سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک

ایجاد شهرک‌های مدرن کشاورزی از راهکارهای مدیریت آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با بیان اینکه آبیاری مکانیزه یکی از مؤلفه‌های کشاورزی مدرن است، خاطرنشان ساخت: با استفاده ازروش‌های مدرن در شهرک‌های کشاورزی می‌توان نسبت به صرفه‌جویی در مصرف آب اقدام کرده، اشتغال‌زایی کرد و تولید را افزایش داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، خلیلی در جلسه کارگروه توسعه بخش کشاورزی استان، ضمن اشاره به مصرف 110 میلیون مترمکعبی آب شرب در استان، افزود: از تعداد 200 منبع آبی در استان، طی زمستان حداقل تولید آب به سه هزار و 600 لیتر در ثانیه و در تابستان به پنج هزار و 650 لیتر در ثانیه می‌رسد.

وی با اشاره به چالش‌های اخیر در رابطه با مصرف آب شرب استان، عنوان کرد: صنعت می‌تواند با نصب کاهنده‌ها بر شیرآلات منازل، در مصرف آب صرفه‌جویی کند.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با بیان اینکه نزدیک به 92 درصدآب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود، گفت: در مصرف آب باید بازبینی صورت گیردکه از این طریق می‌توان سرانه هزار و 750 مترمکعب آب در سال را مدیریت کرد.

وی تنها راه حل کاهش مصرف آب شرب را فرهنگ‌سازی دانسته و اظهار داشت: برای تولید یک کیلو گوشت قرمز بالغ بر 15 هزار لیتر آب مصرف می‌شود در صورتی کهتولید گوشت سفید نزدیک به پنج هزار لیتر آب نیاز دارد که با تغییر روش‌های تولید و جایگزین ‌کردن گوشت سفید به جای قرمز بر اساس استانداردهای مصرف می‌توان در جهت توسعه بخش کشاورزی، تولید و کاهش مصرف آب تلاش کرد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی عنوان کرد: 72 درصد آب کشور تبخیر می‌شود و اگر بخواهیم تبخیر را کاهش دهیم منابع زیادی مورد نیاز است.

وی بیان داشت: 30 میلیون مترمکعب پساب در استان تولید می‌شود که با این مقدار می‌توان اشتغال‌زایی کرد.

خلیلی ضمن تأکید بر لزوم مدرن‌سازی کشاورزی گفت: بسیاری از کشورها که از نظر صنعتی جزو کشورهای اول دنیا نیستند، از نظر کشاورزی جزو کشورهای مدرن هستند./ز
برچسب ها: شهرک ، مدرن ، کشاورزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.