سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با خواندن کتاب به پیشواز 9 دی بروید(2)

وقتي صحبت از پيشنهاد كتاب با محورين حماسه نهم دي مي‌شود، طبيعتا همه انتظار دارند كه در عنوان كتاب كلمه فتنه، نه دي، انتخابات 88 و عباراتي از اين دست به چشم بيايد؛ يا حداقل اگر اينطور نيست، ديگر در محتواي كتاب اشاراتي مستقيم به آن حوادث شده باشد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، شايد اين توقع بيجا نباشد اما محدود كردن كتابهاي مناسب مطالعه در اين روزها به آن دسته از كتب چندان شايسته نيست. فتنه 88 و حماسه 9 دي، قبلي داشت و بعدي. سالها زمينه چيني دشمنان براي ميوه گرفتن از چنين موقعيتي چيزي نيست كه بتوان انكارش كرد.

از سويي ديگر آن فتنه قلب و ذهن مردم را نشانه رفته بود و در جان آنها بدنبال نقطه ضعفي مي‌گشت تا بناي فريب را پايه گذاري كند. شناخت بازيگران آن صحنه كمك مي كند تا بار ديگر در دام آنها نيفتيم و مروري بر نوع عمليات‌هاي آنها ما را از اينكه دوباره فريبشان را بخوريم نجات مي‌دهد.

از طرفي حماسه نه دي هم بر خاسته از ايماني بود كه در دل مردم مسلمان ايران ريشه دوانده بود. از اين رو كتابهاي پيشنهادي براي مطالعه در اين روزها بايد هم نگاهي به آن نقاط ضعف داشته باشد و در صدد رفعشان باشد و هم در جهت تقويت آن ايمان و باورها گام بردارد. و صد البته كه در اين مسير نبايد از كتابهايي كه مستقيما به فتنه 88 مي پردازند به سادگي گذشت.

9 كتابي كه در زير معرفي شده اند با اين نگاه معرفي شده اند. در آنها بچرخيد و آن را كه باب ميلتان است انتخاب كنيد و ورق بزنيد.براي اينكه دلتان قرص شود هم بد نيست بدانيد اين كتابها بعد از بررسي بيش از 500 عنوان كتاب توسط سامانه كارشناسي مجمع ناشران انقلاب اسلامي انتخاب شده‌اند.

بياني ساده و روان از موضوعي مهم و پيچيده

عنوان

نويسنده

ناشر

نگاهی گذرا به نظریه ولایت فقیه

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی

موسسه امام خمینی رحمه الله علیه

پیچدگی مسئله ولایت فقیه از یک سو و اهمیت طرح آن در بین اقشارمختلف جامعه از سویی دیگر سبب می‌شود که نیاز بیان آن با تمام زوایا و نکات کلیدی به روشی فراگیر و منسجم بیش از پیش احساس شود. این اثر توانسته است نیاز مهم فوق را در بیانی شیوا و انسجامی ساده رفع نماید. تبیین مسائلی همچون سکولاریسم، دموکراسی و حاکمیت اسلامی این امر را به خوبی معلوم می‌سازد.








ما و تجدد، چند چنديم؟!

عنوان

نويسنده

ناشر

جریان شناسی فکری ایران معاصر

عبدالحسین خسروپناه

موسسه فرهنگی حکمت نوین اسلامی

با نگاهی به تاریخ معاصر ایران به این نتیجه خواهیم رسید که جریان‌های سیاسی جاری در تاریخ از عقبه‌ای فکری برخوردارند. با نگاهی عمیق‌تر درخواهیم یافت این جریان‌های فکری هستند که جریانات سیاسی را شکل می‌دهند. جریانات فکری در تقابل با مدرنیته است که تقسیم‌بندی می‌شوند. البته تقسیم‌بندی‌های دیگری نیز وجود دارد اما آنچه که مساله‌محوری را پوشش می‌دهد همین مواجهه ما با تجدد است.

در این کتاب هم جریاناتی بررسی می شوند که دغدغه مدرنیته را دارند و هم جریاناتی که این دغدغه را ندارند. حجت الاسلام خسروپناه دكتراى كلام اسلامى خود را با رتبه اول از مؤسسه امام صادق (عليه‌السلام) اخذ كرده و اكنون ریاست موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران را بعهده دارد و علاوه بر آن در حوزه و دانشگاه نيز تدريس مي‌كند.




بصيرتي به بلنداي تاريخ

عنوان

نويسنده

ناشر

بصیرت تاریخی

موسی نجفی

آرما

آن چیزی که می‌تواند ما را در مقابل تهاجم فرهنگی و انفعالی که امروز در زمینه فکری دچار آن هستیم فعال کند، «جریان سازی» است. با جریان‌سازی تاریخی و با فعال برخورد کردن در تاریخ می‌توانیم صورت مسئله‌ها را حداقل خودمان ترسیم کنیم.

«بصیرت تاریخی» نام مجموعه‌ای از نوشتارها و گفتارهایی است که محدودۀ زمانی پنج قرن اخیر تاریخ معاصر ایران را در بر می‌گیرد و از عصر صفویه تا انقلاب اسلامی را شامل می‌شود و به نحوی به سنت و تجدد پرداخته و با عبور از تحولات تاریخی، به جنبش‌های اسلامی، ورود غرب به ایران، توجه به نقش مرجعیت و اجتهاد و هویت ملی به خصوص در عهد صفویان و مشروطیت می پردازد و این مقولات فکری مهم را مورد توجه و کانون پژوهش خود قرار داده است. نويسنده اين اثر دکترای تخصصی علوم سیاسی (گرایش اندیشه سیاسی) از پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دارد و رئیس پژوهشکده فرهنگ، انقلاب و تمدن اسلامی و همچنين رئیس گروه نظریه‌پردازی انقلاب اسلامی است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.