سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در صحن علنی ؛

برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران تقدیم شورای اسلامی شهر شد

برنامه 5 ساله دوم شهرداری تهران امروز و در جلسه علنی تقدیم شورای اسلامی شهر شد .

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  دکتر محمود صلاحی معاون برنامه ریزی ، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران طی سخنانی کوتاه ، رویکرد اصلی برنامه دوم را رویکرد اجتماعی خواند و گفت : این رویکرد نه به معنای رویکرد فرهنگی -اجتماعی است بلکه به این عنوان که شهرداری نهادی اجتماعی است و به موضوعات و ماموریت های گوناگون خود با این یورکد پرداخته است .
 
وی افزود : به توسعه حمل و نقل عمومی در برنامه 5 ساله دوم بیشتر پرداخته شده و مسائلی از جمله تلاش بر اصلاح ترافیکی ، نحوه رانندگی و همچنین موضوعاتی از جمله مسجد محوری و توجه ویژه به موضوع قرآن و نماز که بارها از سوی رئیس شورای شهر مورد تاکید قرار گرفته در این برنامه دیده شده است .
 
صلاحی خاطر نشان کرد : نوسازی بافت فرسوده با مشوق های در نظر گرفته شده از جمله دیگر مسائل تاکید شده در برنامه 5 ساله دوم است تا شهرداری هرچه بیشتر به نهادی اجتماعی تبدیل شود .
 
در ادامه دکتر صدر ، مدیر کل ارزیابی و عملکرد بهبود مدیریت معاونت برنامه ریزی ، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران به تشریح کلیات برنامه 5 ساله دوم پرداخت و گفت : توسعه اجتماعی که مبنای اصلی برنامه دوم است به عنوان یک کل ابعاد مختلف و ماوریت های شش گانه شهرداری را تحت پوشش قرار می دهد.
 
وی افزود : بحث انسان محوری و شهروند مداری به عنوان محوریت اصلی رویکرد این برنامه در نظر گرفته شده تا تمامی کارکردها به سمت ارتقای کیفیت زندگی ، رضایت شهروندان از زندگی و نهایتا عدالت محوری حرکت کند .
 
صدر با تاکید بر این که سند راهبردی و برنامه عملیاتی به عنوان ارکان اصلی در این برنامه مورد توجه قرار گرفته خاطر نشان کرد : در سند راهبردی تمام جهت گیری های اصلی و اهداف کمی در همه حوزه های ماموریتی دیده شده ، در برنامه عملیاتی نیز ، توجیه مالی تمامی برنامه ها و پروژه ها در سطح ماموریت و مناطق و همچنین اولویت بندی آنها در طول برنامه دیده شده است .
 
مدیر کل ارزیابی و عملکرد بهبود مدیریت معاونت  برنامه ریزی ، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران با اشاره به این که برنامه 5 ساله دوم از بیش از یک سال گذشته مراحل آماده سازی اش آغاز شد ، گفت : تفاوت میان برنامه 5 ساله اول و دوم ارتباط میان چشم انداز پروژه هاست که برای اولین بار در شهرداری تهران اقداماتی که باید برای رسیدن به چشم انداز تعریف شده دنبال شود به طور کامل در نظر گرفته و تعریف شده است و همچنین مشخص شده که برای رسیدن به هر چشم انداز چه راهبردها و اقداماتی لازم به اجراست .
 
صدر در ادامه تصریح کرد : تحول ساختاری و چابک سازی ، هوشمند سازی سازمانی ، حرکت به سمت شهر الکترونیک ، توسعه فرهنگ قرآنی ، اتخاذ رویکرد مسجد محوری ، تحقق شهری در تراز جهانی ، جذب گردشگر بین المللی ، توسعه حمل و نقل عمومی ، انسان محور بودن نظام ترافیکی ، نوسازی بافت فرسوده ، توجه به هویت اسلامی –ایرانی ، توامند سازی در حوزه مدیریت بحران ، توسعه مشارکت بخش خصوصی ، پایدار سازی منابع پایدار شهرداری ، ارتقای سطح بهداشت و محیط زیست ، توسعه متوازن فضای سبز و ... از جمله مهمترین رویکردهای الهام گرفته از رویکرد اصلی برنامه 5 ساله دوم است .
 
وی در ادامه اظهار کرد : در برنامه 5 ساله دوم که سال 93 تا پایان 97 را شامل می شود برش های سالیانه وجود دارد که برای تصویب بودجه هر سال می توان از آن استفاده کرد .
 
صدر افزود : برنامه دوم با محوریت توسعه اجتماعی شهر و با حرکت یشتر به سمت عدالت ، پیشرفت و تکامل زیر ساخت ها و تحقق توسعه تدوین شده است .
 
به گفته وی در این برنامه مصارف کمک های دولتی دیده شده و همچنین کمک یا عدم کمک در اجرای برنامه و تدابیر هرکدام از این شرایط نیز در نظر گرفته شده است .
 
وی با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی یکی از مهم ترین بخش های برنامه 5 ساله دوم است به بخشی از شاخص های درنظر گرفته شده در این برنامه اشاره کرد و افزود : تا پایان چشم انداز برنامه 5 ساله دوم افزایش دو برابری خطوط مترو ، افزایش 10 درصدی سهم سفرها با حمل و نقل عمومی و همچنین افزایش متوسط سرعت جابه جایی با وسایل حمل و نقل عمومی از 23 کیلومتر به 26 کیلومتر در افق سال 97 تعریف شده است .
 
بر اساس این گزارش ، مرتضی طلایی که ریاست جلسه امروز شورا را در غیاب احمد مسجد جامعی بر عهده داشت ، بعد از دریافت لایحه برنامه 5 ساله دوم شهرداری گفت : برای شهرداری تهران با بیش از 100 سال قدمت ، عمل پسندیده ای است که در این دوره شاهد تغییر نظام برنامه ریزی هستیم ؛ اصل این کار ، اقدام نیکویی است و امیدواریم که همه شهرهای کشور برابر با برنامه حرکت کنند .
 
وی افزود : از تمامی همکاران کمیسیون ها به ویژه روسای کمیسیون ها استدعا  داریم که با جدیت  با نگاه به برنامه 5 ساله اول و معایب و محاسن آن به بررسی برنامه 5 ساله دوم ورود کنند و از همه ظرفیت های کارشناسی و دانشگاهی و به طور فعال این برنامه را مورد بررسی قرار دهند.
انتهای پیام/
برچسب ها: صحن ، علنی ، شهرداری ، تهران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.