سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/

همه افراد با هر موقعیت و جایگاهی باید در محکمه قضا یکسان باشند

یکی از مراجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه در محکمه قضا همه افراد باید یکسان باشند، گفت: تشکیلات قضایی اگر اصلاح نشود جامعه را دچار فساد و تباهی می‌کند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، آیت الله ناصر مکارم شیرازی در دیدار چهارصد نفر از کارآموزان قوه قضائیه، تاکید کرد: تشکیلات قضایی از مهم ترین نهادها در جوامع مختلف است که اگر اصلاح شود سبب اصلاح جامعه می‌شود و اگر درست نشود جامعه را نیز دچار فساد و تباهی می‌کند.

وی با یادآوری فرازهای مهمی از فرمایشات امیرمؤمنان حضرت علی(ع) در فرمان به مالک اشتر درباره امر خطیر قضاوت، به تبیین بایسته‌های قاضی در اسلام پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از مهم ترین شجاعت‌های در قضاوت، سیاست و دیگر امور این است که اگر انسان اشتباهی کرد شهامت پذیرش آن را داشته باشد.

استاد برجسته حوزه با تأکید بر این که قاضی نباید طمع کار باشد چرا که در این صورت نمی‌تواند قضاوت عادلانه داشته باشد، تصریح کرد: از دیگر مسائل مهم برای یک قاضی بکار گیری نهایت دقت و تامل در امر قضاوت است.

وی با تاکید بر این که در جایی که مسئله شبهه ناک است قاضی باید با احتیاط عمل کند، بیان داشت: وقتی حکم آشکار شد قاضی باید با شجاعت اعلام حکم کند.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی اضافه کرد: شخصیت قاضی باید به گونه‌ای باشد که تملق و چاپلوسی طرفین دعوا و دیگران در او تأثیرگذار نباشد.

وی دستورات قضایی دین مبین اسلام و مکتب اهل بیت(ع) را بسیار دقیق و جامع ارزیابی کرد و گفت: در محکمه قضا همه اعم از فقیر و غنی و افراد با هر موقعیت و جایگاهی باید نزد قاضی یکسان باشند.

این مرجع تقلید شیعیان با اشاره به روایتی، امر قضاوت را دشوار و در عین حال با فضیلت دانست و خطاب به کارآموزان قضا، تاکید کرد: شما همواره خدا را ناظر بر اعمال و گفتار خود بدانید؛ امیدواریم شما آبروی نظام و کشور جمهوری اسلامی و مجری عدالت باشید./س

برچسب ها: قم ، افراد ، موقعیت ، جایگاه ، محکمه ، قضا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.