سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهواز/

ساختار بودجه‌ريزي دولت به ساختار رکودي‌تورمی تغییر یابد

عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اهواز در خصوص بودجه سال 93 گفت: در خصوص بودجه یک مسئله مهم وجود دارد و آن این است که دولت می‌گوید ساختار بودجه ارائه شده ضد تورمی است؛ مبناي این بودجه برنامه‌ریزی اين است كه نرخ رشد اقتصادی به صفر و در خوش‌بینانه‌ترین حالت به 0.5 درصد برسد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛مسعود حسین‌پور عنوان‌كرد: رشد اقتصادی 0.5 درصد اصلا مناسب نیست و براساس چشم‌انداز 20 ساله باید رشد اقتصاد در سال به 8 درصد می‌رسید. در دوره اصلاحات به رشد اقتصادی نزدیک به 7 درصد نزدیک شدیم اما نباید فراموش کرد در سال 91 این رشد به منفی 5 درصد رسيد و اکنون نیز در سال 92 این نرخ منفی است و در سال‌گذشته نیز نرخ رشد صنعتی ـ تولیدی منفی 9 درصد بود. رسیدن به رشد 0.5 درصد بستگي به شرایط تحریم‌ها و رفع آن‌ها دارد.

وي بیان‌کرد: نظر دولت در خصوص ساختار بودجه با بیماری که اکنون در اقتصاد موجود است متفاوت است؛ به‌گونه‌ای که هم‌اکنون بسیاری معتقدند كه اقتصاد کشور تورمي نیست، بلکه رکودي تورمی است. دولت در تمام شعارهای خود اظهار می‌دارد که بیماری اقتصادی رکود تورمی است اما ساختار بودجه خود را ضد تورمی انتخاب کرده و توجه جدی به بخش اشتغال و تولید در آن مطرح نیست.

حسین‌پور تاکیدکرد: اين در حالي است كه باید نوع برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی را تغییر داد. مجلس بايد به این نکته توجه لازم را داشته باشد؛ آن‌چه اکنون به چشم می‌خورد کاهش بودجه‌های عمرانی به دلیل مبارزه با تورم است.

وی خاطرنشان‌کرد: نباید فراموش کرد در دولت گذشته اعداد بودجه واقعی نبوده است؛ به گونه‌ای که در سال 91 در خوزستان بالاترین بودجه در حدود یک هزار و 440 میلیارد تومان در نظر گرفته شد اما در عمل تنها 44 درصد این میزان محقق شد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اهواز گفت: در دوران رکود تورمی سیاست نه باید انقباضی و نه باید انبساطی باشد؛ رکود تورمی به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های پولی و مالی نیاز دارد. زیرا در این‌جا مسئله پول نیست، بلکه تنظیم روابط پولی و مالی مطرح است.

حسین‌پور خاطرنشان‌کرد: دولت فقط 44 درصد بودجه‌اش را از مالیات تامین می‌کند و مابقی آن از نفت تامین می‌شود که اين مسئله خطرناک است. ارائه به‌موقع بودجه از سوی دولت به مجلس قابل تقدیر است اما در ساختار بودجه بايد تغییر عمده‌ای ایجاد کرد و ساختارهای آن باید تبديل به رکود تورمی شود./س

برچسب ها: ساختار ، بودجه ، رکودی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.