سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دبیر کل سازمان امنیت جمعی در "دوشنبه":

امنیت مرز افغانستان-تاجیکستان تحت حمایت "آستانه-بیشکک" قرار می‌گیرد

دبیرکل سازمان امنیت جمعی گفت: مقامات «آستانه» و «بیشکک» تصمیم گرفتند با ارائه کمک‌های لازم به تاجیکستان در تقویت حفاظت از مرز با افغانستان، "دوشنبه" را یاری کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، "نیکولای بوردیوژا" دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: مقامات آستانه وبیشکک با ارائه کمک‌های لازم به تاجیکستان در تقویت حفاظت از مرز با افغانستان، "دوشنبه" را یاری می‌کنند.

وی افزود: ضمن مذاکرات با مقامات این کشورها با توجه به نیاز تاجیکستان ، طرح کمک‌های لازم برای این کشور آماده و مشخص شد که کدامیک از کشورها چه کمکی به "دوشنبه" باید در این زمینه اختصاص دهند.
 
به گفته‌وی، در حال‌حاضر در سطح روسای جمهوری قرقیزستان و قزاقستان نیز تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شده و همزمان پیشنهادهایی برای روسای جمهوری بلاروس و روسیه در جهت کمک به تاجیکستان تهیه و در حال تکمیل است.
 
دبیرکل سازمان امنیت جمعی تصریح کرد: در آینده‌ای نزدیک اطلاعات جامع از همه کشورهای عضو سازمان در زمینه اجرای هر چه سریعتر تصمیم شورای سران در زمینه کمک به تاجیکستان دریافت خواهد شد.
 
وی همچنین افزود: دبیرخانه این سازمان، همزمان با این طرح اقداماتی را در جهت تهیه و به روز رسانی دیگر برنامه‌های مشترک کشورهای عضو در زمینه تکمیل و تجهیز بیش از پیش مرز تاجیکستان و افغانستان را نیز روی دست دارد.
 
وی ابراز اطمینان کرد، کمک به موقع به تحکیم مرز تاجیکستان با افغانستان یک گام بزرگ و رو به جلو بوده و به طور بسیار جدی در تضمین ثبات در مرز این کشور با افغانستان کمک خواهد کرد.
 
تصمیم در مورد کمک به تاجیکستان در جهت حفاظت مرز با افغانستان از سوی سران کشورهای عضو سازمان در تاریخ 23 سپتامبر یا در شهر سوچی روسیه به امضا رسید.
 
بر اساس این تصمیم کشورهای عضو سازمان امنیت جمعی با توجه به وضعیت افغانستان و احتمال پیچیده‌تر شدن موضوع امنیت مرزی پس از خروج نیروهای ائتلاف بین‌المللی از این کشور در سال 2014 متعهد شدند که در اجرای اقداماتی برای حفاظت مرز تاجیکستان با افغانستان کمک نظامی در اختیار دوشنبه قرار دهند.
 
بنابر بیانیه دبیرکل سازمان امنیت جمعی فهرست این کمک‌ها در همکاری با نهادهای نظامی و مرزبانی تاجیکستان تهیه شده و اکنون با مشارکت شورای امنیت این کشور هر 2 طرف تلاش می‌کنند با بیشترین سرعت محموله‌های امدادی شامل سلاح و تجهیزات لازم را در دسترس نیروهای مرزی این کشور قرار دهند.
 
بنابراین گزارش، دبیرکل سازمان امنیت جمعی در چارچوب سفر سه‌روزه به تاجیکستان با "امامعلی رحمان" رئیس‌جمهوری و برخی از مقامات دیگر این کشور دیدار و مذاکراتی انجام داده که مسائل مربوط به کمک جهت تقویت مرز با افغانستان از محورهای اصلی آن بود.


انتهای پیام/

منبع: فارس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.