سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پايگاه خبری ارتش آمریکا:

کاخ سفید بايد براي موفقيت توافق هسته‌اي فرصت دهد

روزنامه آمريکايي "استارز اند استرايپز"(پايگاه خبری ارتش آمریکا) با درج مقاله اي نوشت با توجه به آنکه هرگونه اقدام نظامي بر ضد ايران پيامدهاي امنيتي نامشخصي براي همه خاورميانه در پي خواهد داشت،کنگره بايد براي نتيجه بخش بودن توافق موقت با ايران فرصت بدهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛‌ روزنامه آمريکايي "استارز اند استرايپز" در پايگاه اينترنتي خود در مقاله اي به قلم "رابرت گارد، نورمن سيپ" و "استفن چني" نوشت : مسئله برنامه هسته اي ايران را مي توان از راه ديپلماسي رفع کرد . با توجه به هزينه هنگفت و پيامدهاي اقدام نظامي، تلاش براي حل مسئله هسته اي ايران از طريق ديپلماسي بسيار عاقلانه تر از گزينه ديگر است. 

نويسندگان اين مقاله که از مقامات نظامي بازنشسته آمريکا هستند افزودند: «ما بايد همزمان با حفظ آمادگي نظامي خود ،فرصت بدهيم توافق هسته اي حاصل شده به نتيجه برسد و جامعه بين الملل نيز در عين حال ايران را براي پايبند بودن به تعهدات خود از نزديک تحت نظر بگيرند.»

اعزام زنان و مردان نظامي براي جنگ هميشه بايد آخرين راه باشد و فقط زماني که همه گزينه ها براي حل ديپلماتيک مسئله با شکست مواجه شد بايد به گزينه نظامي متوسل شد.

اين مقاله مي افزايد درگيري مسلحانه با ايران براي از بين بردن کامل برنامه هسته اي اين کشور نياز به قواي نظامي عظيم آمريکا دارد و پيامدهاي امنيتي نامشخصي نيز براي همه خاورميانه در پي خواهد داشت. 

بر اساس اين توافق موقت ايران غني سازي بالاتر از پنج درصد را متوقف مي کند و همه اورانيوم غني شده در سطح بيست درصد خود را به موادي که قابل استفاده براي ساخت بمب نيستند تبديل مي کند. به علاوه، در اين توافقنامه ايران از ساخت، نصب و راه اندازي سانتريفوژهاي جديد منع شده است. بدون اين توافق، ايران ممکن بود به تقويت توانايي هاي هسته اي خود ادامه دهد.

اعمال تحريم هاي جديد در اين برهه حساس ممکن است موجب شود ايران در مورد مقاصد آمريکا دچار ترديد شود و ديگر تمايلي به رفع نگراني ها در مورد برنامه هسته اي خود نداشته باشد.

در خاتمه اين مقاله آمده است با توجه به اين که فشار بيشتر بر ايران ممکن است نتيجه معکوس داشته باشد، کنگره بايد اعمال تحريم هاي جديد بر اين کشور را به تعويق بياندازد.  به علاوه، توافق گروه پنج به علاوه يک فرصتي را در اختيار جامعه بين المللي قرار مي دهد تا بتواند ايران و مقاصدش را محک بزند.

انتهای پیام /
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.