سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش ویژه/

جریان جاسوسی از رهبران صهیونیست/ متحدینی که مدام به یکدیگر نارو می‌زنند‎

مقامات ارشد صهیونیست از ایالات متحده امریکا خواهان قطع جاسوسی و چک کردن ایمیل‌های رهبران سابق این کشور شدند، قضیه‌ای که موجب تنش در روابط این دو متحد شده است.

سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ این نخستین بار است که مقامات اسرائیلی به وضوح از جزئیات جاسوسی آمریکا در امور خود شکایت می‌کنند؛ این اتفاق پس از درز اسناد جاسوسی آمریکا از طریق پیمانکار سابق NSA، ادوارد اسنودن رخ داد. 

این رسوایی بار دیگر باعث مطرح شدن ماجرای جاناتان پولارد، تحلیلگر سابق اطلاعاتی امریکا و درخواستی دوباره برای آزادی او شد. پولارد نزدیک به سه دهه است که به اتهام جاسوسی برای اسرائیل در امریکا زندانی است.


یووال اشتاینیتز، وزیر جاسوسی رژیم صهیونیستی به رادیو اسرائیل گفت: "محکومیت پولارد مشروع نیست. استاینیتز به وضوح اعلام کرد که هر دو کشور باید در مورد جاسوسی از یکدیگ وارد توافق شوند. 

معترضان صهیونیست با در دست داشتن پوستر حاوی عکس جاناتان پولارد اسرائیلی که در سال 1987 به اتهام جاسوسی آمریکا در این کشور به حبس ابد محکوم شد خواهان آزادی او شدند. 



یوزی لاندو وزیر گردشگری صهیونیست، گفت: " از آنجایی که امریکا و اسرائیل متحد همدیگر هستند، چنین اقداماتی واقعا شرم آور است، الان دقیقا همان زمانی است که جاناتان پولارد باید آزاد شود."

بر اساس گزارش روزنامه گاردین، اشپیگل و نیویورک تایمز که به انتشار اسناد درز شده از سوی اسنودن اقدام کرده اند، این اسناد حاکی از آن است که عوامل انگلیسی GCHQ با همکاری  NSA ایالات متحده امریکا از سال 2008 تا سال 2011 به جاسوسی  ایمیل متعلق به دفتر ایهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل و ایهور باراک وزری دفاع اسرائیل می پرداخته‌اند.

امیر دن، سخنگوی اولمرت با کم اهمیت جلوه دادن این جاسوسی آشکار عنوان نمود که این آدرس ایمیل برای مقاصدی همچون ارتباطات حساس استفاده نمی شده، بنابراین جاسوسی از آن عملا برای امریکا نفعی نداشته. وی در ادامه افزود: "ما مطمئن هستیم به هیچ عنوان اطلاعات امنیتی اسرائیل از طریق جاسوسی از این آدرس ایمیل به دست امریکایی ها نرسیده است."

*** وحشت از جاسوسی، در دل مقامات اسرائیلی
به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات اسرائیل معتقدند به شدت توسط ایالات متحده امریکا تحت کنترل و نظارت قرار دارند، قرار است از این به بعد مقامات اسرائیلی از خطوط ویژه و امن برای انواع خاصی از ارتباطات و مسائل حساس استفاده کنند و یا در اتاقهای امن به صورت چهره به چهره به شور بپردازند.



با این وجود مقامات اسرائیلی با خشمی وصف نشدنی نسبت به جاسوسی مهمترین و نزدیک ترین متحدشان، یعنی ایالات متحده امریکا، واکنش نشان دادند.

ناخمن شای، یکی از اعضای امور خارجی و دفاعی کمیته پارلمانی اسرائیل که به مسائل اطلاعاتی می پردازد، از مقامات خواست یک جلسه فوری در خصوص جاسوسی برگزار کنند.

شای از مقامات خواست جلسه ای برگزار شود تا در آن مطرح شود که اسرائیلی ها چه چیزهایی را می دانند، چه اقداماتی انجام داده اند و چه چیزهایی را باید بدانند.

شای در ادامه افزود به شدت از رفتار دولتش اسرائیل، شگفت زده است، دولتی که مدام در برابر مسائل جبهه می گیرد اما اینبار سیاست سکوت را برگزیده، این در حالی است که اگر تنها یکبار نباید سکوت شود، در مقابل اینگونه اقدامات جاسوسی آن هم از جانب دولتی که خود را متحد ما معرفی می کند است.

جاسوسی یک امر و موضوع حساس میان اسرائیل و آمریکا، آنهم به دلیل ماجرای پولارد است. پرونده پولارد همچنان باز است. جاناتان یهودی- آمریکایی است که سال‌ها اطلاعات محرمانه کشورش را در اختیار موساد قرار می‌داد.

*** حمایت شدید اسرائیل از جاسوس محبوس‌اش
بر اساس گزارش خبرگزاری سی ان ان، پولارد که به عنوان تحلیلگر اطلاعاتی در سیا مشغول به کار بود برای سال‌ها با موساد هم کاری داشت و رونوشت همه اسناد و مدارک محرمانه‌ای را که در اختیار داشت به رابطان اسرائیلی خود می‌داد.

اداره ضدجاسوسی سیا در سال 1985 به پولارد ظنین شد و او را تحت نظر گرفت.

این روند دو سال بعد به دستگیری پولارد منجر شد و دادگاهی در سال 1987 او را به حبس ابد محکوم کرد و او هم‌اکنون در حال پشت ‌سر گذاشتن دوران محکومیت خود است.

رژیم صهیونیستی در سال 1995 به پولارد تابعیت داد و خواستار آزادی او شد اما مدیران موساد و سایر مقامات اسرائیلی تا سال 1998 حاضر به پذیرش جاسوسی پولارد برای تل‌آویو نشدند.

این پرونده یکی از جدی‌ترین چالش‌های دیپلماتیک بین واشنگتن و تل‌آویو را رقم زد و نگرانی‌های زیادی بین آمریکایی‌ها پیرامون ماهیت روابط آمریکا‌ ـ‌ اسرائیل به وجود آورد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی که تا کنون چند بار در این منصب بوده به وضوح از پولارد حمایت به عمل آورده و در چند نوبت خواستار عفو و آزادی او شده است. این بار نیز با موضعی جدی از آمریکا خواستار عفو و آزادی او شده است. نتانیاهو در سال 2002 با حضور در زندانی که پولارد در آن دوران محکومیت خود را می‌گذارند با وی دیدار کرد. دیگر مقامات اسرائیلی نیز بارها درخواستهایی مبنی بر آزادی پولارد به امریکا تسلیم کرده اند و عنوان کرده اند سه دهه حبس مجازاتی کافی برای او محسوب می شود؛ اما مخالفت جامعه نظامی و اطلاعاتی امریکا باعث شده باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا نیز از آزاد کردن وی صرف نظر کند.


پس از جریان پولارد، اسرائیل به امریکا قول داد به هیچ وجه دیگر از امریکا جاسوسی نکند، روز یکشنبه نیز وزرای اسرائیل اعلام کردند از امریکا جاسوسی نمی کنند. استاینیتز گفت: "ما اکنون انتظار داریم ایالات متحده امریکا درست به مانند موضع آن زمان ما رفتار نماید و قول قطع جاسوسی بدهد."
 
*** بی اعتمادی میان این دو متحد، باعث افزایش جاسوسی‌ها شده است
این در حالی است که پس از جریان پولارد دومین جاسوسی آشکار اسرائیل از امریکا مربوط می شود به لورنس فرانکلین از کارکنان وزارت دفاع ایالات‌متحده بود که به عرضه اطلاعات محرمانه مربوط به ایران به شورای روابط عمومی آمریکا و اسرائیل (AIPAC) متهم شد و که جنجالی در روابط آمریکا و اسرائیل به وجود آورد.

فرانکلین که به اطلاعات محرمانه در مورد پرونده هسته‌ای ایران و سیاستگذاری در مورد ایران در وزارت دفاع آمریکا دسترسی داشت در چند مورد این اطلاعات محرمانه را به رابطان خود در ایپک منتقل کرده بود.ماجرا زمانی شروع شد که شبکه خبری CBS در سال 2004 گزارشی در مورد تحقیق دایره تحقیقات جنایی پلیس آمریکا (FBI) در مورد پرونده جاسوسی از وزارت دفاع به نفع اسرائیل خبر داد.

اندکی پس از پخش این گزارش فرانکلین به اتهام جاسوسی به نفع اسرائیل بازداشت و در ژانویه سال 2006 میلادی از سوی دادگاه به تحمل 13 سال زندان محکوم شد.


این حکم با درخواست استیناف متهم مورد بازنگری قرار گرفت و دوران محکومیت فرانکلین به 10 ماه کاهش یافت که این حکم شگفتی ناظران امور قضایی در آمریکا را به دنبال داشت.

ایپک لشکری از وکلا را به خدمت گرفت تا فرانکلین از عقوبت خلاصی یابد. تلاش‌های آنان به ثمر رسید و او با وجود محکومیت قطعی تبرئه شد.
گزارش از مغانی 


منابع:
http://edition.cnn.com/2013/12/22/world/meast/israel-nsa-spying/index.html?hpt=wo_c2

http://www.theguardian.com/world/2013/dec/22/israel-condemns-us-spying-nsa-edward-snowden
 
http://www.reuters.com/article/2011/06/19/us-israel-us-pollard-idUSTRE75I1UW20110619


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.