سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سیدافقهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مصری‌ها تنها به فکر امنیت کشورشان باشند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مصری‌ها باید با هوشمندی تمام جلوی خشونت‌ها را بگیرند، تکفیری‌ها را بر سر جای خود بنشانند و تنها به فکر امنیت خود و منافع اقتصادی- فرهنگی مصر باشند.

"سید هادی سیدافقهی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در تشریح عوامل تشدید بحران‌های داخلی مصر، گفت: عوامل متعددی در ابعاد سیاسی- امنیتی مصر زمینه‌ساز بحران داخلی در این کشور شده است که سرنگونی اخوان‌‌المسلمین توسط نیروهای انتظامی و روی کار آمدن حکومت موقت که در راس آن "عدلی منصور" است را می توان مهم‌ترین عامل آن برشمرد.

وی ادامه داد: رویارویی و صف‌آرایی اخوان و طرفداران آنها به خصوص تندروها، افراطی‌ها و تکفیری‌ها از یک سو و از سوی دیگر دولت موقت با حمایت ارتش در تلاش برای حذف اخوان‌المسلمین از صحنه سیاسی و معادلات مصر موجب تشدید بحران در این کشور شده است.


این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: در حال حاضر تلاش‌های فراوانی مبنی بر فروکش کردن این بحران‌ها، مصالحه و آشتی ملی، همچنین بازگرداندن اخوان به صحنه سیاسی و شروع به فعالیت سیاسی مجدد در دعوت به مذاکره و تفاهم انجام می‌شود.

سیدافقهی اظهار داشت: الازهر تلاش کرد تا مجموعه‌ای از اساتید دانشگاهی و شخصیت‌های روشنفکر اسلامی گروهی برای حل و فصل این مسئله و بهبود اوضاع داخلی مصر  تشکیل دهد که در این راستا جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی خود را برای کمک به بهبود وضع کنونی مصر اعلام کرد، این در حالی است که تا به حال هیچ‌کدام از این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز نبوده است.

وی با بیان اینکه با ادامه این بحران‌ها، دخالت عناصر بیگانه و کشورهای خارجی در مصر بیشتر خواهد شد افزود: رژیم صهیونیستی قطعا در تشدید بحران مصر دست دارد.

وی با اشاره به درگیری‌ها در صحرای سینا و همچنین تظاهرات خشن و پیچیده در دانشگاه‌های مصر، تاکید کرد: این حوادث یاد سوریه را برای ما پر رنگ‌تر خواهد کرد و امیدواریم سناریو سوریه در مصر تکرار نشود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه  تنها ارتش دست نخورده جهان عرب، ارتش مصر است، افزود: مصر تاکنون دو بار با رژیم صهیونیستی وارد جنگ شده که امید است این ارتش نیز به بهانه‌های آزادی و استقلال منهدم نشود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم مصری‌ها با هوشمندی تمام جلوی خشونت‌ها را بگیرند، تکفیری‌ها را بر سر جای خود بنشانند و تنها به فکر امنیت خود و منافع اقتصادی- فرهنگی مصر باشند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.