سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد

متصدی: سال آینده خوردوها "یورو4" می‌شود/حسینی‌صدر: مقابله با بحران‌های ملی مانند آلودگی هوا نیازمند دولت کارآمد است + فیلم

آلودگی کلانشهرهای کشور در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست و حسینی صدر سخنگوی فراکسیون محیط زیست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ "آلودگی کلانشهرها" شب گذشته (سوم دی) با حضور سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست و موید حسینی صدر عضو فراکسیون محیط زیست مجلس و طی تماس تلفنی با بهروز قائم مقام معاونت حمل و نقل ترافیک و صارمی معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
سعید متصدی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مبنی بر اینکه چرا برای آلودگی هوا راه حل اساسی پیدا نمی‌شود، گفت: سالیان سال است که با مسئله آلودگی هوا مواجهیم، به طوری که کشور ما را به خصوص در فصل زمستان تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.  
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه باید برای آلودگی هوا برنامه ریزی مشخص و مدونی وجود داشته باشد افزود: هر زمان که آلودگی هوا فاقد برنامه شود، با رخدادهایی در این زمینه مواجه می‌شویم، به طوری که به نتیجه مشخصی نمی‌رسیدیم.  
 
متصدی با اشاره به اینکه آلودگی هوای تهران به سال ۱۳۵۰ بر می‌گردد، خاطرنشان ساخت: در مسئله آلودگی هوای تهران تا سال ۱۳۷۹ فاقد هرگونه برنامه مشخص و خاصی بودیم، این در حالی است که از سال ۱۳۷۹ تا سال ۸۹ مسئله آلودگی هوا در قالب یک برنامه مشخصی تدوین شد.  
 
وی با بیان اینکه برنامه آلودگی هوا از سال ۷۹ تا سال ۸۴ مورد اجرا قرار گرفت، اظهار داشت: خوشبختانه در آن سال‌ها موفقیت‌های بسیار زیادی را برای مقابله با آلودگی هوا بدست آوردیم.  
 
* سال ۸۲ سرب از بنزین ایران حذف شد
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست، با اشاره به اینکه از سال ۸۲ سرب به طور کامل از بنزین ایران حذف شد، گفت: اکنون در داخل هوا سرب وجود ندارد.  
 
متصدی با بیان اینکه برای کاهش آلودگی هوا باید برای استانداردسازی خودرو‌ها، گسترش حمل و نقل عمومی را جزء برنامه‌هایمان قرار دهیم، افزود: تا زمانی که اهدافمان در قالب برنامه در نیاید، نمی‌توانیم به نتیجه مشخص و درستی دست یابیم.  
 
* در سوخت و ساختار خودروها استاندارد نداریم
 
 معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست، با بیان اینکه متاسفانه در بحث سوخت و ساختار خودرو‌ها به استانداردهای لازم دست نیافته‌ایم، خاطرنشان ساخت: باید از تردد خودروهای فرسوده در شهر جلوگیری کنیم.  
 
متصدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری نمی‌شود خاطرنشان ساخت: براساس برنامه‌ای که در سال ۹۰ و اوایل ۹۱ تنظیم شد، درصدد هستیم تا از تردد خودروهای فرسوده به طور جد جلوگیری به عمل آوریم.  
 
* خودرو‌ها صددرصد یورو ۴ از سال آینده
 
وی ادامه داد: طی توافقی که با خودروسازان به عمل آوردیم، مقدر شد تا اواخر بهار سال آینده تمامی خودرو‌ها به صورت صددرصدی یورو ۴ شود، به طوری که توانستیم در طی این هفته این مسئله را به طور کلی حل کنیم تا خودرو‌ها به طور کامل یورو ۴ شود.  
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست، با بیان اینکه این برنامه مسئولیتش برعهده سازمان حفاظت از محیط زیست است، اظهار داشت: مسئولیت اجرایی کاهش آلودگی هوا برعهده سایر ارگان‌های دیگر هم نیز است، به طوری که در این رابطه وزارتخانه‌هایی همچون وزارت صنایع، نفت، کشور و نیروی انتظامی مسئول هستند.

متصدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا برای جلوگیری از آلودگی هوا مدریت واحد لازم است یا خیر گفت: مدیریت واحد هیچ وقت پاسخگوی مقابله با آلودگی هوا نخواهد بود، زیرا آن چیزی که پاسخ نیاز‌ها را می‌دهد مدیریت یکپارچه است.  
 
* راه‌اندازی کمیته کاهش آلودگی هوای تهران طی ماه‌های اخیر

وی با اشاره به اینکه باید همه ذی‌نفعان در کنار یکدیگر باشند و برای یک فعالیت که‌‌ همان کاهش آلودگی هواست تلاش کنند تصریح کرد: در ماه‌های اخیر کمیته کاهش آلودگی شهر تهران مجددا راه اندازی شده، به طوری که تا به امروز سه جلسه بسیار مهم در این رابطه برگزار شده است.  
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست، با بیان اینکه به منظور اجرای برنامه‌های شهرداری هماهنگی‌های بسیار خوبی را با شهرداری انجام داده‌ایم، خاطرنشان کرد: سایر ارگان‌ها و دستگاه‌هایی که در کمیته اجرای کاهش آلودگی هوا عضو هستند همه در قالب این کمیته سعی می‌کنند تا به صورت هماهنگ با یکدیگر عمل کنند.  
 
متصدی گفت: دو کمیته برای بحث آلودگی هوا وجود دارد که یکی کمیته اجرای کاهش آلودگی هوا در تهران و کلانشهر‌ها و دیگری کمیته ملی کلانشهر‌ها است.  

وی با اشاره به اینکه هر کلانشهری برای خود یک برنامه و یک کمیته اجرایی دارد، اظهار داشت: کمیته اضطراری مقابله با آلودگی هوا در شرایط اضطراری تشکیل می‌شود، به طوری که در این کمیته تصمیمات به صورت موقت صادر می‌شود، زیرا این تصمیمات به صورت موقت صرفا برای حفظ سلامت افراد است.  
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست، با اشاره به اینکه کمیته اجرای کاهش آلودگی هوا برنامه کاهش آلودگی هوای شهری و کشوری را دنبال می‌کند افزود: در این کمیته سعی می‌کنیم تا به صورت هماهنگ عمل کنیم.  
 
* از کسانی که سوخت تولید می‌کنند تا ناظران ترافیک شهر همه باید در زمینه آلودگی پاسخگو باشند

در ادامه حسینی صدر در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای مقابله با آلودگی هوا در فراکسیون محیط زیست اتخاذ شده است، گفت: متاسفانه حدود ۲ دهه است که با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنیم، به طوری که مجلس از بعد نظارتی در مسئله آلودگی هوا ورود پیدا کرده است.  
 
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس، با ابراز تاسف از وضعیت تلخ آلودگی هوا در شهر تهران و سایر کلانشهر‌ها خاطرنشان ساخت: تمامی مسئولینی که باید در این حوزه اقدام کنند، در مسئله آلودگی هوا مقصر هستند، به طوری که از کسانی که سوخت تولید می‌کنند تا کسانی که در ترافیک شهر نظارت دارند باید در این زمینه پاسخگو باشند، زیرا باید دولت مکانیزه‌ای برای مقابله با آلودگی هوا تشکیل می‌شد.  
 
وی با اشاره به اینکه سوخت باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد، ادامه داد: باید حمل و نقل عمومی را اصلاح کرد، به طوری که باید در راستای گسترش حمل و نقل عمومی اقدامات سازنده‌ای به عمل آید.  
 
حسینی صدر گفت: تا زمانی که خودروهای فرسوده از چرخه تردد خارج نشوند، با مشکل آلودگی هوا به صورت گسترده مواجه خواهیم شد.  
 
* سوخت مازوت در نیروگاه‌ها آلودگی را به سمت شهرها هدایت می‌کند

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس، با اشاره به اینکه یک سوم تولید پالایشگاه‌ها مازوت است ادامه داد: مازوت باید سوخته شود، در ‌‌نهایت برای سوخته شدن به سمت نیروگاه‌ها هدایت می‌شود و این امر سبب آلودگی و هدایت آن به شهر‌ها می‌شود.  
 
وی با اشاره به اینکه در کشور قوانین بسیار خوبی وجود دارد افزود: در رابطه با بحث آلودگی هوا قوانین مفصلی در برنامه چهارم و پنجم توسعه وجود دارد.  
 
حسینی صدر در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا قوانین ضمانت اجرا ندارد، اظهار داشت: هرکسی از دید خود بخشی از ناکارآمدی دولت را مطرح می‌کند، به طوری که در این رابطه مجلس باید در حوزه قوانین نظارت داشته باشد.  
 
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با اشاره به اینکه دولت باید به صورت کار‌شناسی اداره شود، خاطرنشان ساخت: قوانین خوبی در مجلس تصویب شده است، به طوری که هر روز نمی‌توانیم وزیری را به مجلس برای پاسخگویی به سوالاتمان بیاوریم.  
 
وی با بیان اینکه اداره کشور مثل اجزاء یک ساعت به هم وصل هستند، افزود: اگر هریک از اجزا به خوبی کار نکند سبب بروز مشکل خواهد شد.  
 
حسینی صدر با بیان اینکه آلودگی هوا فقط معضل کلانشهرهای کشور نیست گفت: متاسفانه شهرهای کوچک هم با مشکل آلودگی هوا مواجه هستند.  
 
* مقابله با بحران‌های ملی مانند آلودگی هوا نیازمند دولت کارآمد است
 
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با تاکید بر اینکه برای مقابله با بحران‌های ملی همچون آلودگی هوا نیازمند دولت کارآمد هستیم، اضافه کرد: زمانی که شورای عالی محیط زیست تشکیل می‌دهد باید رئیس جمهور در این شعبه حضور داشته باشد و مسئولین مربوطه را جمع کند و در آنجا تصمیم واحدی گرفته شود، نه اینکه هریک از ارگان‌ها ساز خود را بزند و کار خود را پیش ببرد.  
 
وی با اشاره به اینکه نباید هرسال با بحران آلودگی هوا مواجه شویم، افزود: باید برای مقابله با این بحران جدی چاره اندیشی شود.

بهروز نیز در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری مبنی بر اینکه مهم‌ترین اقدامات معاونت حمل و نقل ترافیک برای کاهش آلودگی هوا در پایتخت چه بوده است، گفت: گسترش حمل و نقل عمومی مهم‌ترین اقدامی است که در شهرداری صورت گرفته است.  
 
قائم مقام معاونت حمل و نقل ترافیک با اشاره به اینکه درصدد گسترش حدود ۲۰ کیلومتری مترو به صورت سالانه هستیم، افزود: در بخش اتوبوسرانی سعی کردیم با امکانات شهرداری، خطوط بی‌آر تی و سایر امکانات حمل و نقل را توسعه و گسترش بدهیم. 

* سال آینده ۱۰ هزار خودرو پاک به تهران اضافه می‌شود
 
وی با اشاره به اینکه اگر خودروهای فرسوده از دور خارج نشوند با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهیم شد ادامه داد: باید برنامه‌ای برای موتورسیکلت‌های شهر تهران وجود داشته باشد، زیرا خودروهایی که در شهر تردد می‌کنند، سبب بروز مشکلات زیادی در بحث آلودگی هوا خواهند شد.  
 
بهروز افزود: هرچقدر مدارس را تعطیل کنیم تاثیر جدی در مقابله با آلودگی هوا نخواهد داشت.  
 
قائم مقام معاونت حمل و نقل ترافیک در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چه برنامه‌ای برای آینده معاونت حمل و نقل ترافیک در بحث آلودگی هوا دارد، گفت: خوشبختانه شهرداری تهران با همکاری سازمان محیط زیست برنامه خوبی را برای پنج سال آینده در نظر گرفته است تا بتوانیم از حداکثر توان خود برای مقابله با بحران جدی همچون آلودگی هوا استفاده کنیم، به طوری که در قسمت تاکسیرانی بنا داریم تا با حمایت جدی دولت از خودروهای پاک استفاده کنیم.  
 
وی با بیان اینکه امیدواریم سال آینده حداقل ۱۰ هزار خودرو پاک را به شهر تهران اضافه کنیم خاطرنشان ساخت: در بخش اتوبوسرانی هم نیز انشاءالله سال آینده حداقل ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس پاک را به شهر تهران اضافه خواهیم کرد.  
 
بهروز با اشاره به اینکه انجام این برنامه نیازمند حمایت دولت است، ادامه داد: بودجه خوبی برای گسترش حمل و نقل عمومی پیش بینی شده است، بنابراین دولت باید حمایت کند تا خودروهای فرسوده را از دور خارج کنیم تا با آلودگی هوای تهران بزرگ به صورت اساسی مقابله شود.  
 
*باید نگاه جهانی به معضل آلودگی هوا شود
 
صارمی معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور در طی تماس زنده تلفنی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه مهم‌ترین دلایل جنابعالی برای آلودگی هوا چیست، گفت: متاسفانه بسیاری از صنایع تهران در غرب این استان مستقر هستند که این امر می‌تواند در مسئله آلودگی هوا دخیل باشد.  
 
معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با اشاره به اینکه در تهران خودروهای بی‌کیفیت و با سوخت‌های غیراستاندارد وجود دارد، خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از مباحثی که در مسئله آلودگی هوا موثر است، موضوع مصرف انرژی در بحث ساختمان‌ها است.  
 
صارمی با اشاره به اینکه باید مصرف انرژی در ساختمان‌ها مورد توجه قرار گیرد افزود: بحران آلودگی هوا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، به گونه‌ای که مناطق مسکونی در کنار آلاینده‌های خانه‌ها عامل آلودگی هوا به حساب می‌آید.  
 
وی با اشاره به اینکه مصرف انرژی در بخش ساختمان حدودا ۷ برابر متوسط جهان است، گفت: در بسیاری از ساختمان‌هایی که ساخته می‌شود، مقررات نظام مهندسی مورد رعایت قرار می‌گیرد.  
 
معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد ساختمان‌ها بتون و اسکلت بندی نمی‌شود، ادامه داد: متاسفانه آلودگی هوا در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد، به طوری که بسیاری از کشورهای پیشرفته با این بحران جدی مواجه هستند.  
 
صارمی با اشاره به اینکه معضل آلودگی هوا جهانی است، گفت: باید نگاه جهانی به معضل آلودگی هوا شود، به طوری که این مشکل فقط مختص کلانشهرهایی همچون تهران نیست.  
 
وی با اشاره به اینکه ۵۴ میلیون جمعیت شهری در کشور وجود دارد، افزود: ۴۰ درصد این جمعیت در هر شهر کشور مستقر هستند، به طوری که جمعیت تهران حدود ۹ میلیون نفر است.  
 
معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با اشاره به اینکه در شهر تهران متاسفانه زیرساخت‌ها فراهم نیست، گفت: هرساله در زمان وارونگی هوا اقدامات فوری و فوتی انجام می‌شود، اما باید در رابطه با این موضوع از تجربیات موفق سایر کشور‌ها استفاده کرد، به گونه‌ای که کارکردهای شهرهای بزرگ در رابطه با بحث آلودگی هوا دچار تغییر شده است.  
 
صارمی با اشاره به اینکه با اقدامات دولت و شهرداری بسیاری از شاخص‌های آلودگی هوای تهران کاهش یافته است، افزود: کیفیت آلودگی هوا از سوی دستگاه‌هایی که شهرداری تهران مورد رصد قرار می‌دهند ارزیابی می‌شود.  
 
وی با اشاره به اینکه آلودگی هوا مردم را رنج می‌دهد اظهار داشت: باید اقدامات اساسی در راستای کنترل آلودگی هوا به عمل آید.  
 
 معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور، با اشاره به اینکه در قانون مدیریت حمل و نقل و سوخت مقرر شده که سهم حمل و نقل همگانی در کشور حدود ۷۵ درصد باشد، خاطرنشان ساخت: سهم اتوبوس ۴۰ درصد، تاکسی ۲۵ درصد و قطار شهری ۱۰ درصد است.  
 
صارمی با اشاره به اینکه ضریب سفر در تهران براساس مطالعات طرح جامع ۱. ۶۸ است، افزود: این یعنی ضریب سفر در تهران ۲. ۵ برابر کشورهای پیشرفته است.  
 
وی افزود: باید در بحث دولت الکترونیک اقدامات بسیار زیادی انجام شود.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/
برچسب ها: آلودگی ، شهر ، تهران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.