سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تلويزيون دولتي آمريکا:

اقدامات "اردوغان" کمکي به اوضاع ناآرام ترکيه نمي‌کند

خبرنگار شبکه تلويزيوني دولتي آمريکا گفت: حرکات تهاجمي اردوغان هيچ کمکي به فروخواباندن اوضاع ناآرام ترکيه نمي‌کند و اختلافات ايجاد شده با آمريکا، ادامه همکاري‌ها ميان ترکيه و آمريکا را بر سر موضوعاتي مانند ايران و سوريه دشوارتر کرده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  ؛‌ مارگارت وارنر، خبرنگار ارشد خارجي شبکه تلويزيوني پي بي اس در استوديوي اين شبکه با جود وودروف، مجري خبر اين شبکه دولتي آمريکا گفتگو کرد. وارنر گفت، بيش از يک دهه است که غرب ترکيه را صحنه نبرد سياسي ميان نيروهاي قديمي سکولار با حمايت ارتش، و اسلام خواهان که شامل احزاب ديني و محافظه کار بودند، توصيف کرده است. 

البته اسلام خواهان در اين نبرد سياسي پيروز شدند، اما اکنون نبردي در درون ائتلاف ديني و محافظه کاران پيروز ترکيه به وجود آمده است. اردوغان که حزب توسعه و عدالت ترکيه را از سايه ها بدر آورده و آن را تبديل به حزب غالب و حاکم در اين کشور کرده، اقتصادي شکوفا با شهرت دولت پاک (به دور از فساد) براي ترکيه به ارمغان آورده است. تا همين اواخر ترکيه به عنوان کشور نمونه دمکراتيک مسلمان در منطقه شناخته مي‌شد. 

ناگهان دولت اردوغان با اتهامات فسادي روبرو شده که نه تنها به قلب افرادي که به او نزديک هستند نفوذ پيدا کرده، بلکه اين تحقيقات، بر اساس گزارش هاي مطبوعات ترکيه، ممکن است دامن پسر اردوغان را نيز بگيرد. از همين اردوغان به شدت در حال نبرد براي مقابله با اين اوضاع است تا مگر بتواند خود را از اين شرايط سخت برهاند. 

اردوغان همان کاري را مي کند که در طول تظاهرات مستمر ضد دولتي در تابستان گذشته در ترکيه کرد. وي به جاي اين که به اصل اتهامات يا انتقادها بپردازد و به آن ها پاسخ دهد يا تلاش کند آن ها را رد کند، وي به حمله پرداخته است. از همين رو، اردوغان نه تنها به رؤساي پليس و برخي از دادستانان ترکيه هشدار برکناري از مقاماتشان داده يا آنان را دستگير کرده است، بلکه اخيراً او نيروهاي غيرمشخص خارجي، از جمله آمريکا، و به صورت تلويحي اسرائيل، را مسئول اينگونه اقدامات خصمانه (دستگيري پسران وزراي ترکيه) و تحقيقات عليه دولتش توصيف کرده است. 

اين در حالي است که هم اکنون نيروي داخلي ديگري که رهبر آن، يعني فتح الله گولن، قبلاً از متحدان اردوغان بود، اما اکنون در حال تبعيد در ايالت پنسيلوانياي آمريکا زندگي مي کند، متهم به برخي از اقدامات اخير عليه دولت اردوغان شده است. گولن پيرواني از اسلام صوفي که گروهي مخفي و بدون کارت عضويت است، در دستگاه هاي قضايي، پليس و دانشگاه هاي ترکيه دارد که به دستور او عليه اردوغان عمل ميکنند. 

گولن پانزده سال است که در آمريکا زندگي مي کند و با وجودي که از تمامي اتهامات در ترکيه مبرا شناخته شده است، به اين کشور بازنگشته است. گولن پيش از مخالفت با اردوغان و مهاجرت به آمريکا، از متحدان ديرينه وي عليه ارتش ترکيه بوده است.  مارگارت وارنر افزود، ما با طيف گسترده اي از مردم ترکيه، از گولنيست ها تا سکولارها صحبت کرده ام و تمامي آنان اين اتهامات را نگران کننده توصيف کرده اند. 

اردوغان به جاي پاسخگويي به اين اتهامات، سفير آمريکا در آنکارا را مسئول پشت پرده اين تحقيقات خوانده و از طريق روزنامه هاي طرفدار خودش در ترکيه، سفير آمريکا را به اخراج از ترکيه تهديد کرده است. البته جان کري، وزير امور خارجه آمريکا، با داووداغلو، همتاي ترک خود، صحبت کرده و در پي آن، مسئله اخراج سفير آمريکا از ترکيه فعلاً منتفي شده است. 

البته وزارت خزانه داري آمريکا حرکات يکي از بانک هاي دولتي ترکيه را که ظاهراً با ايران در ارتباط بوده، تحت نظر داشته و خواهان تحقيقات بيشتر در اين مورد فعاليت هاي اين بانک خاص، از جمله پولشويي و امثال آن شده بوده است، اما اين هيچ ربطي به تحقيقات درباره فساد مالي دولتمردان ترکيه يا پسرانشان نداشته است. برخي از کارشناسان سياسي حتي پاي روسيه و ايران را نيز به اين موضوعات بازکرده اند و اين دو کشور را نيز تا حدي در اين تحولات دخيل دانسته اند. 

يکي از کارشناسان به من گفت، به نظر من خوب است که مردم ترکيه اکنون جرأت کرده اند که در برابر رييس اين دمکراسي (اردوغان) قد علم کنند و به او صريحاً بگويند: «تو هوگو چاوز نيستي». تو حق نداري هر وقت اراده کردي، بدون مشورت با شهروندان، مثلاً يک محله را در استانبول تخريب کني و به جاي آن بناي يادبود بسازي. 

خبرنگار در خاتمه تأکيد کرد: اختلافات و شکاف‌هاي ايجاد شده ميان ترکيه و آمريکا، همفکري و تشريک مساعي دو کشور را در رابطه با موضوعاتي مانند سوريه و ايران و همچنين مسئله صلح اسرائيل با فلسطينيان، به مراتب دشوارتر کرده است. 


انتهای پیام / 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.