سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"وسواس" هم واگیر دارد

افرادی که در خانواده آن‌ها سابقه ابتلا به وسواس وجود داشته و یا با افراد وسواسی بیشتر در تعامل و ارتباط هستند، بسیار بیشتر از دیگران چار این اختلال و بیماری می‌شوند.

حشمت الله نادی روانشناس بالینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: وسواس از اختلالات روانی و اضطرابی در انسان است که پایه زیست‌شناختی داشته و در تمامی گروه‌های سنی بروز می‌کند. 

وی با بیان اینکه علت دقیق بیماری وسواس تاکنون مشخص نشده است، اظهار داشت: برخی از عوامل به عنوان دلایل مهم ابتلا به وسواس مطرح هستند، که وراثت، عوامل بیولوژیکی، سخت گیری یادگیری برخی از بیماری‌های و اختلالات زمینه‌ای از جمله مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند. 

نادی با اشاره به این‌که بر خلاف بسیاری از تصورات، وسواس یک نوع بیماری واگیردار است، تاکید کرد: افرادی که در خانواده آن‌ها سابقه ابتلا به وسواس وجود داشته و یا افراد وسواسی بیشتر در تعامل و ارتباط هستند، بسیار بیشتر از دیگران دچار این اختلال و بیماری می‌شوند. 

وی افزود: فرزندانی که والدین آن‌ها به وسواس مبتلا بوده‌اند، بیشتر از سایرین در معرض این عارضه قرار دارند. 

نادی یادآور شد: در واقع وسواس یک مشکل قابل انتقال است و به صورت یادگیری با آگاهی یا بدون آگاهی، می‌تواند رفتار دیگران را نیز تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد.

وی گفت: وسواس علائم و نشانه‌های گوناگونی دارد که ترس، دلهره، اجبار و لزوم انجام یک عمل، احساس ناتوانی، دقت و نظم بیش از اندازه و افراطی، پرخاشگری، عدم اطمینان، شک داشتن به دیگران و محیط پیرامون، آداب و رفتار خرافی و انجام مکرر یک عمل، از جمله این علائم است. 

نادی با بیان این‌که وسواس نیز قابل پیشگیری و درمان است، خاطرنشان کرد: درمان وسواس یک فرآیند مداوم و نسبتا طولانی است و در واقع نباید منتظر پاسخ‌های درمانی سریع و آنی بود، بلکه پیشرفت درمان با گذشت زمان و البته صبر و حوصله و اراده صورت می‌گیرد. 


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.