سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئيس سازمان اوراق بهاردار:

"بازار سرمايه" نيازمند گسترش آي تي/ امکان پوشش انواع معاملات با "سامانه نامک"

براي توسعه بازار سرمايه نيازمند گسترش آي تي در بازار هستيم که اين امر امروز 8 دي ماه 92 با ورود سامانه معاملاتي کارگزاران نامک در تالار حافظ امکان‌پذير شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، صالح‌آبادي در مراسم بهره‌برداري از سامانه معاملاتي کارگزاران نامک که امروز 8 دي ماه برگزار شد، گفت: توسعه‌ي بازار سرمايه در بسته آي تي امکان پذير است و در غير اين صورت امروزه با توجه به استقبال کم نظير از بازار سرمايه پاسخگوي ارباب رجوع نبوديم.

وي ادامه داد: راه‌اندازي سامانه نامک يک انقلاب بزرگ در بازار سرمايه است که در آينده اهميت وجود اين سامانه نمايان خواهد شد.

وي با اشاره به مشکلات سامانه‌ي قبلي که تحت داس بود گفت: سامانه ي قبلي درسال 73 راه‌اندازي شد که در آن معاملات بصورت آنلاين امکان پذير نبود و شفافيت معاملات بسيار پائين بود.

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار تصريح کرد: امروزه 70 درصد دفاعات معاملات را معاملات آنلاين تشکيل مي‌دهند و با ورود معامله گران جديد بستر براي پاسخگوي بهتر فراهم شده است.

وي به نقش مهم آي تي در بازار سرمايه اشاره کرد و گفت: هزينه کردن در اين بخش نوعي سرمايه گذاري و توسعه اين بخش ضروري است زيرا بدليل بزرگي بازار نظارت و معامله با دست امکان پذير نيست.

صالح آبادي تصريح کرد: در بخش تسويه معاملات، بانک سويه، يک بانک مشخصي بود که اين موضوع بايد برطرف شود و کارگزار هر بانکي خود انتخاب کرد را بانک تسويه قرار دهند.

رئيس سازمان بورس اوراق بهادار در ادامه در خصوص مزيت‌هاي سامانه نامک گفت: در سامانه معاملاتي پم(PAM) کنترل بر معامله‌گران نبود و باعث ايجاد مخاطراتي زيادي براي شرکت‌هاي کارگزاري مي‌شد. در سامانه جديد امکان کنترل و تعيين تعداد معاملات و سفارشات هر معامله گر فراهم شد.

وي ادامه داد: با توجه به گستردگي بازار سرمايه و توسعه‌ي نيازمندي‌هاي امکان هيچگونه تغييري در سامانده گذشته نداشتيم که در سامانه نامک اين مشکل برطرف شده است.

صالح‌آبادي افزود: در گذشته حجم معاملات روزانه حدود 5 ميليارد تومان بود که امروزه در سامانه جديد حجم معاملات 10 برابر شده است که بايد متناسب با بزرگ شدن بازار ظرفيت خود را افزايش دهيم.

وي در پايان به کاهش ريسک در سطح معامله گران شرکت کارگزاران اشاره کرد و گفت: سامانه نامک ابتدا از شهرستان‌هاآغاز شد و امروز با راه‌اندازي در تالار حافظ افتتاح شد.

***امکان پوشش انواع معاملات با سامانه نامک

احمدي مديرعامل شرکت مديريت فناوري بورس تهران در ادامه در خصوص مزاياي سامانه نامک گفت: روز خوب معاملاتي زماني محقق خواهد شد که همه‌ي شاخص‌ها با کيفيت مناسب فعاليت کنند که براي رسيدن به شرايط مطلوب معاملاتي بايد توسعه همگون در اين شاخص‌ها را داشته باشيم.

وي در بحث افزايش کلي سفارشات گفت: تعداد معاملات آذر 92، در بورس و فرابورس 3.5 ميليون معامله بوده که نسبت به ماه قبل 50 درصد رشد داشت که بدليل وجود سامانه نامک با سرعت زياد امکان پوشش انواع معاملات را داريم.

وي ادامه داد: در گذشته معاملات توافقي بدليل محدوديت‌ها صورت نمي‌گرفت و اين نيازها از اهرم‌هاي سوق‌يابي ما به سمت ايجاد سامانه نامک بود.

احمدي تصريح کرد: هم اکنون به راحتي مي‌توان 2000کارگزار را بر روي هر سرور پشتيباني کنيم.

***معاملات 70 درصدي توسط سامانه نامک

در ادامه مراسم بهره‌برداري از سامانه معاملاتي کارگزاران نامک ميرصانعي دبيرکل کانون کارگزاران در خصوص لزوم ايجاد سامانه نامک گفت: بازار سرمايه به نوعي از حيث زيرساخت‌هاي نرم افزاري، بايد متناسب با نيازهاي بازارسرمايه حرکت کند. زيرا شايسته نيست توسعه بازار سرمايه به دليل نبود زيرساخت تعطيل شود.

وي ادامه داد: از سامانه نامک بالغ بر 1000 معامله‌گر استفاده مي‌کند که 70 درصد معاملات توسط اين سامانه و 30 درصد توسط معاملات بر خط انجام مي‌شود.

وي تصريح کرد: اين نرم افزار قابليت زيادي دارد و بايد برنامه‌هاي بستري تهيه شود.

شايان ذکر است، طراحي و پياده سازي سامانه نامک توسط شرکت مديريت فناوري بورس صورت گرفته است و قابليت افزايش تعداد کاربران بدون محدوديت، پشتيبان از معاملات نقد سهام، توافقي، بازار فيزيکي کالا، برق شبکه توزيع برق صنعتي، امکان نظارت بر معامله گران در يک سامانه واحد(بدون نياز به سوپرپم)، داراي قابليت ارسال 800 سفارش در ثانيه و همچنين امکان کنترل سامانه از طريق پيام کوتاه از جمله مشخصات و مزاياي سامانه مذکور است.

انتهاي پيام/

برچسب ها: بازار ، سرمایه ، آی تی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.