سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد/

ساخت و ساز جديد و افاغنه مهمترين معضلات بافت تاريخي يزد هستند

استاندار يزد گفت: بودجه ها هيچوقت كفاف مرمت، حفظ و نگهداري آثار تاريخي يزد را نمي دهد بنابراين ميراث فرهنگي يزد نيازمند مديريتي قوي و آشنا به مسائل استان است


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز یزد

سيدمحمد ميرمحمدي، اظهار داشت: ميراث فرهنگي يزد شرايطي دارد كه هر مديري نمي تواند در آن موفق عمل كند و نياز به مديريتي دارد كه با بافت شهر و توانمندي‌ ها و شرايط استان آشنايي كامل داشته باشد.

وي خاطرنشان كرد: در مديريت ها نيز سلايق و انديشه ها متفاوت است اما مسئله كه حائز اهميت است، انجام كار در چهارچوب و ضوابط اداري و مالي است.

ميرمحمدي با ابراز نگراني از وضعيت بافت تاريخي يزد اظهار داشت: بافت تاريخي يزد مشكلات متعددي دارد كه يكي از خالي از سكنه شدن اين بافت است زيرا اين امر سبب مي شود بافت كم كم به سمت تخريب پيش برود و پويايي و نشاط خود را از دست بدهد.

وي عنوان كرد: برخي ساخت و سازها نيز در بافت تاريخي يزد نگران كننده است به نحوي كه در بافت تاريخي، خانه هايي به سبك كاملا امروزي ساخته مي شود كه اين امر وضعيت بافت تاريخي را دچار مشكل مي كند.

استاندار يزد، اسكان تعداد زيادي از اتباع بيگانه به ويژه افاغنه در بافت تاريخي را نيز از ديگر معضلات اين بافت ذكر كرد و افزود: علاوه بر تاثيرهاي فرهنگي عميق اين قشر، به مرور شاهد تخريب خانه هاي تاريخي و به هم ريختن بافت نيز خواهيم بود زيرا بافت تاريخي براي آنها ارزشمند نيست و طبيعي است كه در حفظ آن كوشا نباشند.

وي اظهار اميدواري كرد: با اجماع نظر صاحبنظران در مورد بافت تاريخي، به نظري جامع و كامل و همه جانبه نگر در مورد بافت تاريخي برسيم و بتوانيم اين ميراث كهن را از گزند آسيبها نجات دهيم.

ميرمحمدي همچنين با اشاره به ظرفيت هاي بيشمار يزد در حوزه گردشگري، ميراث فرهنگي و صنايع دستي تصريح كرد: يزد ظرفيت آن را دارد كه به قطب گردشگري كشور تبديل شود.

مديركل جديد ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد نيز در اين مراسم با اشاره به برخي ضعف ها در حوزه ميراث فرهنگي اظهار داشت: مجموعه هاي بزرگي نظير اميرچخماق و امامزاده جعفر (ع) هنوز به سرانجام نرسيده و برخي اقدامات سبب شده تا بافت تاريخي يزد شكننده و زخم خورده شود.

محمدمهدي شرافت تاكيد كرد: معتقدم در مورد ميراث فرهنگي و آثار تاريخي، تا پروژه و طرحي به پايان نرسيده، نبايد طرح هاي ديگر آغاز شود و با توجه به دو طرح نيمه كاره موجود، تا به سرانجام نرسيدن آنها، هيچ طرح عمراني در حوزه ميراث فرهنگي يزد را آغاز نخواهيم كرد.

وي افزود: بر اين عقيده ام كه در حوزه ميراث فرهنگي و آثار تاريخي، هركس طرحي دارد، بايد تمامي ضمائم طرح را ارائه دهد و طرحي ارائه دهد كه فراگير و داراي همه الويت‌ها باشد.

تردد 11 ميليون مسافر در هشت ماه گذشته در يزد

مديركل سابق ميراث فرهنگي يزد نيز در اين مراسم با اشاره به افزايش آمار گردشگران استان يزد اظهار داشت: در هشت ماه گذشته، 11 ميليون نفر از يزد تردد داشته اند.

بهرام رضايي، آمار مسافران نوروزي استان يزد را در سال 92 بيش از 2.5 ميليون نفر خواند و افزود: اين در حالي است كه جمعيت استان يزد يك ميليون نفر است.

وي با بيان اينكه در حوزه گردشگري يزد داراي قابليتها و ظرفيت هاي بسياري است، افزود: بهترين هتل هاي سنتي كشور در يزد است و اين خود ظرفيتي عظيم براي گردشگري به شمار مي رود/س
برچسب ها: ساخت وساز ، در ، یزد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.