سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عراقچی در تشریح مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در ژنو مطرح کرد

اجرایی شدن بندهای توافقنامه ژنو نیازمند تعیین راهکارهای اجرایی است‌/ اصل همزمانی اقدامات، اصل حاکم بر مذاکرات

معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه کشورمان در تشریح مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 که در حال‌حاضر در ژنو جریان دارد، گفت: در بعضی از زمینه‌ها پیشرفت حاصل شده ولی در بعضی از زمینه‌ها بعضاً به دلیل تفسیرهای نادرستی که ممکن است صورت بگیرد و برداشت‌های ناصیحی که وجود دارد، متاسفانه با مشکل مواجه هستیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران؛ "سید عباس عراقچی" معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه که در گفتگوی تلفنی با شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به تشریح روند مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در ژنو پرداخت، گفت: ابتدا هدف از مذاکرات کارشناسی که در حال‌حاضر در ژنو جریان دارد و هفته گذشته در وین به دلیل مسائلی که پیش آمد و  شرکت‌هایی که آمریکایی‌ها در لیست تحریم‌ها اضافه کردند متوقف شده بود، رسیدن به ساز و کارهای اجرایی و پروتکل‌های اجرایی مربوط به توافق ژنو است.
 
وی ادامه داد: همان طور که مطلع هستید توافق ژنو هم در حوزه هسته‌ای و هم در حوزه تحریم‌ها بندهای مختلفی دارد که اجرایی شدن این بندها احتیاج به قواعد، چارچوب‌ها و تعیین راهکارهای اجرایی دارد، این کاری است که هفته گذشته در وین آغاز و در حال حاضر کارشناسان ما ادامه آن را در ژنو دنبال می‌کنند.
 
عراقچی با بیان اینکه کارشناسان ما سه روز مذاکرات بسیار فشرده و مستمر را داشته‌اند، اظهار داشت: در بعضی از زمینه‌ها پیشرفت حاصل شده ولی در بعضی از زمینه‌ها بعضاً به دلیل تفسیرهای نادرستی که ممکن است صورت بگیرد و برداشت‌های ناصحیحی که وجود دارد، متاسفانه با مشکل مواجه هستیم.   
 
معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم هسته‌ای کشورمان در ادامه با بیان این که جزییات این نشست کاملا مفصل است، گفت: با توجه به این که دوستان هنوز مشغول صحبت هستند، بعد از اتمام مذاکرات جزییات آن را تشریح خواهیم کرد.  

عراقچی در پاسخ به این سوال که امکان ندارد بخشی از پیشرفت‌ها و نتایج مذاکرات کارشناسی را بازگو کنید، پاسخ داد: این بحث خیلی مفصل است چرا که 4 صفحه توافق بوده و در هر صفحه از آن بندها و پاراگراف‌های مختلف وجود دارد که در مورد هر یک از این‌ها صحبت شده و راهکارهای اجرایی پیدا شده است.  
 
معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه اظهار داشت: چند مورد وجود دارد که هنوز بر سر آن اختلاف نظر داریم و نتوانسته‌ایم به راهکار برسیم، فکر می‌کنم اگر امروز مذاکرات را ادامه دهیم و به نتیجه برسیم، این نتیجه را اعلام خواهیم کرد و اگر این مذاکرات پایان نیابد ممکن است ما مذاکرات را تعطیل کنیم و دوباره ارزیابی‌هایی صورت بگیرد و بعد به مذاکره بازگردیم، لذا این مهم هنوز مشخص نیست، امروز نتیجه بحث‌ها مشخص خواهد شد که مذاکره تمام می‌شود و یا به جلسه دیگر موکول خواهد شد.  
 
وی در پاسخ به این سوال که امروز روز آخر مذاکرات است یا خیر بیان کرد: تصور من این است که امروز این مذاکرات پایان خواهد یافت مگر این که ضرورت ایجاب کند که ما بحث را فردا نیز ادامه دهیم.  
 
عضو تیم ارشد مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان همچنین در پاسخ به این سوال که آیا قرار است براساس متن توافق‌نامه ما اول تعهداتمان را انجام دهیم یا گروه 1+5 و یا همزمان این تعهدات اجرایی خواهد شد تصریح کرد:  یکی از اصولی که از ابتدا در مذاکرات حاکم بوده، بحث همزمانی در اجرای گام‌هایی است که طرفین باید بردارند، از نظر ما گام اول تمام اقدامات که دو طرفه خواهد بود به صورت همزمان باید انجام شود، ولی این خود برنامه‌ریزی می‌خواهد چراکه بعضی از اقدامات باید فوری انجام شود و برخی دیگر نیازمند زمان است.

وی افزود: ما احتیاج به مذاکرات اجرایی داریم تا راهکارها مشخص و تقدم و تاخر آنها نیز تعیین شود و همچنین مشخص شود که هر اقدامی چه مقدار طول خواهد کشید و طرف مقابل نیز در برابر آن چگونه رفتار خواهد کرد، لذا اینها جزئیاتی است که باید روشن شود اما اصل همزمان بودن اقدامات، اصل حاکم بر مذاکرات است.

عراقچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه  چقدر تصمیم راسخ و قاطعیت در پایبندی به توافقنامه ژنو را در گروه 1+5 دیدید، گفت: نمی‌توان قضاوت کرد، به دلیل یک سابقه بی‌اعتمادی که به غرب داریم، هیچ‌گاه نمی‌توانیم به اظهارات آنها مطمئن باشیم، عنصر بدبینی عنصر غالب بین ما و آنها است، اما خانم اشتون تاکید زیادی داشتند که 1+5 برای اجرای توافقنامه ژنو جدی و مصمم است.

وی افزود: در دیداری که با اشتون داشتم، وی تاکید کرد که علاقمند است که زودتر توافقنامه ژنو شروع شود و مذاکرات کارشناسی هرچه سریع‌تر به پایان برسد، اما به هرحال یک قضاوت در نقطه‌نظرات وجود دارد که در رسیدن به یک توافق و نقطه نظر مشترک ممکن است طول بکشد، اما به هرحال خانم اشتون این اطمینان را دادند که آنها هم جدی هستند و می‌خواهند که توافقنامه ژنو اجرایی شود و هرچه سریع‌تر برای مذاکرات نهایی گام برداریم.

عراقچی در پاسخ به این سوال که آیا توافقنامه اولیه ژنو تفسیرپذیر بود، خاطرنشان کرد: هر متنی تفسیرپذیر است، حتی قانون اساسی کشورها که نوشته می‌شود، مرجعی برای آن تعیین می‌شود که اگر اختلاف نظری در نحوه برداشت آن به وجود آید، مرجع، مرجع رسمی برای تفسیر باشد.

وی افزود: وجود تفسیر و برداشت‌های مختلف از هر متنی اجتناب‌ناپذیر است، اما در طول مذاکرات ما و طرف مقابل خود را ملزم کردیم که عبارات از صراحت کامل برخوردار باشد تا ما در برداشت‌های بعدی دچار مشکل نشویم، در حال حاضر نیز عبارات صریح و روشن است اما به طور کلی در برخی از قسمت‌ها ممکن است برداشت‌های مختلفی به وجود آید.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه ممکن است ما نیز برداشت‌های مختلفی داشته باشیم، تصریح کرد: اینطور نیست که فقط آن‌ها برداشت متفاوت کرده‌اند در برخی قسمت‌ها ما هم برداشت متفاوت داشته‌ایم که آن‌ها قبول ندارند، این طبیعت مذاکرات است، در حال حاضر در خصوص اصل توافق به برداشت مشترک رسیده‌ایم و اکنون نیز باید در مورد نحوه اجرا نیز به برداشت‌های مشترک دست یابیم که امیدوارم امروز این امر محقق شود و اگر نشود ممکن است به دور دیگر مذاکرات کارشناسی موکول شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.