سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سید عباس صالحی در اختتامیه جایزه کتاب فصل مطرح کرد

تحلیل، ترسیم و واکاوی نشر مکتوب از جایزه کتاب فصل انتظار می‌رود

سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل ترسیم و واکاوی نشر مکتوب را از نتایج مورد انتظار از برگزاری جایزه کتاب فصل عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در مراسم، اختتامیه جایزه کتاب فصل عصر امروز با حضور سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی علی شجاعی ساعی مدیر عامل خانه کتاب و علی اجوی معاون فرهنگی خانه کتاب در سرای اهل قلم برگزار شد.
 
سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفت برای من اسباب افتخار است که در جلسه اهالی قلم حضور دارم و از زحمات بی‌دریغ مسئولان خانه کتاب برای برگزاری جایزه کتاب فصل در سال‌های متوالی تشکر می‌کنم.
 
وی افزود: با تمام فراز وفرودهایی که بهتر است آنها را به یاد نیاوریم خانه کتاب شعله‌ی اندیشه و فکر را در سرای اهل قلم پاس داشت و آن را به ما رساند.
 
صالحی ادامه داد: از زحمات علی شجاعی ساعی، علی اجوی و به طور خاص استاد ارجمند دکتر حبیبی تشکر می‌کنم که دبیری کتاب سال را پذیرفتند و خیال معاونت فرهنگی را از وجود نیرویی فرا جناحی و خوش فکر راحت کردند، مسئله‌ای که در زمان‌های مختلف به عنوان نگرانی اهالی فرهنگ مطرح بوده و هست و حضور وی در این سمت اطمینان بخش شد گرچه حضور دوستان پیشین در جایزه کتاب فصل اطمینان اولیه را برای اهالی قلم به دست آورده بود.
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهداف برگزاری کتاب فصل عنوان کرد نخستین هدف از برگزاری کتاب فصل تجلیل از کسانی بوده که فرهنگ و هنر را جلو برده‌اند و هم اکنون پژواک چنین مراسمی در فضای رسانه‌ای کشور طنین انداز شده است.
 
صالحی با اشاره به همراهی جریان رسانه‌ای کشور با جایزه کتاب فصل بیان کرد باید در مورد بررسی محتوای کتاب‌هایی که به جایزه کتاب فصل ارایه شد و کسانی که به فکر و اندیشه وارد شدند فکر بیشتری شود.
 
وی افزود: دیده شدن تلاش نویسندگان هنگامی موثر است که استمرار یابند و استمرار این موضوع فضای رسانه‌ای بیشتری را می‌طلبد فضای کشور در رسانه‌های مکتوب و تصویری باید به سمتی برود که فضای رسانه‌ای ما با برترین غذاهای پاک فکری آشنایی یابد و نباید این اتفاق به همین یک جلسه ختم شود، احتیاج به هماهنگی بیشتری در دوره جدید است.
 
صالحی اظهار داشت: تحلیل وضعیت و روند تولید فکر و اندیشه در طول یک فصل هدف دوم این جایزه است تا مشخص شود جریان تولید فکر در حوزه کتاب به عنوان مادر اندیشه در تمام جهان چه مسیری را طی کرده است.
 
معاون فرهنگی وزارت ارشاد تصریح کرد: کتاب فصل نقش یک رصدگاه را دارد که نسبت به فصل یا سال گذشته که تغییراتی در حوزه کتاب رخ داده است و باید با نگاهی کیفی تر مسیر چاپ کتاب را ببینند. در حوزه اخبار مهندسی و اخبار علم یک خلاء است که می‌تواند با معنا و ایده دهنده برای مهندسان جهان باشد.
 
صالحی با اشاره به نقش کتاب فصل عنوان کرد: نقشی که کتاب فصل می‌تواند ایفا کند این است که از طریق کتاب فصل رصدگاهی برای تولد اندیشه و فکر داشته باشیم. همچنین تحلیلی از اوج و فرودها داشته باشیم پس از ترسیم خانه کتاب باید به طرف این که برخی مسئله‌ها را به تحلیل بنشینیم و علل پیامدهای آن را بررسی کنیم، برویم.
 
صالحی خاطر نشان کرد: این سه حوزه یعنی تحلیل ترسیم وضعیت نشر مکتوب و علل و واکاوی اتفاقاتی که افتاده چیزی است که می‌توان از جایزه کتاب فصل انتظار داشت.



در این مراسم شجاعی ساعی مدیرعامل خانه کتاب با سپاس‌گذاری از داوران کتاب فصل گفت: این افتخار را داریم که طی 26 فصل گذشته عهده دار برگزاری جایزه کتاب فصل بودیم تا بتوانیم کتاب‌های خوب کشورمان را معرفی کنیم.
 
وی افزود: دبیران علمی جایزه کتاب فصل در طی گذشته زحمات طاقت فرسایی را عهده دار بودند تا وقفه‌ای در قطار جایزه کتاب فصل ایجاد نشود و هم اکنون دبیران در حال داوری آثار دوره بیست‌وهفتم هستند.
 
در ادامه این مراسم مصطفی ساکت مترجم "بایسته‌های اخلاق مهندسی" شایسته تقدیر جایزه کتاب فصل، کوروش صفوی مترجم کتاب "واژه‌ها بدون معنی" شایسته تقدیر این دوره از جایزه کتاب فصل ، دکتر تقی عضدوی مترجم کتاب "جامع  سلامت کودک" شایسته تقدیر جایزه کتاب فصل سخنرانی کردند.
 
در ادامه این مراسم علی اُجوی معاون فرهنگی خانه کتاب با اظهار خوشحالی از فضای فرهنگی موجود در کشور گفت: در دولت گذشته همراه با اقدامات خوب شاهد رخدادهای ناخوشایندی در عرصه فرهنگ بودیم. هر مجمعی در زمان خود نیازمند آسیب‌شناسی است تا برای مجموعه بعد راهگشایی کند.
 
وی افزود: در کنار کارهای خوبی که در دولت گذشته انجام شد متأسفانه بعضی از اهالی فرهنگ دور ماندند و سبب دلخوری و دلسردی در میان آنان شد. من در کنار آقای شجاعی ساعی شاهد وقوع اتفاقات طنز و رنج آوری بودم و در اواخر دولت گذشته با مشکلات بودجه مواجه بودیم.
 
اجوی با اشاره به تصمیم درخصوص تعطیلی مجلات 9 گانه خانه کتاب در دوره گذشته اظهار داشت: بار دیگر از فضای ایجاد شده در فرهنگ کشور اظهار خوشحالی می‌کنم به نظرم می‌آید پس از مدت‌ها کسی بر مسند معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تکیه دارد که از تمام شاخصه‌های معاون فرهنگی اعم از وجود اتاق فکر خوب و مشاوران شایسته برخوردار است.
 
معاون فرهنگی خانه کتاب، با اشاره به اخلاق مداری معاون فرهنگی وزارت ارشاد عنوان کرد: معاون فرهنگی وزارت ارشاد با روی باز به اهالی قلم گوش می‌دهند مهم تر این که وی دستشان از نظر مالی خالی است و دولت گذشته تعهدات مالی را در زمینه فرهنگ برعهده دولت کنونی گذاشت.
 
وی با اشاره به پیشنهاد این جایزه ادبی توسط خودش به هیأت امنای خانه کتاب تصریح کرد: در هنگام ورود به دبیرخانه جایزه کتاب فصل تصورم این بود که همه چیز بر اساس اصول علمی اداره می‌شود و کاستی‌هایی را در آن دوران در کتاب فصل دیدم بسیای از کتاب‌ها در دایره‌ی کتاب فصل قرار نمی‌گرفت.
 
اوجوی با اشاره به وجود کتاب‌های مختلف در گردونه کتاب سال یا کتاب فصل و اشکال آیین نامه‌ای کتاب سال تصریح کرد: اشکال آیین ‌نامه‌ای کتاب سال این بود که تنها یک کتاب نیز در هر حوزه می‌تواند برگزیده باشد. اکنون از بیست‌ویک دوره کتاب سال گذشته یک برگ هم در اختیار نداریم و سوابقی از آن دوران در دست نیست.
 
معاون فرهنگی خانه کتاب، با اشاره به آمار کتاب فصل تصریح کرد: مجموعه‌ی آثار ارسالی به جایزه کتاب فصل چهارهزار و پنج اثر است در دوره قبل سه هزار و ششصد و چهل و شش اثر مورد ارزیابی قرار گرفت.
 
امسال از میان آثار ارسالی 105 اثر به مرحله دوم راه یافتند که از آن میان ده اثر شامل شش اثر تألیفی و دو اثر ترجمه برگزیده شدند.

در ادامه مراسم دکتر نجف قلی حبیبی دبیر علمی جایزه کتاب فصل گفت: اسامی داوران به دلیل احساس مسئولیت‌های اخلاقی توسط آنان اعلام نمی‌شود، از انجمن‌های تخصصی و علمی در کشور استدعا می‌کنیم همکاری بیشتری را حتی در زمینه کمک فکری به جایزه کتاب فصل داشته باشند.
 
دبیر علمی جایزه کتاب فصل با اشاره به بالا بردن سطح کیفی کتاب‌های ارسالی به جایزه کتاب فصل و راه‌های تشویق و سرمایه‌گذاری نویسندگان اظهار داشت: برخی دانشمندان کتاب‌های خود را در خارج از کشور چاپ می‌کنند و این یکی از مشکلاتی‌ست که باعث می‌شود نویسندگان وقت بیشتری بگذارند و باید آثار برگزیده جایزه کتاب فصل در تلویزیون و روزنامه‌ها معرفی شوند.
 
وی ادامه داد: جایزه کتاب فصل عصاره‌ی مجموعه‌ای است که باید مطبوعات و دستگاه‌های رسانه‌ای برگزیدگان این جایزه را بیشتر معرفی کنند. یکی از مسائلی که متوجه شدم این است که راهی برای بهبود آثار ارسالی به جایزه کتاب فصل پیدا کنیم داوران نواقص کتاب‌ها را دسته‌بندی کرده و به دست مؤلفان برسانند.
 
حبیبی افزود: به ناشران کمک شود و قدر آنها دانسته شود و خانه کتاب به نوعی با تمام اهل کتاب در ارتباط است تصورم این است که باید به نویسندگان آموزش بدهیم.
 
انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.