سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آشوریان قدرتمندترین تمدن‌های بشری در بین‌النهرین بودند

آشوریان تنها قوم موفق در بنیانگذاری یکی از قدرتمندترین و درخشان‌ترین تمدن‌های بشری در بین‌النهرین بودند.

سیدعلیرضا قهاری رئیس انجمن مفاخر معماری ایرانی به خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: آشوریان قدیمی‌ترین قوم و ملتی بودند که موفق شدند در زمان‌های بسیار یکی از قدیمی‌ترین و درخشان‌ترین تمدن‌های بشری را در بین‌النهرین بیانگذاری کنند.
 
وی افزود: این قوم شش قرن قبل از میلاد مسیح و در اوج شکوفایی استقلال و قدرت سیاسی خود را از دست داد و پس از آنان هرگز نتوانست در سیر تاریخ قد علم کند.
 
قهاری تصریح کرد: آشوریان که از قرن 13 قبل از میلاد فرمانروایی بر سرزمین بین‌النهرین را به دست گرفتند قدیمی‌ترین ساکنان بین‌النهرین بودند و از این لحاظ مقدم بر همه مردمانی بودند که در طول دو هزار سال گذشته بر این سرزمین تسلط یافتند.
 
رئیس انجمن مفاخر معماری ایران اظهار داشت: در یک لوح کلی بر جای مانده از قرن هشتم قبل از میلاد فهرستی از نام بیش از 116 پادشاه آشور به ثبت رسیده است که در طول حیات طولانی خود تنها دوره‌های محدودی را با استقلال به فرمانروایی پرداختند چرا که آشور و نینوا پی در پی زیر سلطه حکومت‌های بیگانه بود و اکدی‌ها و سومری‌ها بارها  آشور و نینوا را در اشغال خود داشتند.
 
وی افزود: امپراطوری آشور سرانجام در سال 612 قبل از میلاد در برابر اتحاد مادها و سکاها تاب مقاومت نیاورد و از پای درآمد و آشوریان از آن پس در منطقه بین‌النهرین، سوریه، ایران و سایر کشورهای منطقه پراکنده شدند.
 
قهاری تصریح کرد: در حفاری‌های باستان شناس نقاط مختلف ایران آثار زیادی به دست آمده که بیانگر حضور فرهنگ آشوری در کنار فرهنگ محلی ایران بوده و تأثیرات بسیاری بر این فرهنگ گذاشته است.
 
رئیس انجمن مفاخر معماری ایران بیان کرد: ساخت اسباب‌های موسیقی مثل بسیاری چیزهای دیگر از چوب و نقاشی با لعاب شفاف از مختصات هنر آشوری به شمار می‌رود این صنعت پس از رسیدن از آشور به پارس به سر حد کمال رسید.
 
وی اظهار داشت: ساختن نقش برجسته برای آشوریان همان منزلت پیکر تراش برای یونانیان یا نقاشی رنگ روغن برای هنرمندان ایتالیایی دوره رنسانس را دارد.
 
قهاری خاطر نشان کرد: در معماری آشوریان از سنت‌های سرزمین بین‌النهرین پیروی می‌کردند ماده اساس ساختمان آجر بود که با روکار سنگ، ترکیبی مناسب می‌یافت مردم آشور ساخت قوس و سقف‌بندی را از جنوب به میراث بردند و آن را تکمیل کردند.
 
رئیس انجمن مفاخر معماری ایران افزود: در کار مستندسازی تجربیاتی ارائه کردند که مقدمه پیرایش در ستون‌های مارپیچی شکل بود سارگن دوم و سنافریب توانستند با ساختن کاخ‌های عظیم و معابد با شکوه نام خود را در تاریخ معماری جهان ماندگار کنند.
 
انتهای پیام/ اس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.