سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ريشه‌هاي جنگ اردوغان و گولن چيست؟

خبرگزاري فرانسه در گزارش امروز نوشت:جنگ تمام عياري که رجب طيب اردوغان نخست وزير ترکيه را در برابر گروه "فتح الله گولن" خطيب اسلامگرا قرار داده است ، موضوع اصلي رسوايي سياسي مالي است که دولت اسلامگراي محافظه کار آنکارا را تهديد مي کند.

- ماهيت گروه اسلامگراي گولن چيست؟
اين جنبش که "خدمت" ناميده مي شود در دهه 1970 به ابتکار فتح الله گولن روحاني ترک  تشکيل شد.  اين خطيب ترک که اکنون 73 سال دارد ، از زمان خروج خود از ترکيه در سال 1999 براي فرار از دستگاه قضايي ترکيه به سبب " فعاليت هاي ضد لائيک" در پنسيلوانياي آمريکا زندگي مي کند.
"فتح الله گولن" که با پنهان کاري بسيار فعاليت مي کند فقط از طريق چند سخنگوي صاحب عنوان، اظهار نظر مي کند.
سازمان او در چارچوب شبکه اي از مدارس در حدود 100 کشور براي ترويج فرهنگ ترکيه در سرتاسر جهان  فعاليت مي کند .
اين سازمان همچنين چندين شبکه تلويزيوني و روزنامه اي به نام "زمان" در ترکيه دارد که پرفروش ترين روزنامه ترکيه به شمار مي رود.
اين گروه اسلامگرا چندين ميليون طرفدار و مراکز بانفوذي در  امور تجاري دارد که در آنجا سازمان کارفرمايي ، پليس و نظام قضايي خود را دارد.
شمار زيادي از نمايندگان يا شخصيت هاي نزديک به حکومت ، نزديک به فتح الله گولن محسوب مي شود. در راس اين افراد مي توان به عبدالله گل رئيس جمهوري فعلي يا بولنت آرينچ معاون نخست وزير ترکيه اشاره کرد.

-چرا اين سازمان با دولت ترکيه وارد مناقشه شده است؟
از زمان پيروزي حزب عدالت و توسعه اردوغان در انتخابات پارلماني سال 2002 ، "خدمت" که پايگاه محافظه کار و اسلامگراي مشابهي با اين حزب داشت به يکي از مهم ترين متحدان دولت ترکيه تبديل شد. اين جنبش  به ويژه به برقراري اقتدار دولت بر نهادها که تاکنون به "حکومت سابق" کماليست نزديک بودند مانند پليس و دستگاه قضايي ، کمک کرد.
در عين حال از چند سال پيش ، اختلافات بين دو طرف  بيش از پيش  آشکار شده است . در زمان اعتراضات ضد دولتي که ترکيه را در ژوئن 2013 به لرزه در آورد ، گل و آرينچ و همچنين روزنامه زمان  آشتي را در برابر تظاهرکنندگان توصيه کردند اما سپس با پيوستن به راهبرد قاطعيت اردوغان ، هم صدا با نخست وزير شدند.
اين جدايي ماه گذشته زماني آشکار شد که دولت از قصد خود براي حذف مدارس کمک آموزشي خصوصي که با اقبال گسترده اي در ترکيه مواجه است ، خبرداد.
گروه گولن صدها مدرسه از اين نوع را که به طور گسترده اي به قدرت مالي اين سازمان کمک مي کند،  دراختيار دارد.
از آنان زمان ، وابستگان به جنبش گولنيست علنا ازتصميم دولت انتقاد مي کنند و وعده داده اند از هيچ تلاشي براي جلوگيري از رسيدن اين جنبش به اهداف خود فرو گذار نخواهند کرد.

- اين جنگ برادرکشي تا کجا ادامه خواهد يافت؟
اردوغان در اين خصوص ترديدي ندارد ، اين گروه گولن است که منشا عمليات ضد فسادي است که دهها تن از نزديکان به حکومت را زير سئوال برده است . هرچند نخست وزير از رقيب خود نامي نبرده است ، خود تکرار کرده است اين تحقيق پاسخ گولنيست ها ( که دولتي در دولت خوانده مي شوند) به طرح او براي حذف اين مدارس کمک آموزشي است.
به اين ترتيب است که دولت ترکيه عمليات بي سابقه اي را براي تصفيه مقامات بلند پايه پليس شروع و چندين دادستان جديد را در استانبول در تلاش براي منظم کردن کساني که مسئول اين پرونده  هستند منصوب کرده است . 
اردوغان پليس را متهم مي کند که او را از عمليات فعلي با خبر نکرده است.
هرچند سازمان گولن هرگز کمترين تمايل انتخاباتي را از خود بروز نداده است ، همه تحليلگران اين کشور اعتقاد دارند جنگ اين گروه با دولت در صندوق هاي اخذ راي و در انتخابات شهرداري هاي مارس 2014 خود را نشان خواهد داد .
جهان چليک سرمقاله نويس روزنامه حريت شنبه پيش بيني کرد  :" اين پايان افسانه شکست ناپذيري حزب عدالت و توسعه خواهد بود."
از 10 روز پيش ، پنج نماينده از حزب عدالت و توسعه خارج شده اند که اين مسئله از عمق اختلافاتي که اکنون اکثريت با آن مواجه هستند حکايت دارد .
هنوز مشخص نيست که آيا اين اختلافات مي تواند پيروزي حزب عدالت و توسعه را در انتخابات شهرداري ها زير سئوال ببرد و فراتر از آن، آينده رجب طيب اردوغان را که از 11 سال پيش حکومت بي رقيبي را بر حيات سياسي ترکيه به پيش مي برد ، با اخلال مواجه سازد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.