سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مختاباد در جلسه بررسی برنامه پنجساله شهرداری تهران درکمیته هنر:

احداث موزه‌های تئاتر، هنرهای مردمی، نقاشی ایرانی ، شعر و معماری در دستور کار شهرداری

رئیس کمیته هنر شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از نوع نگاه‌ مدیران به هنر گفت: فعالیت هنری در شهرداری تهران باید کمی شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ برنامه پنجساله شهرداری تهران با حضور رئیس، دبیر، اعضا و مشاوران کمیته هنر و همچنین مسئولان و کارشناسان معاونت برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت. 

عبدالحسین مختاباد در این جلسه اظهار داشت: متاسفانه در تمامی این سال‌ها شهر تهران از نداشتن المان‌ها و نمادهای اسلامی و هنری رنج می‌برده است و هنوز بعد از این سال‌ها نتوانسته‌ایم فکری اساسی برای این معضل بکنیم.

وی افزود: مشکلات ما از اینجا ناشی می‌شود که به مسائل همیشه به صورت کلی نگاه کردیم، چند میلیارد تومان برای کمک به هیات‌های مذهبی سالیانه کمک می‌شود، اما این کمک با چه هدفی و برای چه انجام می‌شود؟ خروجی این کمک‌ها قرار است چه باشد؟ نمی‌گوئیم چند میلیارد، اگر صد میلیون تومان در اختیار هنرمندان این شهر قرار بگیرد آنوقت می‌بینید که چه آثار فاخری در خصوص عاشورا و پیام قیام امام حسین(ع) تولید و عرضه می‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران ادامه داد: در برنامه‌هایی که تاکنون نوشته شده نگاه، نگاه کلی بوده است، نگفته‌ایم در پنج سال می‌خواهیم به طور مثال 10 سینما بسازیم و اگر هم گفته باشیم نگفته‌ایم این سینما در چند طبقه و سالن و با چه ظرفیتی باشد، من معتقدم فعالیت هنری در شهرداری تهران باید به معنای واقعی کلمه کمی شود.

رئیس کمیته هنر شورای شهر تهران تاکید کرد: متاسفانه مدیران ما علاقمند به کارهای شاعرانه دارند، من به عنوان یک هنرمند سئوالم این است که چرا مسئولان ما آسمان و زمین را به هم می‌بافند و شاعرانه سخن می‌گویند اما نمی‌توانند آمار دقیق و صریحی از عملکرد خود در بخش هنر و برنامه‌های آن دارند، بیایند شفاف اعلام کنند و برنامه‌ریزی کنند که در پنج سال قرار است چه اتفاقی در هنر این شهر بیافتد، هنر همیشه هم آسمانی نیست و باید با نگاهی واقع‌بینانه و عملیاتی به آن نگاه کرد.

وی در ادامه با انتقاد از نوع نگاه به مقوله هنر در برنامه پنجساله پیشنهادی شهرداری تهران گفت: چرا در فصل ششم آمده است فرهنگی، پس هنر چه می‌شود؟ چرا کلمه هنر از نظر شما مکروه به نظر می‌رسد؟ هنر مکروه نیست و باید در این برنامه و سایر برنامه‌ها و مصوبات، عنوان هنر تصریح شود.

بر اساس این گزارش مختاباد در پاسخ به یکی از مسئولان حاضر در جلسه که گفت هنر به عنوان ابزاری برای کمک به فرهنگ است، اظهار داشت: من این تفکر را قبول ندارم، هنر ابزار نیست، هنر یک اصل است و باید شهرداری برای هنر هزینه کند، مردم این شهر افسرده هستند چون مقوله مهمی به نام هنر مغفول مانده است و من متاسفم که حتی روشنفکران و تحصیل‌کرده‌های ما هم می‌ترسند از هنر نام ببرند، مسئولان که به جای خود.
 
وی در ادامه با ذکر مثال‌هایی از نوع نگاه مدیران به هنر،تاکید کرد: تجربه من نشان می‌دهد که هرگاه یک روحانی بر مسند امور و به ویژه امرو فرهنگی و هنری قرار گرفته، هنر این کشور پیشرفت کرده و با هنرمندان همکاری بیشتری شده تا وقتی یک مهندس متولی امور شود. 

در این جلسه بندهای مختلف برنامه پیشنهادی پنجساله شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت و مصوب شد که برنامه‌های هنری در شهر تهران به صورت کمی در برنامه پنجساله  بیاید و تعهدات شهرداری در هر یک از سال‌های برنامه در حوزه هنر مشخص شود، کلمه هنر در بندهای مربوطه در برنامه تصریح شود، حمایت از بخش خصوصی و صنوف فرهنگی و هنری در دستور کار قرار بگیرد و صنوف هنری واجد شرایط دریافت این کمک‌ها و حمایت‌ها نیز در کمیته هنر شوند. 

همچنین در این کمیته بنا شد تا شهرداری نسبت به انجام مطالعه و برنامه‌ریزی در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر شهر تهران با استفاده از بخش خصوصی و دستگاه‌های فرهنگی اقدام نماید.

در این جلسه برگزاری جشنواره هنر تهران، ایجاد گروه‌های ملی مانند ارکستر فیلارمونیک در تهران، احداث موزه‌هایی چون موزه تئاتر، موزه هنرهای مردمی، موزه نقاشی ایرانی ، موزه شعر، موزه معماری و همچنین حمایت از موزه‌هایی که هنرمندان پیشکسوت برای احداث و مدیریت آن آمادگی دارند، مورد تاکید قرار گرفت.

مسئولان حاضر در جلسه کمیته که به نمایندگی از شهرداری تهران حاضر بودند نیز به دفاع از برنامه پیشنهادی پرداختند و به ابهامات پاسخ گفتند. 

آنها با اشاره به همکاری دانشگاه صنعتی شریف در تدوین این برنامه، تحقق بسیاری از برنامه‌های تاکید شده در این کمیته را منوط به تخصیص بودجه به آن طرح‌ها در هنگام تصویب بودجه سالیانه شهرداری عنوان کردند و ورود جدی شهرداری تهران به IP Media  ، بر اساس برنامه پیشنهادی پنجساله شهرداری را از جمله برنامه‌های شاخص شهرداری در حوزه فرهنگی و هنری در این برنامه عنوان کردند.
 
شایان ذکر است، در هنگام بررسی عملکرد اجمالی شهرداری در حوزه فرهنگ و هنر، اعضای کمیته انتقاداتی را نسبت به برخی جشنواره‌ها و برنامه‌های هنری شهرداری تهران در سال‌های گذشته پرداختند.
 
علی پویان، مشاور کمیته هنر در این جلسه گفت:خروجی جشنواره‌ها تنها در یک مقطع جوابگو است، ما باید رویکرد هدفمندی در برنامه‌های هنری در شهر تهران داشته یاشیم، جشنواره‌های یک فریاد یک کلمه ای است و ما به نجوای آرام اما پیوسته نیاز داریم و نخستین لازمه آن این است که به جشنواره‌ها نگاه آماری نداشته باشیم.
 
گفتنی است حجت الاسلام والمسلمین عبدالمقیم ناصحی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در این جلسه با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر اهمیت هنر، تاکید کرد:ما باید آموزه‌ها و ارزش‌های دینی خود را با استفاده از هنر ارائه دهیم و انشالله این کمیته پربارتر باشد و در ایفای نقش مهم خود موفق باشد.

برچسب ها: احداث ، موزه ، مدیران ، شهرداری ، هنر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.