چنین متنی مورد بررسی قرار داد که در حرکت نوینی که در طول تاریخ اسلام بدیع بوده و در سه دهه اخیر ثمرات آن موجب یأس دشمنان انقلاب و قدرتمند شدن نظام اسلامی گشته را یکباره نادیده گرفت و صرفا به بهانه یک انتخابات، ماجراجویی به راه انداخت که به اعتبار یک نظام پرقدرت لطمه وارد نمود و به همین دلیل آمریکا و غرب و رژیم صهیونیستی با گفتار‌ها و رفتارهای سرخوشانه و احمقانه به موضع گیری و پرگویی به تحقیر ملت ما پرداختند. 

وی تأکید کرد: این حرکت به نوعی ظرفیت‌سوزی تلاش ملت ما بود که باز با نگاه نافذ رهبری و ایستادگی ملت علاج گردید. 

لاریجانی افزود: ملت ایران در چند برهه چنین نقش ستودنی و غیرتمندانه از خود نشان داد و برای همگان مشهور شد که با ملت غیور و آگاه مواجه هستند، ابتدا در پیروزی انقلاب اسلامی که علی رغم دسیسه‌های خارجی حتی کودتا و بحران و تفرقه‌افکنی داخلی با پیروی از ولایت امام و حضور جدی در صحنه ساختار نظام دیکتاتوری را برچیدند.

لارجانی ادامه داد: در جنگ تحمیلی و حضور در جبهه‌ها در قابل شرق و غرب و بدصفتان منطقه‌ای ایستادند و سرافرازی ملت را تضمین کردند، سوم در ماجرای مخالفت لیبرال‌ها و بنی صدر در لایحه قصاص با یک سخن امام که مخالفت با لایحه قصاص را در حد ارتداد اعلام کرد به خیابان‌ها ریختند و صحنه را تغییر دادند و همین حرکت مردمی به فرار بنی صدر منجر شد. 

لاریجانی گفت: چهارم در ۲۳ تیر با حضور یکپارچه خود حرکت توطئه آمیز بداندیشان داخلی و خارجی در ماجرای ۱۸ تیر را عقیم کردند، پنجم در نهم دی ماه که پس از ماه‌ها مسئله سازی داخلی و خارجی پس از توهین آشکار در عاشورای حسینی ملت با حضور در صحنه پیام ایستادگی و مقاومت ملت را به جهانیان و فریب‌خوردگان داخلی رساندند و نشان دادند که ملت ایران ملتی با شرف با وفا و معتقد به اسلام و محب اهل بیت و دلداده انقلاب و ولایت فقیه هستند و به هیچ کس اجازه نمی‌دهد که با ارزش‌ها و مبانی آن بازی کند. 

رئیس قوه مقننه تأکید کرد: لذا ۹ دی ظهور شکوفایی اراده ملت در مقابل کج اندیشی و انحراف و سبک سری استکباری بود. 

وی تأکید کرد: ۹ دی نشان داد ملت ایران فرزندان راستین مقام معظم رهبری هستند که فرمود «موتا فی اذن خیر من حیات فی ظلم»، رهروان حسینی هستند. رهروان واقعی حسینی هستند بی تاب نسبت به عده‌ای نسبت به ارزش‌های عاشورای. 

وی ادامه داد: یکی از مناظر بی‌پروایی آن دوره نوع موضع گیری‌های رئیس جمهور و کنگره و وزیر خارجه آمریکا و سردمداران رژیم صهیونیستی نسبت به شرایط فتنه در ایران بود آنان با ناشی‌گری بودجه تصویب کردند. حمایت سیاسی و رسانه‌ای کردند و بسیاری از غربی‌ها در رسانه‌های خود زبان به موعظه ایران گشودند. غافل از اینکه ملت ایران این ضرب‌المثل فرانسوی‌ها را به خوبی به خاطر دارند که اگر روباه موعظه می‌کند مواظب غاز‌های خود باشید. 

لاریجانی ادامه داد: ملت ایران غربی‌ها را در طول ۳۴ سال پس از انقلاب در میدان‌های مختلف آزموده است و نسبت به عیار صداقت شما در دلسوزی‌های روباه‌صفتانه به درستی ارزیابی می‌کند و آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز در حرکت جهنده در ۹ دی پاسخ ملت ایران را شنیدند و مطمئن باشید امروز هم آن غریو خشمگینانه ملت مستمرا می‌شنوید.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.