سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دریافت ایمیل رایگان پیش بینی آب و هوا +لینک

سازمان هواشناسی امکان دریافت رایگان ایمیل پیش بینی آب و هوا را در سامانه خود در دسترس قرار داده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، فعاليت هاي منظم هواشناسي اولين بار با اندازه گيري عناصر جوي توسط سفارتخانه هاي انگليس و روس در تهران و مناطق نفت خيز جنوب كشور شروع شد كه اين اطلاعات صرفاً به بايگاني كشورهاي مربوطه منتقل شده و احتمالاً در برنامه هاي تحقيقاتي آنها مورد استفاده ويژه قرار گرفته است.

درس هواشناسي در سال 1298 در برنامه درسي مدرسه برزگران منظور شد كه اين درس توسط معلمان فرانسوي تدريس مي شد و در همان محل اولين سكوي هواشناسي احداث شد كه در آن دماي هوا و رطوبت نسبي وميزان بارندگي اندازه گيري مي گرديد. اين سكو در سال 1308 كامل شد و اكثر عناصر جوي را ديده باني مي كرد. بتدريج در اثر نياز شديد بخشهاي كشاورزي و آبياري، تعدادي ايستگاه نيز بر حسب ضرورت در نقاط مختلف كشور تاسيس شد كه مسئوليت آن با بنگاه مستقل آبياري وابسته به وزارت كشاورزي وقت بود.

بعد از جنگ جهاني دوم نيروهاي متفقين براي سلامت پرواز هواپيماهاي خود يك واحد كوچك هواشناسي داير كردند كه نيازهاي هواشناسي هواپيمايي آنها را تامين مي كرد در اين زمان بنگاه مستقل آبياري وزارت كشاورزي، اقدام به تربيت يك گروه ديده بان هواشناس نمود كه اين ديده بانان در سال 1327 فارغ التحصيل و در ايستگاه هاي هواشناسي مشغول به كار شدند.

هواپيمايي كشوري نيز به علت نياز به اطلاعات جوي در فرودگاه هاي اصلي كشور اقدام به تاسيس ايستگاه هاي هواشناسي كرد. در اثر نياز شديد برنامه ريزان به آمار و اطلاعات اقليمي از نواحي مختلف كشور و ناهماهنگي در تاسيس ايستگاه هاي هواشناسي كه توسط بخشهاي مختلف انجام مي شد، مسئولان وقت تاسيس يك واحد هواشناسي مستقل در كشور را ضروري دانسته و در سال 1334 شمسي اداره كل هواشناسي كشور وابسته به وزارت راه تاسيس شد.

اين اداره كل بعدها به صورت سازماني مستقل زير نظر وزارت جنگ قرار گرفت كه بعد از انقلاب اسلامي مجدداً به وزارت راه و ترابري پيوست در هنگام تشكيل اداره كل هواشناسي در سال 1334 تمامي ايستگاه هاي هواشناسي كه توسط بخشهاي مختلف تاسيس شده بودند، به اين اداره كل واگذار شدند، ايستگاه هاي واگذار شده از نوع سينوپتيك، اقليم شناسي و باران سنجي بوده كه هر يك ديدباني هاي مربوط بخود را انجام مي دادند.

در سال 1338 هواشناسي ايران به عنوان يكصد و سومين عضو سازمان هواشناسي جهاني به عضويت اين سازمان جهاني درآمد.

سازمان هواشناسي كشور قبل از انقلاب بيشتر در خدمت حمل و نقل هوايي و صنعت هواپيمايي بود و به مسائل هواشناسي كاربردي كمتر توجه مي شد ولي پس از انقلاب اسلامي در كنار ماموريت اصلي خود يعني ارتقاء ايمني حمل و نقل كشور و خدمات به بخشهاي دفاعي و امنيتي در دوران جنگ تحميلي و مديريت بحران و ريسك در كشور به ديگر عرصه هاي خدمت رساني از جمله فعاليت هاي هواشناسي كشاورزي و آبشناسي پرداخته است.

 اين سازمان در 31 خرداد سال 1390 با راي مجلس دهم وتائيد شوراي نگهبان با ادغام وزارت راه وترابري و وزارت مسكن وشهرسازي زير نظر وزارت راه وشهرسازي در آمد .


دریافت ایمیلی پیش‌بینی آب و هوا

پایگاه اطلاع رسانی اداره کل هواشناسی استان تهران با دریافت نام و ایمیل شما اطلاعات پیش بینی آب و هوا را به صورت روزانه برای ایمیل کاربران علاقه مند ارسال می نماید.

برای استفاده از این خدمت اینجا کلیک کنید.

برای دیدن وضعیت آب و هوا شهرهای مختلف کشور به صورت آنلاین نیز می توانید اینجا را کلیک کنید. برای دیدن آب و هوای هر شهر روی نقشه استان کلیک کنید.

منبع: صبحانه آنلاین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
سعيد خوشه گير
۲۲:۵۰ ۱۸ بهمن ۱۳۹۵
هواشناسي