سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دويچه وله؛

افزایش بهای اقلام اساسی شهروندان "سوییسی" را به "آلمان" کشاند

قيمت اقلام اساسي در سویيس چند برابر آلمان است و از اين رو شهروندان سویيسي براي خريد مايحتاج زندگي روزمره‌شان نيز به شهرهاي مرزي در آلمان مي‌آيند.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران به نقل از دويچه وله، قيمت اقلام اساسي در سویيس چند برابر آلمان است و از اين رو شهروندان سویيسي براي خريد مايحتاج زندگي روزمره‌شان نيز به شهرهاي مرزي در آلمان مي‌آيند.

در کشور سویيس، که نه تنها عضو منطقه يورو نيست، بلکه عضو اتحاديه اروپا نيز به حساب نمي‌آيد، قيمت اجناس به مراتب بالاتر از ساير کشورهاي اروپاي غربي است.

با اين حال، ارزش واحد "فرانک" سویيس آنچنان بالاتر از واحد "يورو" است، که شهروندان سویيسي در کشورهاي همسايه سویيس در منطقه يورو، از جمله آلمان، سالانه شش ميليارد يورو خريد مي‌کنند.

شهروندان سویيسي در هر تعطيلي آخر هفته، حاضرند ساعت‌ها در صف خودروها در مرز آلمان معطل بمانند تا براي خريد مايحتاج هفتگي‌شان، خود را به مراکز بزرگ فروشگاه‌هاي آلماني در آن سوي مرز برسانند.

پيامدهاي اين روند در مناطق مرزي سویيس کاملاً برعکس است. بسياري از فروشگاه‌هاي سویيسي در شهرهاي مرزي اين کشور، ورشکسته و تعطيل شده‌اند.

کارشناسان اقتصادي برآورد کرده‌اند که حدود 20 هزار فرصت شغلي در سویيس به همين دليل، از بين رفته است. انجمن خرده‌فروشان سویيس اميدوار است فرانک در برابر يورو تضعيف شود.

اين در حالي است مراکز خريد در نقاط مرزي آلمان همگي قصد گسترش دارند و مي‌خواهند تعداد فروشگاه‌هاي خود را افزايش دهند و اميدوارند سویيسي‌هاي هرچه بيشتري به دنبال اجناس ارزان‌تر آلماني، به اين سوي مرز بيايند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: آلمان ، سوئیس ، یورو ، اساس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.