سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توسط دانشجوی واحد علوم و تحقیقات ساخته شد

دستگاه کاهش درد با استفاده از امواج الکترومغناطیس پالسی

امواج الکترومغناطیسی علاوه بر کاهش درد در ترمیم بافت نیز موثر بوده و در بهبود برخی از زخم های مزمن که بر اثر بیماری های مختلف نظیر دیابت و یا انواع سرطان ایجاد می شوند کاربرد دارد . این متد درمانی با مزایایی چون غیرتهاجمی بودن، عدم نیاز به دارو ، هزینه کمتر و اثرگذاری بیشتر می تواند جایگزین مناسبی برای روش های دیگر کنترل درد باشد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از  اداره کل روابط عمومی واحد علوم و تحقیقات، محمدرضا رجبی  ، دانشجوی کارشناسی مهندسی پزشکی گرایش بالینی  گفت: موضوع درمان درد ، یک امر بسیار ضروری و مشکلی اجتماعی - اقتصادی است.درد، در اشکال حاد، مکرر و مزمن، در همه سنین، زمینه های فرهنگی، و جنسیت ها شایع است، و هزینه های بزرگسالان آمریکای شمالی حدود 10000 دلار به 15000 دلار برای هر نفر در سال است .

وی با بیان این مطلب که مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب و درد باعث افزایش آمار بیماریهای زخم معده شده است ، افزود: در حال حاضر بسیاری از پزشکان افراد مبتلا به درد مزمن به درمانهای غیر دارویی، که ، "طب مکمل و جایگزین،"  نام گرفته است را به منظور کاهش وابستگی به مواد مخدر، روش های تهاجمی و یا عوارض جانبی  معرفی می کنند و چالش پیش رو پیدا کردن راهی برای درمان این دردها با حداقل تهاجم ، سمی بودن ، دشواری و هزینه جهت درمان است .

رجبی ادامه داد:   توانایی برای از بین بردن درد بسته به  منبع یا محل درد و این که آیا آن درد حاد یا مزمن باشد ، بسیار متغیر و غیر قابل پیش بینی است. درمان باید برای هر شخص به صورت فردی و با توجه به جزئیات درد طراحی شود . مسائل روانی تاثیر بسیار قوی بر روی اینکه چگونه درد تجربه شود و این که آیا مزمن شود ، دارد.

وی با بیان این مطلب که میدان های ایستا و الکترومغناطیس برای قرن ها جهت کنترل درد و دیگر مشکلات بیولوژیکی استفاده شده اند ، اما شواهد علمی آنها تا همین اواخر جمع آوری نشده بود ، ادامه داد: مطالعات  ارزش مغناطیس درمانی را در طب توانبخشی در زمینه میدانهای مغناطیس ایستا و متناوب (الکترومغناطیس ) بررسی کرده اند . بررسی های اخیر معیارهای علمی، روش درمان مغناطیسی، مکانیسم اثر بیولوژیک  میدان های مغناطیسی، و چشم اندازهایی برای آینده مغناطیس درمانی را پوشش می دهد.

رجبی گفت: در چند سال گذشته، یک رویکرد جدید و اساسا متفاوت به طور روزافزون بررسی شده است که شامل استفاده از میدانهای مغناطیسی ، چه مغناطیس ایستا (PERMAGNET ) ، یا مغناطیس متناوب (ELECTROMAGNETIC ) و یا نوع متداول تر آن یعنی میدان الکترومغناطیس پالسی (PEMF) است.

وی با بیان این مطلب که مطالعات در زمینه های مختلف و با فرکانسهای مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفت ، اما تا کنون هیچ گونه استانداردی به طور قطع تایید نشده است و تصریح کرد : از آنجایی که هیچ یک از برنامه های میدان مغناطیسی به دلیل عدم شناسایی دقیق منشاء اصلی درد به عنوان الگوی نمونه قرار نمی گیرند ، از این رو برای حصول نتایج بهتر از روشهای تجربی استفاده می شود . پس از بررسی هزاران نفر از بیماران در سراسر دنیا ، میزان خطر بسیار ضعیفی در ارتباط با مغناطیس درمانی مشاهده شده است .

وی ادامه داد: اقدامات اولیه  مربوط به دستگاه های کاشتنی الکتریکی و بارداری و تشنج ، با انواع خاصی از الگوهای فرکانس در افراد مستعد تشنج بوده است . تاثیر میدان های مغناطیسی بر احساس درد در بسیاری از زمینه های مختلف وجود دارد. این اقدامات می توانند مستقیم و یا غیر مستقیم باشند .

رجبی افزود: محققان مختلفی تاثیر میدان الکترومغناطیسی پالسی را در اروپای غربی بررسی کرده اند . مغناطیس درمانی به شکل گسترده ای در زمینه های پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است . این نوع درمان در کاهش و درمان اختلالات رماتیسمی بسیار موثر بوده است .

وی گفت: میدان الکترومغناطیسی پالسی میزان کاهش درد ، عملکردهای ستون فقرات و میزان کاهش اسپاسم پاراورتبرال را بهبود می بخشد . از شروع قرن اخیر درمان الکتریکی ، مغناطیس درمانی و دستگاههای پرشکی الکترومغناطیسی برای درمان طیف گسترده ای از تروما ، تومورها و عفونت ها گسترش یافته اند . پذیرش این روش ها در فعالیت های بالینی مرتبط با جامعه پزشکی کم بوده است و این مقاومت به نظر می رسد مربوط به سردرگمی پزشکان از روشهای مختلف درمانی و ارزیابی فرکانس های مختلف باشد .

رجبی ادامه داد: متون علمی حال حاضر نشان می دهد که قرارگرفتن در معرض پالس های میدان الکترومغناطیسی برای مدت کوتاه به عنوان موثرترین نوع درمان الکترومغناطیسی می باشد . توانایی میدان الکترومغناطیسی پالسی بر کاهش درد به توانایی آن در تاثیر بر سیستم فیزیولوژیکی و آناتومی انسان دارد .تحقیقات نشان می دهد که سیستم عصبی انسان تحت تاثیر قوی مغناطیس درمانی می باشد  .

وی با بیان این مطلب که پاسخ های رفتاری و فیزیولوژیکی حیوانات به میدان های مغناطیسی ایستا و متناوب با حضور نور تحت تاثیر قرار می گیرند و در واقع نور، میدان الکترومغناطیسی پالسی را تحت تاثیر قرار می دهد ، اظهار داشت: یکی از اثرات قابل تکرار میدان های مغناطیسی ضعیف  و فرکانس پایین تاثیری است که بر سیگنالهای عصبی درد پردازش شده می گذارد . بر این اساس میدان الکترومغناطیسی پالسی به عنوان یک عامل درمانی جهت درمان دردهای مزمن در انسان طراحی شده است .شواهد نشان می دهد که میدان الکترومغناطیسی پالسی می تواند یک مکمل موثر برای درمان بیماران مبتلا به درد حاد باشد. 

وی ادامه داد: دستگاه های استاتیک میدان مغناطیسی با گرادیان قوی نیز دارای پتانسیل درمانی می باشند . به طور خاص مغناطیس غیر متناوب پتانسیل عمل عصبی را کاهش داده و بواسطه آن کاهش درد را ایجاد می کند . عملکرد دارونمایی می تواند تا 40درصد از کاهش درد را توجیه نماید .مکانیسم های سیستم عصبی مرکزی که مسئول پاسخ به دارونماها هستند هدف مناسب برای درمان مغناطیسی می باشند.

وی در رابطه با  برخی از مکانیزم های اثر میدان الکترومغناطیسی پالسی گفت: مغناطیس درمانی با کاهش آستانه حساسیت به درد و فعال شدن سیستم ضد انعقاد خون همراه می باشد . شکستگی های شدید استخوانی که در مدت 4 هفته تا 4 ماه درمان نمی شدند ، در 87 درصد موارد با اعمال 14 تا 16 ساعت از میدان الکترومغناطیسی پالسی درمانی مورد درمان قرارگرفتند .

وی ادامه داد: به اثبات رسیده است که میدان الکترومغناطیسی پالسی با قدرت میدان 1.5 تا 5 میلی تسلا برای کاهش درد و تورم قبل و پس از جراحی موثر می باشد . مزایای استفاده از میدان الکترومغناطیسی پالسی در مدت زمانهای طولانی تر بیشتر خود را نشان می دهد . در موش ها قرار گرفتن در معرض میدان 24 ساعت پس از درمان موجب کاهش درد می شود . اثر ضد درد تا مدت 7 تا 14 روز پس از آخرین درمان خود را نشان می دهد .

رجبی گفت: میدان الکترومغناطیسی پالسی با کاهش تورم و افزایش بازجذب هماتوم ها جراحات بافت نرم را کاهش می دهد و این امر در فرکانس های پایین صورت می پذیرد .

وی با بیان این مطلب که این میدان همچنین در کاهش درد ناشی از دیستروفی رفلکس  سمپاتیک ، نوروپاتی محیطی ، سندروم خروجی قفسه سینه و اندونتریوز تاثیر گذار است ، افزود: در بررسی 6 درمانی که در مدت 10 دقیقه و با شدت 1.17T و به صورت پالسی (45 pulse/minute) انجام شد یک درمان پس از 4 مرحله به نتیجه کامل رسید و در دیگر موارد کاهش درد احساس می شد که حداکثر درد بعد از گذشت 3 ساعت از درد رخ داده است .درمان دو بیمار در مدت 4 ماه به نتیجه رسید و در دیگر موارد تسکین درد به مدت 8 تا 72 ساعت به نتیجه رسید.


انتهای پیام/
برچسب ها: دستگاه ، درد ، امواج ، مکرر ، مزایا ، متد ، زخم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
شیخمرادی
۱۴:۴۵ ۱۹ مهر ۱۳۹۳
سلام ببخشید شما مقاله یا نوشته رو راجب به جزئیات ریز اثر این امواج بر اعصاب رو دارید برام ایمیلش بکنین.