سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/يا سجده بر خاك كن يا سر به افلاك كن

تأمین سالانه 3 میلیون مهر نماز در حرم مطهر رضوی

هنگامي كه شيطان، دشمن قسم خورده انسان، در روز ازل گمراهي انسان و دور ساختن او را از راه مستقيم الهي هدف خود قرار داد، كمين كرد تا به انسان از چهار طرف حمله كند و او را غافل سازد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد از پيش رو با آرزوهاي دور، از پشت سر با فراموشي مرگ، از راست با به تاخير انداختن توبه و از چپ با دوري از عفاف. و اين چهار راه، مواضع هميشگي شيطان است. محاصره انسان توسط شيطان، ملائك را به حال انسان گرياند، ولي پروردگار باري تعالي دو راه را به انسان نشان داد كه سعادت دنيا و آخرتش تضمين شود: اگر سجده كند و شاكر باشد و اگر دعا كند و از ياد خدا غافل نباشد.

اما سجده. و آن حالتي از شكر گذاري است كه نهايت خضوع را در برابر پروردگار مي‌رساند؛ زيرا كه اذعان داري خود نيز از خاك هستي. خاكي كه از آن متولد شده اي. اين است معناي سجده اولت در نماز و سجده دوم تو گواه بر اين است كه معاد را باور داري. سر بر مهر مي‌نهي تا تصديق كني با مرگت به خاك سپرده مي‌شوي و هنگامي كه سر از مهر برمي داري، روز رستاخيز و حضورت را در محضر پروردگار شهادت مي دهي. مهر نمادي از سرشت خاكي انسان است و مي‌تواند متبرك به خاك كربلا باشد؛ خاكي كه رنگين به خون سيد و سالار شهيدان است، خاكي كه داروي دردمندان است و يا مهري باشد كه در حرم بارگاه رضوي در اختيار زائران و مجاوران قرار مي گيرد‌ كه هشت وجه دارد و نماد هشتمين امام است كه دو وجه بالا و پايين اين مهر صاف است.

تامين مهرهاي مورد نياز كه سالانه بالغ بر 3 ميليون قطعه مي‌باشد، بر عهده مدیریت امور رفاه زائرین آستان قدس رضوی است و در كارگاههاي متعددي توليد مي‌شود. مهرهاي نذري مردم نیز در جامهري‌ها نزديك‌محل برگزاري نماز قرار مي گيرد تا مورد استفاده زائران و مجاوران قرار گيرد.

هر روز مهر هاي شكسته و ناهمگون تفكيك شده و به انبار منتقل مي‌شود تا بر حسب درخواست در اختيار حوزه معاونت تبليغات و ارتباطات اسلامي آستان قدس رضوي قرار گيرد و در مساجد و مراكز مختلف به عنوان تبرك توزيع گردد. در مناسبت هاي مختلف مانند نماز عيد فطر و قربان، ليالي قدر، ايام تابستان و نوروز توزيع مهر در سطح اماكن متبركه از طريق چندين جامهري اضافه در اختيار زائران ومجاوران قرار مي‌گيرد.

و اما دعا. دعا و نیایش نیز از زیباترین حالات ارتباط خلق با خالق است که بخصوص در فضای قدسی حرم مطهر رضوی حلاوت دیگری دارد. گنبد و گلدسته حرم، نمادي از دعا كردن است و در آداب دعا سفارش شده كه هنگام دعا بهتر است دو دست بالاتر از سر قرار گيرد. گنبد در اصطاح عرفانی، نماد توحيد است و راهي ديگر پیش روی انسان تا بتواند با دعا، ياد خدا را در دل زنده نگاه دارد.

با رفتن در این دو راه (سجده و دعا) می توانیم از گزند شیطان در امان بمانیم.


برچسب ها: دشمن ، قسم ، خورده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.