سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اتحاديه آفريقا خواستار اجراي آتش بس فوري در سودان جنوبي شد

اتحاديه آفريقا خواستار اجراي آتش بس فوري در سودان جنوبي شده است و کارکنان سازمان ملل مي‌گويند تاکنون صدها تن در درگيريهاي اين کشور کشته شده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلويزيوني بي بي سي عربي ، اتحاديه آفريقا با صدور بيانيه‌اي کشتار نيروهاي حافظ صلح سازمان ملل و افراد غيرنظامي را جنايت جنگي توصيف کرده است.رياک مشار معاون سابق رئيس جمهور سودان جنوبي گفته است که در صورت آزادي شخصيت هاي سياسي که اخيرا بازداشت شده اند آمادگي دارد با دولت اين کشور مذاکره کند.

سالواکر ميارديت رئيس جمهور اين کشور سعي دارد اوضاع فعلي کشورش را براي وزراي امور خارجه کشورهاي عضو اتحاديه آفريقا تشريح کند.دولت سالواکر  اعلام کرده است از مذاکرات براي توقف کشتار و جنگي که ميان قبايل نوئر و دينکا جريان دارد حمايت مي‌کند.

مايکل ماکوي  وزير اطلاع رساني و پخش تلويزيوني در سودان جنوبي در جمع خبرنگاران گفت :ما مذاکرات را قبول داريم و به گروههاي ميانجي چراغ سبز نشان داده ايم تا به تلاشهايشان براي ايجاد صلح در سودان جنوبي ادامه دهند.

بي بي سي عربي افزود: اوضاع ميداني در سودان جنوبي همچنان روبه وخامت بيشتر است و فرمانده لشکر چهارم ارتش سودان جنوبي ضمن جدا شدن از ارتش اين کشور به شورشيان تحت رهبري رياک مشار پيوسته است.ارتش سودان اعلام کرده است که هنوز بخش‌هايي از مناطق نفت خيز شمال اين کشور را تحت کنترل خود دارد.

سرهنگ فيليپ اگوير سخنگوي ارتش سودان جنوبي در گفتگوي تلفني با اين شبکه از جوبا پايتخت اين کشور گفت:ديشب درگيري هايي در اين مناطق ناآرام روي داد و شمار ديگري از اعضاي ارتش با جدا شدن از ارتش به رياک مشار پيوسته‌اند اما مابقي نيروهاي ارتش که در اين منطقه حضور دارند هنوز به دولت مرکزي اين کشور وفادارند.

بي بي سي عربي افزود:يک هواپيماي آمريکائي نيز در منطقه پور در استان جانگري که تحت کنترل شورشيان است هدف تيراندازي قرار گرفت.اين هواپيما براي انتقال اتباع آمريکا به اين منطقه مي‌رفت.در اين حادثه خدمه هواپيما زخمي شدند و هواپيما ناچار به فرود اضطراري در اوگاندا شد.

جان کري وزير امور خارجه آمريکا فرستاده اي را به جوبا اعزام کرده است تا طرفين را به گفتگو ترغيب کند.سازمان ملل نيز هشدار داده است که ممکن است درگيري‌هاي فعلي منجر به وقوع جنگ داخلي در اين کشور شود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.