سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تهران صاحب "شهرك هنر" مي‌شود

"حسين فخيمي" رييس گروه تجسمي فرهنگستان هنر، از اجرايي شدن طرح ساخت "شهرك هنر" در تهران خبر داد.

به گزارش حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران به نقل از فرهنگستان هنر؛ استاد «حسين فخيمي»، طراح و مجسمه ساز در خصوص طرح «شهرك هنر» گفت: «شهرك هنر جايي است كه فكر و انديشه، تخيل و تصور ، نيازها و تعلقات هنري و اجتماعي را به صورت فرم ساخته و عرضه (طرح و توليد) مي‌كند. اين طرح را از سال‌هاي قبل از انقلاب به وزارت فرهنگ و هنر سابق ارائه دادم كه با ساخت آن موافقت شده بود اما در زمان انقلاب، از پيگيري و ساخت اين مجموعه خودداري كردم و بعد از چند سال دوباره طرح ساخت اين شهرك را ارائه دادم و فكر مي‌كنم الان زماني است كه بايد اين شهرك ساخته شود و جوانان مستعد در آن دانش و تجربه را با هم آموزش ببينند.»
 
فخيمي درباره هدف و كاربرد اين شهرك اضافه كرد:«اين شهرك محلي خواهد بود براي آموزش و فعاليت هنرجويان مجسمه ساز از مقطع دبستان تا مقطع دكترا كه با چندين هدف و رويكرد، سال‌ها آن را مورد ارزيابي و مطالعه قرار دادم.
 
وي توضيح داد: «با اجرايي شدن اين طرح مي‌توان در رونق بازارهاي داخلي و بين‌المللي، ايجاد زمينه كاربردي مجسمه سازي در صنايع مختلف، بهره‌گيري در فضاهاي معماري و شهري، اشتغالزايي براي جوانان مستعد برنامه ريزي كرد.»
 
وي در همين زمينه تصريح كرد: «تمام اشيايي كه در اطراف ما هستند در واقع يك مجسمه‌‌اند. ازكيف، كفش، ساعت، صندلي، عروسك و حتي سكه گرفته تا اتومبيل و هواپيما. به گذشته ايران دقت كنيد، همه چيز وطني بود. معماري ايراني، ظروف ايراني، كفش، لباس و هر آنچه استفاده مي‌كرديم، توليد صنعتگران داخلي بود. در واقع هنر و صنعت ما در هم تنيده بود، اما از زماني كه از هنرمان دور شديم دست نياز به سمت غرب دراز كرديم غربي كه خود بسياري از الگو‌ها و شيوه‌هايش را از شرق آموزش ديده بود. حتي در صنعت عروسك‌سازي براي كودكانمان نيز دچار دغدغه نخواهيم بود كه از محصولات بيگانه استفاده نماييم. به عنوان مثال ريخته‌گري‌مومي يكي از شيوه‌هاي مجسمه سازي است كه من در اسپانيا فرا گرفتم، حال آنكه اين روش قرن‌ها پيش در ايران وجود داشت كه از كاوش‌هاي باستان‌شناسي در شهر سوخته به دست آمده است.»
 
اين استاد مجسمه سازي در تشريح بيشتر اين طرح، افزود: «در گذشته بسياري از هنرمندان ما از كودكي به فراگيري هنر روي مي‌آوردند و در سال‌هاي اوليه زندگي براي خود استادكاران بزرگي مي‌شدند كه نگران تامين معاش هم نبودند. با اجرايي شدن طرح شهرك هنر، نسلي را تربيت مي‌كنيم كه به صورت علمي و عملي اين علوم را فرا مي‌گيرند و مي‌توانيم اميد داشته باشيم كه از طرح مبلمان شهري گرفته تا اتومبيل‌هايي كه سوار مي‌شويم تا لباسي كه بر تن مي‌كنيم و همه و همه از طرح‌هاي وطني استفاده كنند.»
 
استاد فخيمي درباره اين‌كه اين طرح چه زماني به اجرا در مي‌آيد،‌ گفت:« اين طرح به شوراي شهر، وزارت تعاون، كار و امور اجتماعي، شهرداري تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارائه شد كه خوشبختانه مورد توجه خاص نيز قرار گرفته‌است و به اين ترتيب با حضور هر كدام از اين مسئولين توافق شده تا به صورت طرحي ملي مورد حمايت اين دستگاه‌ها قرار گيرد.»
 
وي همچنين درباره پيكره‌هاي دوقلوي خيام كه مسايل ساخت آن حدود 11 سال زمان برده است! گفت : «وزير وقت ارشاد پيشنهاد داده تا يكي از اين مجسمه‌ها را در مركز فرهنگي نيويورك نصب نمايند تا نمادي از دانشمندان بزرگ ايراني باشد.»
 
شايان ذكر است، حسين فخيمي، دکتراي طراحي مجسّمه‌سازي از دانشكده هنرهاي زيباي مادريد و داراي نشان درجه يک‌ هنرمندي از شوراي ارزشيابي هنرمندان کشور از بنيانگذاران سازمان پژوهش‌هاي علمي و صنعتي ايران و از جمله برنامه‌ريزان تأسيس انجمن مجسمه‌سازان است كه به جهت طراحي و ساخت مجسمه‌ صلح از دبير کل يونسکو تقديرنامه و بسياري كشورهاي ديگر دريافت نموده‌است.
 
همکاري براي راه‌اندازي واحد ارتوپدي‌ دست و پا سازي بدن هلال احمر بعد از محاصره اقتصادي و عدم امکان ورود قطعات مربوطه، تهيه و تنظيم و تدوين کتاب سازندگي‌ (کتاب هنر مدارس ايران)؛ ساخت مجسمه بسيجي در ميدان افسريه، ساخت و طراحي نقوش برجسته در متروي توپخانه كه به عنوان زيباترين اثر متروهاي جهان انتخاب شده و ... از ديگر فعاليت‌‌هاي اين هنرمند است.

انتهای پیام/ اس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.