سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اخباری که کودکان را دچار اضطراب می‌کند

معاون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام گفت: دریافت اطلاعات خام از رسانه‌ها به ویژه تلویزیون در زمینه اخبار ناهمخوان با روحیه کودکانه آنان را دچار اضطراب و تشویش می‌کند و ایجاد مصونیت در برابر این اضطراب نیازمند تحلیل وقایع برای آنها توسط والدین و افراد آگاه است.

معاون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایلام گفت: دریافت اطلاعات خام از رسانه‌ها به ویژه تلویزیون در زمینه اخبار ناهمخوان با روحیه کودکانه آنان را دچار اضطراب و تشویش می‌کند و ایجاد مصونیت در برابر این اضطراب نیازمند تحلیل وقایع برای آنها توسط والدین و افراد آگاه است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،«صادق اکبری» در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: نفوذ رسانه‌ها به ویژه تلویزیون در جامعه معاصر و تاثیرات فوق‌العاده آن در افراد بویژه کودکان که اوقات زیادی را صرف تماشای آن می‌کنند و هر چند بیننده‌ی اخبار به عنوان بخشی از برنامه‌ی تلویزیون نیستند اما ناخواسته به جهت حضور دائمی در فضای خانه،‌ اخبار مصور رخدادهای جاری جهان مورد توجه و کنجکاوی کودکانه‌ی آنها قرار می‌گیرد و عواطف آنان از وقایع تلخ و شیرین متأثر می‌شود.

وی با بیان اینکه عوارض این تأثیر روحی پنهان که تشخیص آن توسط والدین و مربیان به جهت احساسات سیال کودکانه که خود نیز از بیان آن ناتوانند دشوار است زیرا مرز غم و شادی کودکان به جهت توقعات اندک و برآوردنی چندان محسوس نیست و می‌توانند به شکل موقت بر احساسات متضاد خود فائق آیند تصریح کرد: واقعیت این است که کودکان در دوران استرس‌زای معاصر به جهت شرایط خاص جهانی بیشتر در موضع فشار روانی ناشی از تعاملات اجتماعی در محیط زندگی هستند و فضای ذهن محدود آنها به جهت بضاعت اندک تجربی و شناختی و از تحلیل شرایط جهانی و گاه حتی مجهول برای بزرگسالان آنها را دچار نا آرامی روحی می‌کند و نگاه مثبت‌گرایانه‌ی آنها را هدف می‌گیرد که اثرات آن دراز‌مدت بوده و در بزرگسالی نمود پیدا می‌کند.

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام ادامه داد: پیش‌بینی اثرات ناخوشایند اخبار دنیای بزرگسالان بر جسم و جان کودکان دشوار نیست و از سویی آگاهی کودکان از حوادث جاری کشور و جهان و افزایش دانائی آنان از دنیای پیرامون ضرورت دارد.

اکبری تصریح کرد: هر چند با توجه به نقش رسانه‌های گروهی به خصوص تلویزیون در زندگی کودکان چیزی را نمی‌توان از آنان پنهان داشت اما دریافت اطلاعات خام از رسانه‌ها به ویژه تلویزیون در زمینه اخبار ناهمخوان با روحیه کودکانه مانند جنگ، درگیری‌های قومی و نژادی، ترور، کشتار، خشونت، بلایای طبیعی، زلزله، سیل، فجایع انسانی چون بی‌خانمانی، آوارگی، قحطی و امثال اینها کودکان را دچار اضطراب و تشویش می‌کند که برون رفت و ایجاد مصونیت در برابر آن نیازمند تحلیل علل وقایع و موقعیت زمانی و مکانی این حوادث توسط والدین و افراد معتمد و آگاه پیرامون است تا کودکان حوادث را حتی‌الامکان با توجه به ظرفیت ذهنی خویش دریابند زیرا آنان دامنه‌ی تاثیر و مصونیت از رخدادهای جاری را بر زندگی خود و اطرافیان را به سمت دشواری درک در انطباق موقعیت زمانی و مکانی را در نمی‌یابند.

وی با بیان اینکه این نا آگاهی منشاء احساس نا امنی و تشویش شده و برداشت کودکانه‌ی آنها را از زندگی تحت تاثیر خویش می‌گیرد و در هراسی مداوم نگران امنیت خود و اطرافیان می‌شود تصریح کرد: بازخوان اطلاعات دریافت شده و کمک در تفسیر حوادث برای کودکان توسط والدین و بزرگترهای آگاه سبب می‌شود دامنه‌ی تاثیر حوادث بر زندگی خویش و محیط پیرامون را آن گونه که هست دریابند و شدت القائات هراس‌زا را بر آنان کاسته و با نگرش مثبت به جهان هستی و روند اتفاقات احساس امنیت خاطر کنند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.