سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/

اربعین حسینی تجلی برتری اراده خدا بر اراده بشر است

یکی از اساتید حوزه و دانشگاه، اربعین حسینی(ع) را تجلی برتری اراده خداوند بر اراده بشر دانست و بر لزوم تعظیم شعائر اسلامی در این ایام تاکید کرد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، حسن علی سلمانیان دارای دکترای مبانی نظری و از محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه در خصوص بحث معرفت شناسی پیرامون اربعین به اعتقادات اصیل شیعه اشاره کرد و گفت: شیعه معتقد است، بعد از رحلت پیامبر(ص)، اهل بیت(ع) هستند و درهای آسمان بر زمین باز است و باید از گذاره های وحیانی و وجود امام بهره گرفت، هر چند این ارتباط، در دوران غیبت ارتباط عام نیست اما وجود دارد.


وی افزود: نگاه کلان به جایگاه امام، اعتقاد به وجود وی و ارتباط او با اشخاص است، خواجه نصیرالدین طوسی وجود امام در دوران غیبت و بهره گیری مردم از ایشان را این گونه مطرح کرده است: "در واقع امام زمان غیبت نکرده است، ایشان حضور واقعی دارند، غیبت از جانب ما است و این به خاطر آن است که آمادگی کامل برای ظهور نداریم."

سلمانیان سخنان خود را به بحث کربلا رسانده و ادامه داد: امام حسین(ع) معتقد است، عقل بشری نمی تواند با هوا و هوس مقابله کند. بشر نیاز به آسمان دارد. از سوی دیگر ایشان قائل به معرفتی هستند که از جانب خدا است، حال آنکه در کربلا شخصیت هایی هستند که معرفت های تشخیص داده شده از جانب خود را بها می دهند. عمر سعد در انتخاب جهنم و بهشت، تمییز داده که انتخاب گندم و ملک ری بر یاری نمودن نوه رسول خدا اولی است و این به معنای آن است که به داده ها و معرفت خود بسنده کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: نقطه ثقل عاشورا و غدیر و زندگی اهل بیت(ع) در تسلیم اراده خدا بودن است، معرفتی که در اربعین و عاشورا نهفته است. این است که امام حسین(ع) و یارانش قبل از آنکه تسلیم اراده خود باشند، تسلیم اراده خدا بودند.

وی تاکید کرد: امام(ع)، در مسیر کوفه و در دیدار با افراد مختلف که سعی داشتند، ایشان را از تصمیم به سفر منصرف کنند، با اشاره به فرموده پیامبر(ص) که "ای حسین، خدا می‌خواهد که تو کشته شوی"، بر تسلیم اراده خدا بودن اشاره داشتند.

سلمانیان ادامه داد: به لحاظ عقل عادی و تجربی، شاید در نظر عده ای همراه کردن زن و فرزند در این سفر که عاقبت آن مشخص است، صحیح نباشد اما تسلیم اراده خدا بودن چیزی جز این است و این با یافته های کانت در فلسفه که بر معرفت و اراده فردی قائل است، متناقض است.

وی با اشاره به اینکه سخنان حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) که بعد از عاشورا و در سفر به شام، آغاز شد بر تسلیم اراده خدا بودن تاکید داشت، گفت: اشکالی که بر معاندان و دشمنان گرفته می‌شود این است که آنها اراده خود را بر اراده خدا مقدم دانستند. امام چهارم در سخنانشان خود را فرزند کوثر و زمزم معرفی می‌کنند تا به یزید و اطرافیانش نشان دهند شما اهل بیت را کشتید، افرادی که بر اراده خدا تسلیم بودند.

هر چه آن خسرو کند شیرینی است

این پژوهشگر حوزه و دانشگاه به اظهار پشیمانی یزید در مجلس شام با شنیدن سخنان حضرت زینب(س) اشاره و ابراز کرد: اگر زنان معیار برتری خود را به دوری و نزدیکی با این جمله عقیله بنی هاشم قرار دهند، به حق به الگویی کامل دست یافته اند. ایشان بعد از عاشورا گفتند، "ما رایت الا جمیلا" ، این جمله نشان دهنده تسلیم اراده خدا بودن و در مرحله بالاتر رسیدن به مقام رضایت است. هر چه آن خسرو کند شیرینی است.

سلمانیان در پاسخ به این سئوال که چرا این شهادت‌ها در نگاه ایشان زیبا است، اظهار کرد: به گفته ایشان، خدا می خواهد ما کشته شویم، تا ماموریت به نحو احسنت انجام شود، تا رسالت زینب گونه که از بعد از شهادت امام حسین(ع) آغاز شده در دوران اسارت نیز دشمن را رسوا سازد. این در واقع به همان موضوع اولی دانستن اراده خدا بر اراده خود باز می گردد. در واقع معرفت آمیخته با هوا و هوس نیست بلکه با میزانی مانند وحی و قرآن اندازه گرفته می شود./س

برچسب ها: قم ، اربعین ، حسینی ، اراده ، خدا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.