به گزارش
گروه اجتماعي باشگاه خبرنگاران سید جعفر تشکری هاشمی در ابتدای این نشست با اعلام این که تکمیل کمربندی شرق پایتخت در اولویت اقدامات اجرایی مدیریت شهری قرار دارد، گفت: به این منظور اتمام بزرگراه شهید شوشتری و کمربندی دولتآباد در اولویت قرار دارد تا نیازی به عبور و مرور خودروهای سنگین در داخل شهر نباشد.
وی با تأکید بر ضرورت توجه ویژه به اعتبارات حوزه حمل و نقل عمومی و بودجه این حوزه در سال 93، افزود: مهمترین مشکل تهران و مردم آن، وضعیت ترافیک و آلودگی هواست که به همین نسبت نیز باید این موضوع مهم از طریق توسعه حمل و نقل عمومی به عنوان اصلیترین ماموریت مدیریت شهری و مهمترین راهکار کنترل ترافیک و کاهش آلودگی هوا مورد توجه قرار گیرد.
تمرکززدایی از ماموریتهای حوزه ترافیک در سال 93معاون شهردار تهران با اشاره به این که در سال 93 هیچ مأموریتی در حوزه ترافیک به صورت متمرکز انجام نخواهد شد و اجرای فعالیتهای حمل و نقلی به مناطق سپرده خواهد شد، اظهار کرد: از نگهداری ناوگان حمل و نقل عمومی تا نگهداشت بزرگراهها و از امور مربوطه به کنترل هوشمند ترافیک (ITS) تا رسیدگی به ایستگاهها و پایانههای اتوبوس و تاکسی به مناطق واگذار میشود.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که ساز و کار اجرایی و تمام عناصر درون منطقهای مربوط به اتوبوسرانی و تاکسیرانی به شهرداری منطقهای واگذار میشود که خطوط اتوبوس و تاکسی در آن منطقه قرار دارد، تصریح کرد: مسئولان در شهرداریهای مناطق همانطور که نگران وضعیت نظافت مناطق خود هستند، باید نگران این باشند که مسافری در منطقه آنها روی زمین نماند.
وی با تأکید بر این که موضوع شهر انسان محور به عنوان محور برنامههای مدیریت شهری باید در تمام پیکره شهر جاری و ساری شود، اضافه کرد: تحقق این سیاست راهبردی در زمینه حمل و نقل انسان محور را از طریق در اولویت قرار دادن حمل و نقل عمومی و نیز توجه ویژه به حمل و نقل غیر موتوری از طریق توسعه مسیرهای ویژه دوچرخهسواری و پیادهروی شاهد هستیم.
آرامسازی و ایمنسازی معابر منطقه 15معاون شهردار تهران با اشاره به این که وضعیت ایمنی ترافیک در منطقه 15 از جمله محورهایی مانند بزرگراه امام رضا (ع) پایین است و باید ارتقاء پیدا کند، تصریح کرد: منطقه 15 سومین منطقه تهران است که بیشترین کشته و مجروح را بر اثر تصادف دارد و از این رو مجموعهای از طرحهای آرامسازی و ایمنسازی در تمام معابر منطقه به ویژه محورهای شریانی میبایست به اجرا در آید.
مهندس تشکری هاشمی از آموزش ترافیک به عنوان رکن اساسی برنامههای مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل در سال 93 نام برد و تصریح کرد: بدون این که به مردم آموزش بدهیم، نمیتوانیم از آنها توقع داشته باشیم که قانون را رعایت کنند و به منظور انتقال آموزههای شهروندی از جمله آموزشهای ترافیکی باید از تمام ظرفیتها از جمله مساجد و سرای محلات استفاده کنیم.
وی با تأکید بر این که کمیته حمل و نقل یکپارچه در 22 منطقه تهران به ریاست شهرداران مناطق تشکیل شده، اضافه کرد: مدیران شهری به جای تصمیمگیری در اتاقهای در بسته باید بر اساس نظرات مردم و انتظاراتی که شهروندان از مسئولان شهر، منطقه و محله خود دارند، در مورد پروژههای شهری تصمیم بگیرند تا به این ترتیب مردم را همواره همراه خود داشته باشند.
تامین روشنایی معابر پیاده همچون معابر سوارهمعاون شهردار تهران با اشاره به این که به کارگیری پیمانکاران فاقد رتبه در اجرای پروژههای ترافیکی در مناطق تخلف محسوب میشود و با آن برخورد خواهد شد، تصریح کرد: تامین ایمنی و حفظ جان مردم برای مدیریت شهری از هر امر دیگری مهمتر است و اجازه نخواهیم داد با به کار گماردن مجریانی که از صلاحیتهای اجرایی لازم برخوردار نیستند، با ایمنی و جان مردم بازی شود.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که همه باید در جهت حل و فصل مسائل و مشکلات مردم با کار و تلاش شبانهروزی، همت مضاعف داشته باشیم، تصریح کرد: حمل و نقل انسان محور یعنی تمام شهروندان اعم از معلولان و جانبازان، سالمندان، کودکان و بیماران بتوانند با پای پیاده یا با کالسکه و ویلچر به سهولت از معابر شهری عبور کرده و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.
وی در پایان با تأکید بر این که معابر پیاده شهر نیز در ساعات شب همچون معابر سواره باید از روشنی لازم برخوردار باشند، خاطرنشان کرد: به این منظور علاوه بر تامین روشنایی پیادهروها و کوچهها به منظور حفظ ایمنی عبور و مرور عابران پیاده باید نسبت به تامین نور کافی برای ایستگاهها و پایانههای اتوبوس و تاکسی نیز اقدام کنیم تا مردم به راحتی از این امکانات استفاه کنند.
ضرورت آموزش استفاده از پل عابر پیاده قبل از ساخت آناز سوی دیگر شهردار منطقه 15 نیز در این نشست با تأکید بر اهمیت موضوع فرهنگ ترافیک و ضرورت انتقال آموزههای شهروندی به ویژه آموزشهای ترافیکی، گفت: هیچ آموزشی بالاتر از آموزش ترافیک که با جان مردم سر و کار دارد، نیست.
علی اکبر انجمنی با اعلام این که 67 دستگاه پل عابر پیاده در منطقه 15 وجود دارد، تأکید کرد: تا فرهنگ استفاده از پل عابر پیاده جا نیفتد و آموزشهای لازم به شهروندان داده نشود، این پلها بدون استفاده خواهند ماند و عابران پیاده کشته خواهند شد.
گفتنی است در پایان این نشست گزارشی از فعالیتهای انجام شده منطقه 15 در حوزه حمل و نقل و ترافیک و برنامه های پیش بینی شده این منطقه با تأکید بر دو موضوع آموزش فرهنگ ترافیک و توجه به ایمنی ترافیک در منطقه 15 ارائه شد.
انتهاي پيام/