سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وقتی نمی توانیم چند کارخانه آلاینده را از تهران منتقل کنیم چگونه شعار انتقال پایتخت می دهیم ؟

مرتضی طلایی گفت : 40 سال است بحث انتقال پایتخت در کشور مطرح می شود اما عملا اتفاقی نیافتاده است، هنوز نتوانسته ایم کارخانه های آلاینده و مشاغل خطرناک را از تهران خارج کنیم ، آن وقت شعار انتقال پایتخت سر می دهیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،مرتضی طلایی گفت : 40 سال است بحث انتقال پایتخت در کشور مطرح می شود اما عملا اتفاقی نیافتاده است، هنوز نتوانسته ایم کارخانه های آلاینده و مشاغل خطرناک را از تهران خارج کنیم ، آن وقت شعار انتقال پایتخت سر می دهیم.



نائب رییس شورای شهر تهران درباره تصویب کلیات طرح انتقال پایتخت در مجلس به ایران خبر گفت: انتقال دادن پایتخت به همان راحتی که برزبان رانده می شود نیست ، کاری با این حجم و پیچیدگی نیازمند یک نگاه منطقی تر و کارشناسی کامل است.

تهران به پیشنهاد بینابین نیاز دارد


طلایی با بیان اینکه تهران نیازمند یک پیشنهاد بینابین است ، گفت: نه وضع موجود تهران قابل پذیرش است و نه اسباب کشی تهران عملی است ،اینجاست که بحث کارشناسی ضرورت می یابد. این که مجلس کارگروهی را برای بررسی موضوع پایتخت تعیین کند ، فی نفسه اقدام مثبتی است.

کاش مجلس به جای کارگروه انتقال پایتخت ، گروه ساماندهی پایتخت معرفی می کرد

وی در ادامه گفت : البته بهتر بود به جای تعیین کارگروه انتقال پایتخت نام آن را گروه ساماندهی پایتخت می گذاشتند ، در چنین کارگروهی باید روی این موضوع که کدام بخشهای پایتخت به جای دیگری منتقل شود ، کار کارشناسی شود و زیر ساختها و تدابیر لازم برای تحقق این موضوع نیز در نظر گرفته شود.

انتخاب اعضای کارگروه از میان دست اندکاران و ذی نفعان محل سوال است


طلایی در ادامه گفت: انتخاب کارگروه از میان دست اندکاران و ذی نفعان محل سوال است ، چرا که کار کارشناسی باید به دست کسانی باشد که بدون داشتن دغدغه منافع شخصی اقدام به مطالعه برروی چنین طرحی کنند تا بتوان به خروجی تحقیق آنها بدون شک و شبهه استناد کرد .

توسعه شبکه حمل و نقل از ملزومات انتقال بحشهایی از پایتخت


نائب رییس شورای شهر تهران گفت : توسعه شبکه حمل و نقل از جمله ملزومات انتقال بخشهایی از پایتخت است ، به عنوان مثال اگر ما شبکه حمل نقل پر سرعت و آسوده ای داشتیم که می توانست در عرض کمتر از نیم ساعت تهران را به جاده ساوه و یا اطراف استان البرز متصل کند ، می شد دستگاههای اداری و سیاسی را به اطراف تهران انتقال داد ، مثلا بخشهای اداری را به سمتی و یا بخشهای سیاسی را به بخش دیگری منتقل کرد و تهران را به شهری برای ارائه خدمات تبدیل کرد که شهروندان آن با آسودگی بیشتر زندگی کنند.
وی در ادامه گفت : بعد از بر طرف شدن این مشکل ، می توانستیم بر روی این موضوع که کدام بخش از پایتخت را باید منتقل کرد ، بحث کنیم ، چرا که با داشتن شبکه حمل و نقل سریع ، شهروندان می توانند در حالیکه محل کارشان خارج از تهران است ، به آسودگی به میان محل زندگی و محل کارشان تردد کنند.


انتقال ساختمانهای سیاسی به معنای انتقال پایتخت نخواهد بود


طلایی در ادامه با بیان اینکه ، انتقال ساختمانهای سیاسی به معنای انتقال پایتخت نخواهد بود، گفت : می تواند ساختمانهای سیاسی در تهران نباشند ، اما محل استقرار حاکمیت ، تغییری نکند  و این یعنی پایتخت همچنان تهران است.

نائب رییس شورای شهر تهران همچنین تاکید کرد : البته باید توجه داشت که این انتقال نیز نباید به مکانی صورت گیرد که از تهران فاصله چندانی داشته باشد چرا که دور بودن ساختمان های سیاسی و اداری از تهران ، مشکلات را اضافه می کند ؛ امکان تردد آسان میان بخشهای مختلف پایتخت از جمله ملزومات حل مشکلات موجود است.

زیر ساختهای موجود در تهران به مراتب فراهم تر از همه کلانشهرهای دیگر کشور می باشد

وی با بیان اینکه ،گفته برخی مبنی بر معرفی شهری دیگر به عنوان پایتخت ، کودکانه است ، گفت: کدام یک از شهرهای بزرگ کشور مشکلاتشان کمتر از تهران است ؟ ضمن آنکه زیر ساختهای موجود در تهران به مراتب فراهم تر از همه کلانشهرهای دیگر کشور می باشد.

صدای مردم تهران شنیده می شود اما صدای شهرهای دیگر را نمی شنوند


طلایی با بیان اینکه ، الان آلودگی شهری مثل اصفهان بیشتر از تهران است ، گفت : اینکه سرو صداها درباره آلودگی دیگر شهرها به اندازه تهران نیست ، به این دلیل است که صدای مردم تهران شنیده می شود اما صدای شهرهای دیگر را نمی شنوند، انتقال تهران به هرکدام از این شهرها ، مشکلاتی چندین برابر تهران خواهد داشت.


ساختن تهرانی دیگر غیر ممکن است


رییس پلیس پیشین تهران ساختن شهری جدید را نیز ناممکن دانست و گفت: اینکه بخواهیم با صرف هزینه های کلان ، شهر دیگری بسازیم که درنهایت هیچ تضمینی به تکرار مشکلات تهران در آن نباشد نیز شدنی نیست ؟ چقدر باید پول مملکت را خرج کرد تا تازه تهران دیگری ساخت ؟



طلایی گفت : وقتی حتی از انتقال کارخانه های آلاینده عاجزیم، وقتی حتی نمی توانیم مشاغل خطرناک را از تهران بیرون ببیرم ، بحث انتقال پایتخت ، کاملا بی معنی است ،  نمی توان با کلی گویی مشکلات تهران را حل کرد.

ظرفیت تهران 5/5 میلیون نفر است


وی در ادامه گفت : ظرفیت تهران 5/5 میلیون نفر است ، اگر از ابتدا تهران با همین جمعیتی که برای آن پیش بینی شده بود رشد می کرد ، الان یکی از بهترین پایتختهای جهان را داشتیم، اما متاسفانه درهای تهران را به سوی مهاجران باز کردیم و و برنامه ریزی های شهری به گونه ای بود که روستاییان خانه و کاشانه خود را به سمت تهران ترک کردند .

طلایی گفت : اکنون دیگر نمی توانیم از این جمعیت خارج از ظرفیت بخواهیم تهران را ترک کند.

وی در پایان تاکید کرد: ساماندهی تهران به مراتب هزینه کمتری از انتقال تهران یا ساختن پایتختی دیگر دارد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.