سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اهواز/انتقال آب کارون:

به مشکلات زیست‌محیطی‌ اروند‌رود و خلیج فارس ‌دامن می‌زند

مهدی قمشی مشاور استاندار خوزستان در سخنرانی علمی «انتقال آب کارون و چالش‌های آن» که در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اهواز تشکیل شد اظهار کرد: انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به زاینده‌رود یک مسئله کاملا علمی و تخصصی است که نباید آن را سیاسی کرد.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛

وی با بیان اینکه انتقال آب کارون در ماه‌های اخیر جنبه اجتماعی پیدا کرده است تصریح کرد: این مسئله در 11 سال گذشته کاملا از نظر علمی و تخصصی بررسی و مسائل و مشکلات آن به گوش مسئولان رسیده است.

مشاور استاندار خوزستان در امور رودخانه‌ها و صیانت از آب با بیان اینکه اخیرا حساسیت مردم خوزستان و چهارمحال بختیاری نسبت به این موضوع بالا رفته است اذعان کرد: سال‌هاست که آب کارون براساس طرح‌های مختلف منتقل شده‌ و در حال حاضر 1/5 میلیارد متر مکعب آب از سرشاخه‌های کارون و دز منتقل می‌شود.

وی به اجرای طرح‌های کوهرنگ سه و خدنگستان اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها با بیش از 9 درصد پیشرفت در اجرا، ‌حجمی بیش از 330 میلیون متر مکعب از طریق این طرح‌ها منتقل می‌شود.

قمشی با بیان اینکه مشکل امروز مردم خوزستان طرح بهشت‌آباد است عنوان کرد: براساس این طرح قرار است یک میلیارد مترمکعب آب از سرشاخه‌های کارون به زاینده‌رود برای کشاورزی، شرب، صنعت و زیست محیطی منتقل شود.

وی خاطر نشان کرد: در خوزستان بیش از 3 میلیون هکتار زمین قابل کشت وجود دارد که اگر همه آب‌های جاری در خوزستان را به کار ببریم تنها 60 درصد زمین‌های کشاورزی را می‌توان کشت کرد.

مشاور استاندار خوزستان در امور رودخانه‌ها و صیانت از آب در این خصوص اضافه کرد: در نتیجه 40 درصد زمین‌های کشاورزی بدون آب خواهد ماند و اگر خوش‌بینانه برخورد کنیم ممکن است 75 درصد زمین‌های کشاورزی را بتوان کشت کرد.

مشاور استاندار خوزستان در امور رودخانه‌ها و صیانت از آب عنوان کرد: EC رودخانه کارون در ایستگاه اهواز تغییر کرده و آب شور شده است و مردم خوزستان آب با EC، 2500 میکروموس مصرف می‌کنند.

قمشی با بیان اینکه انتقال آب کارون باعث بالا رفتن EC و کاهش کمیت آب می‌شود اظهار کرد: انتقال آب کارون، میزان آب تالاب‌های منطقه را مختل می‌کند.

وی افزود: از بین رفتن تالاب‌ها علاوه بر اختلال در زندگی مردمی که امرار معاش آن‌ها به تالاب‌ها وابسته است مشکلاتی مانند ریزگرد‌ها را نیز به دنبال خواهد داشت.

مشاور استاندار خوزستان در امور رودخانه‌ها و صیانت از آب اشاره کرد: انتقال آب کارون، مشکلات زیست محیطی به اروند‌رود و خلیج فارس را دامن خواهد زد.

وی ادامه داد: همچنین انتقال آب از منطقه بهشت‌آباد به زاینده‌رود بر آب‌های زیر‌زمینی چهارمحال بختیاری شدیدا لطمه وارد می‌کند و سبب از بین رفتن زمین‌های زیر کشت منطقه خواهد شد.

قمشی با بیان اینکه انتقال آب از کارون باعث بالا رفتن انتظارات می‌شود تصریح کرد: با توجه به تامین نشدن اشتهای سیری ناپذیر تقاضا، مشکل تقاضای آب همچنان باقی خواهد ماند.

وی با بیان اینکه در طرح توجیهی انتقال آب کارون، آورد آب بسیار غیر علمی است عنوان کرد: آورد رودخانه کارون و دز به طور متوسط 18/77 میلیارد مترمکعب است در حالی که در طرح توجیهی آورد بیش از 24 میلیارد متر مکعب آمده است که قابل تطبیق با واقعیت نیست.

مشاور استاندار در امور رودخانه‌ها و صیانت از آب با بیان اینکه در طرح توجیهی انتقال آب کارون به زاینده رود نیاز آب شرب هر فرد 1/5 برابر مقدار معمول در نظر گرفته شده است خاطر‌نشان کرد: در این طرح به جای 180 لیتر برای هر فرد 274 لیتر در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: اگر اصفهانی‌ها مشکلات انتقال آب در شبکه و پرت آب را حل کنند، آب فعلی آن‌ها در سال 1410 زیاد خواهد بود و نیازی به انتقال وجود ندارد.

قمشی با بیان اینکه در این طرح نیروگاه‌های برق آب موجود در خوزستان نادیده گرفته شده است گفت: هم اکنون در مسیر رودخانه کارون شش نیروگاه بزرگ برق آبی وجود دارد که در طرح توجیهی انتقال آب کاهش تولید این نیروگاه‌ها در نظر گرفته نشده است.

وی اضافه کرد: در صورت برداشت سالانه 770 میلیون متر مکعب آب توسط تونل بهشت‌آباد، 372 میلیارد تومان تنها از ناحیه مسائل برق آبی به کشور ضرر وارد می‌شود.

مشاور استاندار خوزستان در امور رودخانه‌ها و صیانت از آب با بیان اینکه انتقال آب کارون به زاینده باعث ضرر می‌شود تصریح کرد: هزینه‌های صرف شده برای انتقال آب هیچ صرفه اقتصادی برای کشور ندارد زیرا تنها منطقه استفاده از خوزستان به اصفهان جا به جا می‌شود./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.