سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

به منظور برگزاری مذاکرات کارشناسی؛

ایران و 1+5 بار دیگر مهمان شهر ژنو

شهر ژنو امروز (دوشنبه) میزبان نشست کارشناسی ایران و 1+5 است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، مذاکرات کارشناسی ایران و گروه 1+5 ساعت 8 صبح امروز (دوشنبه) به وقت ژنو در این شهر برگزار خواهد شد.

گفتنی است؛ حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه کشورمان ریاست هیئت ایرانی را در این دور از مذاکرات برعهده خواهد داشت.
 
سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان دیروز (یکشنبه) پیرامون این مذاکرات گفت: مذاکرات کارشناسی، فردا آغاز می‌شود و همان روز پایان می‌یابد و در آن درباره نحوه اجرای توافق ژنو گفتگو انجام خواهد شد و تاکنون هشت روز مذاکرات کارشناسی در ژنو قویا انجام داده‌ایم.

عراقچی درباره تصمیم مجلس برای افزایش غنی‌سازی ایران در حد 60 درصد گفت: این ایده‌ای است که در مجلس مطرح شده و طبیعی است که هرچه در مجلس تصویب شود و حکم قانون پیدا کند، برای ما لازم‌الاجرا است و طبعا ناچار به اجرای آن هستیم؛ این تصمیم بر عهده مجلس است.

وی افزود: در سمت مقابل هم اگر کنگره لایحه‌های مختلف تحریمی را در دست بررسی داشته و مسلما اگر هرکدام از این لوایح تحریمی جدید توسط کنگره به انجام برسد و تصویب شود، مذاکرات ژنو و اجرای توافقنامه آن متوقف خواهد شد، در این شکی نیست.

عراقچی درباره طرح نمایندگان مجلس گفت: باید دید جزئیات این طرح چیست، احتمالا مشروط به این است اگر توافق ژنو اجرایی نشود، این طرح لازم‌الاجرا باشد، اگر تصمیم بگیرند با تصویب آن توافق ژنو هم اجرایی نشود، ما آن را اجرا خواهیم کرد. 

وی در بخشی از سخنان خود عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران در برنامه هسته‌ایش به هرچه می‌خواسته، دست یافته است.

عراقچی همچنین تصریح کرد که ایران باثبات‌ترین نظام سیاسی در منطقه است.

وی همچنین تاکید کرد که ایران با دست برتر و پر وارد مذاکرات هسته‌ای شد. 

معاون وزیر خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش و در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات کارشناسی ایران و گروه ۱+۵ که قرار است فردا (دوشنه) در ژنو برگزار شود عنوان کرد که این مذاکرات به دلیل تعطیلات ژانویه یک روزه خواهد بود.

وی با بیان اینکه این مذاکرات فنی خیلی راحت نیست، خاطرنشان کرد:‌تفسیری که از متن در برخی جاها صورت می‌گیرد یکسان نیست. طرف مقابل در برخی جاها سعی کردند برخی زیاده‌خواهی‌ها را به اسم تفسیر از متن وارد کنند و برخی مواردی که نتوانستند در مذاکرات به دست بیاورند مطرح کنند که به همین دلیل کار به کندی به پیش می‌رود.

عراقچی با ذکر این نکته که سوء تفاهماتی راجع به تفسیر برخی مفاد تفاهم ژنو وجود دارد، گفت: این توافق هنوز اجرایی نشده است و زمانی اجرایی شود بخشی از تحریم‌ها برداشته می‌شود.

معاون وزیر خارجه روند حل و فصل موضوع هسته‌ای را گام به گام خواند و افزود: ما به آنها بی اعتماد هستیم و با احتیاط و گام به گام قدم برمی‌داریم.

وی تصریح کرد: هیچ خدشه‌ای به ساختار برنامه هسته‌ای ایران وارد نمی‌شود و بازگشت به وضعیت قبلی در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش، ظرف کمتر از یک روز صورت خواهد گرفت.

عراقچی افزود: اگر همه چیز خوب پیش برود تا پنج ماه آینده یک یا دو مذاکره مربوط به راه حل نهایی را در سطح ظریف و اشتون خواهیم داشت.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای درباره درخواست برخی از کشورهای منطقه برای حضور در مذاکرات ایران و ۱+۵ گفت:‌این پیشنهاد مورد قبول ما و ۱+۵ نیست. کشورهای دیگری نیز درخواست داشتند که وارد مذاکرات شوند که مورد قبول ما نبوده و این بیشتر حرکتی تبلیغاتی بوده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای همچنین تاکید کرد که ایران حق غنی‌سازی خود را از ان‌پی‌تی و قوانین بین‌المللی می‌گیرد نه از 1+5.

معاون وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی گفت که محمدجواد ظریف سفر به آمریکای لاتین را در دستور کار دارد.

 تصریح کرد: عراقچی که جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر در اوج قدرت به سر می‌برد و هیچ گاه به این میزان قدرتمند نبوده است.

وی با بیان اینکه نیروهای نظامی کشور اعم از ارتش، سپاه و بسیج از لحاظ تشکیلاتی و تجربه در حد اعلا هستند، خاطرنشان کرد:‌ فرماندهان نظامی ما کارآزموده هستند و توان موشکی، پدافند و دریایی و بازدارندگی ما در حد بالایی است.

عراقچی به روحیه ایثار و شهادت در بین مردم ایران نیز اشاره کرد.

وی با ذکر این نکته که در بحث هسته‌ای به هر چه می‌خواستیم دست یافتیم، یاد و خاطره شهدای هسته‌ای را گرامی داشت.

معاون وزیر خارجه با اشاره به تحریم‌های اعمال شده علیه کشورمان، عنوان کرد: این تحریم‌ها هزینه‌های ما را افزایش داد ولی نتوانسته اراده ما را تحت تأثیر قرار داده و اقتصاد ما را مختل کند و اقتصاد کشور بعد از گذشت ۱۰ سال هنوز هم مستحکم است.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان با اشاره به رهبری خردمندانه و داهیانه مقام معظم رهبری، گفت: ثبات سیاسی در کشور مورد حسرت همه کشورهای منطقه است و نمونه آن را در انتخابات اخیر ریاست جمهوری مشاهده کردیم.

شایان ذکر است؛ اولین دور مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در تاریخ 18 آذر ماه به مدت 4 روز در شهر وین برگزار شد که در پی اقدام آمریکا در افزودن تحریم‌ها علیه کشورمان،‌ تیم مذاکره کننده ایرانی مذاکرات را متوقف و به تهران بازگشت که در پی درخواست کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایرانی در بروکسل با اشتون دیدار و توافق شد که مذاکرات از سر گرفته شود.

شهر ژنو از مهر ماه سال جاری تاکنون سه بار نیز میزبان مذاکرات ایران و گروه 1+5 بود که در ژنو دو و سه این مذاکرات در سطح وزرای خارجه ایران و شش کشور برگزار شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: مذاکرات ، کارشناسی ، ایران ، غرب ، ژنو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.