سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

کسب مقام سومی دانش آموزان زنجانی در جشنواره خوارزمی‫‫

دانش آموزان مركز آموزشي فرزانگان ناحيه 2 زنجان توانستند درپانزدهمين دوره جشنواره جوان خوارزمي رتبه سوم كشوري را از آن خود كنند‫.

‫به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛ ‪سيده كيميا مرتضوي ،عاطفه ترابي ،زهرا چهل اميراني و زهرا نژاديان توانستند با  طرح سازه شناور خورشيدي كنترل شونده ي بدون سر نشين با استفاده از تكنو لوژي موتورهاي پيش برنده MHD  رتبه سوم كشوري وزارت علوم را در زمینه برق و الکترونیک را از آن خود کنند.

 

به گفته آهنی سرپرست این گروه، تکنولوژی این موتورها تاکنون در ایران مورد استفاده قرار نگرفته بود و این اولین بار است از این وسیله برای طراحی یک دستگاه استفاده شده است، به همین جهت این اختراع در نمایشگاه ویژه جشنواره خوارزمی مورد توجه ویژه واحد های پژوهشی وزارت علوم و صنایع دفاعی قرار گرفته است‫.

 

‫این شناور وسیله ای است که می تواند بصورت کنترل از راه دور روی محیط های مایع حرکت کند و عملیات از پیش تعریف شده اجرا نموده یا پس دریافت اطلاعات مورد نیاز این اطلاعات را به واحد کنترل خود ارسال نماید.

 

‫ایده این اختراع یکسال قبل در خلال یک کارسوق فیزیک برای این گروه ایجاد شده که بود که گروه طی هشت ماه فعالیت تحقیقاتی و اجرایی با راهنمایی تیم فنی و آموزشی موسسه دکتر حسابی موفق به ساخت این وسیله شده اند.

 

‫علاوه بر اصل اختراع، این گروه با نگاه ویژه به آلودگی های ناشی از سوخت های فسیلی شناور خود را به سلولهای خورشیدی مجهز نموده اند و این شناور تمام نیروی محرکه خود را از انرژی خورشیدی دریافت می کند و می تواند بدون نیاز به سوخت گیری فعالیت خود را  برای مدت طولانی ادامه دهد.

 

‫لازم به ذکر است تکنولوژی موتورهای MHD  مربوط به نوعی موتور است که بدون وجود پروانه و ملخ میتواند سیالات را با فشار از خود عبور داده و یک نیروی پیشران ایجاد کنند. تاریخ ابداع طرح اولیه این تکنولوژی به بیش از 50 سال قبل باز میگردد اما حتی در کشورهای خارجی نیز به این تکنولوژی توجهی نمی شد تا اینکه اخیرا با توسعه این موتورها این ابزار مجددا مورد توجه کشورهای توسعه یافته قرار گرفت.

 

 از این فناوری می توان جهت تحرک انواع تجهیزات در انواع محیط های سیال استفاده نمود./ش

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.