سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصفهان/

ضعف در مدنیت کاهش سرمایه های اجتماعی را به همراه دارد

مشاور رئیس جمهور در امور مطبوعات و رسانه در دولت اصلاحات تاکید کرد : کاهش سرمایه های اجتماعی به خاطر ضعف در مدنیت است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، هادی خانیکی در سومین نشست از سلسله جلسات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات اصفهان با موضوع »جامعه مدنی» گفت: معتقد نیستم پایین بودن سرمایه اجتماعی یک چیز ذاتی است و امکان ترمیم آن وجود ندارد؛ کما این‌که در دوران اصلاحات بهبود یافت و امیدواریم در این دوران نیز بهبود یابد همان‌گونه که انتخابات امسال این امید را در اذهان به وجود آورد.

وی با اشاره ضعف مدنیت در ایران و کاهش گفت و گو بین مردم و اثرات نامطلوب آن در جامعه اظهار کرد: نهادهای مدنی در ایران گسسته است و بین سیاست، دانشگاه و فرهنگ گسستگی به وجود آمده است .

وی دکتر شریعتی را یک شخصیت در مرز بودگی عنوان کرد و افزود: دکتر شریعتی کلاس های آموزش جامعه شناسی را در حسینه ارشاد برگزار کرد و این باعث شد که وی در مرز بین علم و دیانت قرار بگیرد و پس از به مسائل سیاسی گرایش یابد .

معاون وزیر علوم در سال‌های 76 تا 83 ضعف نهادهای مدنی را باعث ضعف در گفت‌وگو و کاهش اعتماد بین مردم ،کاهش مهارت دانش دانست و افزود: در فهم گفت‌وگویی باید توان گفت‌وگویی را بالا ببریم نه تنها توانایی زبان ارتباطی بلکه باید قدرت فرهنگی و اخلاق گقت‌وگویی نه به معنای بردباری و این‌که دیگران را فقط تحمل کنیم بلکه با دیگران کار کنیم را نیز گسترش دهیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه برای کاهش این ضعف باید فرهنگ گفت و گو را بین مردم افزایش دهیم اظهار داشت : جامعه ایران جامعه‌ای است که دچار انسداد و اختلال گفت‌وگویی شده است به گونه‌ای که حرف یکدیگر را به خوبی نمی‌فهمیم و از این رو نرخ طلاق بالاست و این موضوع در حوزه سیاست و فرهنگ هم دیده می‌شود؛ اگرچه ایران کشوری بود که خود گفت‌وگوی تمدن‌ها را مطرح کرد، اما به جرأت می‌توان گفت که گفت‌وگوی تمدن‌ها را جدی نگرفتیم.

خانیکی اظهار کرد: روابط اجتماعی با حرکت از سطح خانواده به سطح ملی کمتر می‌شود، بگونه‌ای که می‌توان گفت سرمایه اجتماعی درون گروهی(قدیمی) بیشتر از سرمایه اجتماعی بین گروهی (جدید) است. این موضوع منجر به خلا سرمایه اجتماعی و نهادهای مدنی شده است.

وی افزایش فردیت در جامعه امروزی خطرناک دانست و افزود : این تغییرات در خانواده ها مشهود است زیرا افزایش شبکه های مجازی ارتباط های حضوری را از بین برده و باعث تشدید ضعف نهاد های اجتماعی شده است پس توجه به قدرتمند شدن نهادهای مدنی یک اقدام سیاسی نیست بلکه یک اقدام فرهنگی و اجتماعی و حتی دینی است که نیاز به تمرین مهارت و بینش دارد/س.

برچسب ها: اصفهان ، نشست ، شورای ، هماهنگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.