سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

انصاری در مخالفت با طرح انتقال پایتخت:

انتقال پایتخت بدون نظر مقام معظم رهبری امکانپذیر نیست

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: انتقال پایتخت جزء سیاست کلی نظام است و بدون نظر مقام معظم رهبری امکانپذیر نیست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ حجت‌الاسلام و المسلمین مجید انصاری درباره نظر دولت نسبت به طرح انتقال پایتخت گفت: چشم انداز انتقال پایتخت باید به طور جدی مشخص باشد، کشور ما روی کمربند زلزله قرار دارد و کدام استان است که نسبت به وقوع زلزله مصونیت داشته باشد؟
 
وی افزود: اگر پایتخت منتقل شود، نباید به فکر زلزله تهران بود و آیا می‌توان آن را نادیده گرفت؟
 
انصاری با اشاره به مسئله آب که مورد نظر نمایندگان مجلس است، گفت: معضل آب در تمام نقاط کشور وجود دارد و اتفاقا تهران در بهترین نقطه کشور قرار دارد که می‌توان آب آن را تامین کرد، در پاییز امسال دولت برای تامین آب اصفهان، مشهد، اراک و سمنان با مشکل مواجه بود.
 
معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: آیا در طرح انتقال پایتخت هزینه انتقال محاسبه شده است؟ با منابع مالی کنونی ظرف 20 سال هم نمی‌توان انتقال پایتخت را انجام داد، ما رای تامین پول طرح‌های عمرانی با مشکل مواجهیم.
 
وی اظهار کرد: آیا انتقال تمام قوا و صدا و سیما، ستاد نیروهای مسلح و نهاد رهبری در این طرح امکانپذیر است؟ آیا می‌توان بدون اجازه رهبری نهاد رهبری را به جای دیگری منتقل کرد؟
 
حجت الاسلام انصاری افزود: زیر ساخت‌هایی مانند راه آهن، فرودگاه، بازار که در تهران به وجود آمده را می‌توان انتقال داد، اگر نمایندگان مجلس به دنبال انتقال ستاد وزارتخانه‌ها هستند، انتقال ستاد وزارتخانه‌ها هم مشکلی را حل نمی‌کند.
 
وی با اشاره به تجربه کشورهای مختلف در انتقال پایتخت سیاسی، اداری خود گفت: تجربه کشورهایی مانند پاکستان در انتقال پایتخت موفق نبوده، تهران در ده‌ها سال شکل گرفته و هیچ استانی را نمی‌توان جایگزین تهران کرد.
 
انصاری تاکید کرد: آیا انتقال پایتخت امکان توزیع عادلانه امکانات را به بار می‌آورد؟ شورای کوچکی از مجمع هیئت دولت در این طرح پیش بینی شده که قطعا این شورا نمی‌تواند موضوع انتقال پایتخت را به صورت همه جانبه مورد بررسی قرار دهد.
 
معاون پارلمانی رئیس جمهور تصریح کرد: باید تمرکز‌زدایی صورت گرفته و امکانات به صورت عادلانه توزیع شود، رئیس جمهور نیز بر تمرکز زدایی اصرار دارد و در برنامه ششم توسعه زمینه عملیاتی شدن اصل 44 قانون اساسی ا فراهم خواهیم کرد.
 
وی ادامه داد: گروهی در دولت برای اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی تشکیل شده است، مسئله انتقال پایتخت از جنس تقنین نیست، انتقال پایتخت سیاست کلی نظام است و بدون نظر مقام معظم رهبری این مسئله امکانپذیر نیست.
 
تعدادی از نمایندگان در موافقت و مخالفت با طرح انتقال پایتخت نظرات خودر ا بیان کردند، مخالفان بر این نظر اصرار داشتند که انتقال پایتخت مشکلات ترافیک و معضلات شهری تهران را حل نمی‌کند، آنها معتقد بودند که استانداران و فرمانداران اختیار کافی ندارند که بتوان تمرکز را از پایتخت برداشت.
 
همچنین مخالفان اظهار کردند که طرح ساماندهی انتقال پایتخت کاری نشدنی است، چرا که تجمع جمعیتی تهران در اکثر موارد صرفا سیاسی و اداری است، آنها همچنین اذعان می‌داشتند که این طرح نیازمند اعتبار است و در شرایط موجود اقتصادی نمی‌توان آن را عملیاتی کرد.  
 
همچنین موافقات مهمترین دلایل دفاع خود را از طرح انتقال پایتخت در معرض قراردادن تهران در معرض زلزله، تجمع جمعیتی و اقتصادی و همچنین تمرکز فرهنگی، علمی و خدماتی نیز عنوان کردند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.