سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

کرمان ظرفیت ایجاد چرخه کامل تولید آبزیان را دارد

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بر ضرورت حرکت به سمت تکمیل چرخه پرورش آبزیان در استان کرمان از مرحله تولید تخم چشم زده تا عرضه ماهی پرورشی به بازار تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان و بنا به اعلام اداره کل دامپزشکی استان کرمان ، دکتر دهقانی در جلسه آموزشی "بیماری سپتی سمی خون ریزی دهنده ماهیان قزل آلا" با اشاره به بروز این بیماری در برخی استانهای کشور افزود: رعایت نکردن اصول قرنطینه ای و بهداشتی می تواند موجب ورود و گسترش بیماریهای مختلفی در استان شود.

وی افزود: جلوگیری از ورود تخم چشم زده ماهی از مناطق آلوده ، به استان کرمان یکی از عوامل مهم در پیشگیری از بروز بیماریهای مهمی چون "سپتی سمی خون ریزی ماهیان قزل آلا" است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه پرورش دهندگان آبزیان باید قبل از هر اقدامی با دامپزشکی مشورت کنند ، خاطرنشان کرد: احداث مراکز تولید و تکثیر تخم چشم زده در استان کرمان و بی نیازی از واردات محموله های ماهی و تخم چشم زده می تواند کمک خوبی به پیشگیری از ورود بیماریها به مراکز پرورش ماهی استان کند.

وی با اشاره به وجود مراکز پرورش ماهی غیرمجاز در استان کرمان تصریح کرد: همه ی مراکز پرورش ماهی استان باید ضمن دریافت پروانه های مربوط تحت نظارت یک مسئول فنی نیز قرار گیرند.

دکتر دهقانی با تأکید بر لزوم تشکیل اتحادیه و تعاونی پرورش دهندگان ماهی در استان گفت: وجود تشکل ها می تواند سبب تسهیل در امور پرورش دهندگان ، افزایش کنترل و نظارتهای مطلوب دامپزشکی بر روند تولید شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان نیز در این جلسه آموزشی گفت: پیشگیری از بروز بیماریها مانع تحمیل هزینه های درمانی و ضرر ناشی از کاهش تولید و تلفات به پرورش دهندگان می شود.

وی افزود: در همین راستا پرورش دهندگان باید در تمام مراحل تولید از جمله زمان خرید بچه ماهی، آماده سازی حوضچه ها، حمل و نقل بچه ماهی ها، استفاده از منابع آبی سالم، خرید ، نگهداری غذا و سایر موارد، نکات بهداشتی و قرنطینه ای را رعایت کنند.

دکتر زهره محبان خاطرنشان کرد: آبزی پروران استان باید برای کاهش عوارض ناشی از بیماریها در صورت مشاهده هرگونه علائم بیماری یا تلفات مراتب را به اطلاع دامپزشکی برسانند.

وی تأکید کرد: حمل و نقل هر گونه ماهی و بچه ماهی باید با مجوز بهداشتی از دامپزشکی صورت گیرد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی استان کرمان خاطرنشان کرد: قرنطینه بچه ماهیان قبل از ورورد به استخر پرورش از نکات بهداشتی مهمی است که باید از سوی پرورش دهندگان رعایت شود .

وی از پرورش دهندگان خواست: بچه ماهی های مورد نیاز خود را از مراکز دارای مجوز بهداشتی و دارای گواهی سلامت خریداری کنند./س

برچسب ها: ظرفیت ، تولید ، آبزیان ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
رضا
۱۷:۳۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳
سلام تخم ماهی از کجا در کرمان خریداری کنم ممنون