سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجلاس داووس ؛ فرصت ديگري براي مسخره بازي نتانياهو

روزنامه هاآرتص نوشت : نتانياهو شرکت در مراسم يادبود نلسون ماندلا را به علت هزينه بالاي اين سفر به آفريقاي جنوبي از دست داد اما اکنون اسرائيل وي و سه مقام بلند پايه ديگر را به يکي از گران ترين نقاط جهان مي فرستد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛‌اين روزنامه اسرائيلي امروز در پايگاه اينترنتي خود در مقاله اي به قلم باراک راويد نوشت فقط چند هفته پس از  مسخره بازي اسرائيل در مورد اين که چه کسي را به نمايندگي به مراسم يادبود نلسون ماندلا، رهبر پيشين آفريقاي جنوبي مي فرستد، وضع مضحک ديگري درباره اين که چه کسي در اجلاس سالانه مجمع جهاني اقتصاد در داووسشرکت مي کند، ايجاد شده است. اين اجلاس قرار است 22 ژانويه برگزار شود. 

ظاهرا مقامات اسرائيلي تمايل چنداني به حضور در اين کنفرانس سالانه که در داووس، منطقه لوکس سوئيس برگزار مي شود ندارند اما شيمون پرز رئيس رژيم اسرائيل، بنيامين نتانياهو نخست وزير، يئير لاپيد وزير دارايي و زيپي ليوني وزير دادگستري اسرائيل چهار مقام اسرائيلي هستند که به داووس سفر مي کنند و تعداد آنها بيش از ديگر کشورهاي شرکت کننده در اين کنفرانس است.

گرچه نتانياهو از سفر به آفريقاي جنوبي به علت هزينه بالاي اين سفر عذر خواست، اما با توجه به اين که داووس يکي از گران ترين نقاط دنيا است، ظاهرا سفر چهار مقام بلند پايه اسرائيلي و همراهان آنها و مسائل امنيتي ديگر هزينه زيادي براي آنها نخواهد داشت.  از طرف ديگر به جز جنبه مالي آن، اين سفر ممکن است مشکلات ديپلماتيکي نيز براي اسرائيل ايجاد کند.

اختلافي ميان کاخ رياست جمهوري و دفتر نخست وزيري اسرائيل در مورد اين سفر ايجاد شده است. از يک طرف، پرز پانزده سال است که ميهمان اجلاس داووس بوده است و از طرف ديگر نتانياهو ادعا مي  کند مقامات اين اجلاس در ماه مه از وي براي شرکت در آن دعوت کرده اند. گرچه دفتر نتانياهو به ندرت برنامه هايش را بسيار زودتر از موعد اعلام مي کند اما هفته گذشته يعني يک ماه پيش از برگزاري اين اجلاس، دفتر وي اعلام کرد نخست وزير در اين اجلاس شرکت مي کند.

نتانياهو احتمالا خواسته است از پرز در اعلام شرکت در اين اجلاس پيشي بگيرد. بخشي از اين اختلافات در مورد سخنراني و کميته هايي است که هر يک از مقامات در آنها شرکت خواهند کرد. فقط يک نماينده از اسرائيل مي تواند در جلسه علني سخنراني کند و نتانياهو در بيانيه خود گفته است در نظر دارد سخنراني خود را در جلسه علني ويژه اين اجلاس به اقتصاد اسرائيل اختصاص دهد. در اين صورت پرز و لاپيد که آنها نيز ظاهرا قصد سخنراني در مورد اقتصاد اسرائيل را دارند مجبور خواهند شد در يکي از جلسات کم اهميت تر سخنراني کنند.

اختلاف ديگر احتمالا در مورد زمان ديدارهاي مقامات کشورهاي ديگر با هر يک از اين چهار مقام اسرائيلي است. از آن جايي که بسياري از کشورها فقط يک نماينده بلند پايه از جانب خود به اين اجلاس خواهند فرستاد، مشخص نيست که آنها با کدام يک از اين چهار مقام اسرائيلي ديدار خواهند کرد. براي مثال، پرز، نتانياهو و ليوني هر سه مي خواهند با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن که قرار است در اين اجلاس شرکت کند، ديدار کنند.

مقامات مجمع جهاني اقتصاد اين مسائل حساس و تنش زا را مي دانند و سعي دارند آن ها را حل و فصل کنند. يکي از نمايندگان بلند پايه اين اجلاس قرار است روز يکشنبه به اسرائيل سفر کند و در تلاش براي ميانجي گري در اين زمينه با نمايندگان اين چهار نفر ديدار کند.

دفتر پرز از اظهار نظر در اين زمينه خودداري کرد. دفتر نخست وزير اسرائيل نيز اعلام کرد نتانياهو در ماه مه دعوتنامه اي از رئيس اين کنفرانس براي سخنراني در اين مجمع دريافت کرده است و قصد دارد در جلسه عمومي آن به منظور جذب سرمايه گذاري در اقتصاد اسرائيل سخنراني کند.

انتهای پیام / 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.