سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سمنان/

یک هزار و 600 هکتار کانون های بحران بیابانی،نهالکاری می شود

در این اراضی درختان شورپسند که برای رشد نیاز چندانی به آب ندارند قرار است کاشته شود تا از گسترش بیابان و طوفان شن پیشگیری شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران سمنان، رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: یک هزار و 600 هکتار از اراضی استان سمنان که در معرض گسترش بیابان قرار دارند تا پایان امسال نهال کاری می شود.
علی ترابی افزود: در این اراضی درختان شورپسند که برای رشد نیاز چندانی به آب ندارند قرار است کاشته شود تا از گسترش بیابان و طوفان شن پیشگیری شود.
وی افزود: مراحل اولیه واگذاری این پروژه ها به پیمانکاران واجد الشرایط انجام شده و این طرح در آینده ای نزدیک اجرائی می شود.
ترابی با اشاره به کاهش منابع آبهای زیرزمینی در استان سمنان، از انتخاب گونه های شورپسند و کم آب برای اجرای این طرح خبر داد و گفت: این گونه های گیاهی برای حیات خود به حداقل آب نیازمندند و در شرایط بحرانی آبی قادر به ادامه حیات هستند.
رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان از اجرای طرح بین المللی ترسیب کربن در روستا های کوه زر و معلمان دامغان با هدف جلوگیری از کاهش پوشش گیاهی و گسترش بیابان در این مناطق خبر داد.
وی گفت: این طرح در مرحله اول پنج ساله است و در مراحل بعدی تا 10 سال ادامه می یابد.
ترابی اظهار داشت: در این طرح با توانمندسازی جوامع روستائی حاشیه کویر و تأمین معیشت آنان، نیاز این افراد به استفاده و تخریب عرصه های منابع طبیعی و امرار معاش از طریق تخریب طبیعت کاسته می شود.
وی گفت: در صورت اجرای موفق این طرح در مرحله نخست، بخش دوم آن نیز به مدت پنج سال و با هدف بیابان زدائی و تولید و کاشت نهال در عرصه های بیابانی و نیز اطراف روستاهای حاشیه کویر اجرائی می شود.
وی افزود: برای اجرای این طرح بین المللی، بیش از سه میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه شده و سازمان ملل نیز بخشی از هزینه های آن را تأمین می کند.
رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان فرهنگ سازی، تأمین صندوق های اعتباری، برگزاری دوره های آموزشی برای روستائیان حاشیه کویر و پرداخت تسهیلات به آنان را از برنامه های پیش بینی شده در این طرح عنوان کرد.
به گفته وی، این طرح پس از بیرجند، در استانهای سمنان، اصفهان ، مرکزی نیز به صورت پایلوت اجرا می شود/س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.