سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازگشت مجدد "جان کري" به خاورميانه

منابع فلسطيني گفتند "جان کري" هفته آينده به خاورميانه باز مي گردد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛‌  منابع فلسطيني روز شنبه اعلام کردند جان کري وزير امور خارجه آمريکا هفته آينده براي کمک به پيشبرد مذاکرات صلح اسرائيلي ها و فلسطينيان به خاورميانه باز مي گردد.

اين مقام فلسطيني که خواست نامش فاش نشود افزود کري به تشکيلات خودگردان فلسطين اعلام کرده است چهارم ژانويه به منطقه باز خواهد گشت تا درباره روند صلح اسرائيل و فلسطين مذاکره کند.

يک منبع آگاه فلسطيني گفت اين ديپلمات بلندپايه آمريکا قصد دارد چند روز در خاورميانه بماند. اين دهمين سفر کري به خاورميانه از ماه مارس تاکنون به شمار مي رود.

کري که ماه ژوئيه به ازسرگيري مذاکرات مستقيم اسرائيل و فلسطين پس از نه ماه وقفه کمک کرده است ، اين ماه تاکيد کرد در اين مذاکرات صلح پيشرفت هايي حاصل شده است.

وي 15 دسامبر در مصاحبه با شبکه تلويزيوني اي بي سي افزود :« روند صلح بسياري از مسائل دشوار آغاز شده است اما ما موافقت کرده ايم در اين خصوص صحبت نکنيم زيرا تنها باعث افزايش انتظارها و افزايش فشار خواهد شد.»

برغم تلاش هاي روزافزون آمريکا براي متقاعده کردن اسرائيل و فلسطينيان به دستيابي به يک موافقتنامه صلح با يکديگر ، هيچ نشانه اي از کاهش تنش ها بين دو طرف وجود ندارد و اين مسئله مذاکرات صلح اسرائيل و فلسطينيان را نيز که قرار است ظرف مدت نه ماه به نتيجه برسد با مشکل روبرو کرده است.

کري در تلاش براي حل مناقشه اسرائيل و فلسطين از طريق مذاکرات دو طرف است و زماني که اين مذاکرات ماه ژوئيه آغاز شد ضرب الاجلي نه ماهه را براي دستيابي به نتيجه تعيين کرد. اما هر دو طرف نشان داده اند به نتيجه اين مذاکرات بدبين هستند. آمريکا خواستار آن است دو طرف به موافقتنامه اي دست يابند که در آن به همه مسائل مهم ازجمله امنيت ، آينده بيت المقدس و سرنوشت آوارگان پرداخته شده باشد.

اما فلسطينيان از آن نگرانند که چنين موافقتنامه اوليه اي يک بار ديگر باعث به تاخير افتادن اميدهاي آنها براي تشکيل يک کشور مستقل در کرانه باختري رود اردن و شرق بيت المقدس شود ، سرزمين هايي که اسرائيلي ها در جنگ 1967 آنها را به اشغال خود درآوردند.

اسرائيل مدتهاست تاکيد دارد در هر گونه موافقتنامه احتمالي با فلسطينيان بايد بخشي از شهرک هاي يهودي را در کرانه باختري رود اردن براي خود حفظ کند و کنترل دره اردن شرقي را که مرز کشور آينده فلسطيني با اردن خواهد بود ، در اختيار داشته باشد.

اما فلسطينيان که مدتهاست خواستار توقف کامل فعاليت هاي شهرک سازي اسرائيل در کرانه باختري رود اردن و شرق بيت المقدس هستند فعاليت هاي شهرک سازي اسرائيل را مهم ترين عامل بن بست برسر راه تلاش ها براي برقراري صلح بين دو طرف مي دانند.


انتهای پیام /
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.